تحقق سهم ۷ درصدی دانش‌بنیان در اقتصاد با افزایش شرکت‌ها محقق نمی‌شود

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به تشکیل بیش از ۱۰ هزار شرکت گفت: بر اساس برنامه هفتم سهم اقتصاد دانش‌بنیان باید به ۷ درصد برسد و در حال حاضر ۲.۸ درصد است و تحقق این هدف تنها با افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان میسر نمی‌شود.

به گزارش خبرآنی، دکتر رضا اسدی‌فرد امشب در «رویداد ملی معرفی برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان» که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به روند تحول زیست بوم فناوری کشور، دهه ۷۰ را دهه توسعه آموزش عالی دانست که در آن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اقدام به توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری کردند. 

وی دهه دوم را در دهه ۸۰ با گسترش تحقیقات علمی دانست و افزود: در دهه ۸۰ توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در کنار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اتفاق افتاد و همچنین قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب شد.

اسدی‌فرد ادامه‌ داد: در سومین دوره که از ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ است، با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، این قانون برنامه عمل معاونت علمی ریاست‌جمهوری تا ۱۰ سال اینده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱۰۰۳۲ شرکت رسیده است، از برگزاری جشن ۱۰ هزار تایی شدن دانش‌بنیان‌ها در رویداد امشب خبر داد و گفت: امروز از ۱۰ هزارمین شرکتی که دانش‌بنیان شده است، تقدیر می‌شود.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی اضافه کرد: در این راستا در معاونت علمی تغییر رویکردی در ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفت.

اسدی‌فرد با اشاره به دسته‌بندی جدید دانش‌بنیان‌ها، آنها را در ۳ دسته نوپا (۶۷ درصد شرکت‌ها)، شرکت‌های نوآور( ۲۴ درصد) و فناور(۹ درصد) تقسیم‌بندی کرد و ادامه داد: بر اساس برنامه هفتم سهم اقتصاد دانش‌بنیان باید به ۷ درصد برسد و در حال حاضر ۲.۸ درصد است و تحقق این هدف تنها با افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان میسر نمی‌شود.

وی با اشاره به فروش شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: بر اساس اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۱ میزان فروش این شرکت‌ها ۶۳۳ همت بالغ شد که از این میزان ۱۳۵ همت مربوط به فروش محصولات دانش‌بنیان می‌شود.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به مفهوم غزال، گفت: شرکت‌های غزال شرکت‌هایی هستند که در یک مدت معین رشد مداوم رو به بالا دارند. این مفهوم در دنیا با عنوان «یونیکورن» است که چون ما شرکای یونیکورن نداریم، به سمت شرکت‌های غزال رفتیم.

وی فروش کل حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان، فروش دانش‌بنیان حداقل ۵۰ میلیارد تومان، اشتغال حداقل ۲۰۰ نفر و صادرات حداقل یک میلیون دلار را از شاخص‌های ارزیابی شرکت‌های غزال دانش‌بنیان ذکر کرد و ادامه داد: طبق این تعریف، در حال حاضر ۱۷۰ شرکت غزال شناسایی شده است. شرکتی که ۵ سال در ۴ شاخص رشد مداوم داشته باشد، می‌تواند وارد باشگاه غزال‌های دانش‌بنیان شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.