پبش‌بینی تشدید گرد و غبار کشور در تابستان جاری

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، پیش‌بینی می‌شود که متوسط دمای هوا در تابستان جاری، 1.5 درجه از متوسط درازمدت بیشتر است و به نظر می‌رسد که این موضوع بر افزایش توفان‌های گرد و غبار نیز تأثیرگذار باشد.

در رابطه با این موضوع، علی محمد طهماسبی بیرگانی؛ مشاور رئیس‌ سازمان‌ حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی ‌سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با‌ پدیده گرد و غبار کشور به خبرآنی گفت: تغییرات شدید دمای هوا با توفان‌های گرد و غبار رابطه مستقیم دارد و در دو سه روز اخیر هم به دلیل تغییرات دمایی شدید در استان‌های  قم، مرکزی، همدان سمنان و اصفهان شاهد توفان‌های گرد و غبار بودیم.

وی ادامه داد: زمانی که تغییرات دمایی خیلی شدید باشد، اختلاف فشار به وجود می‌آید و اختلاف فشار هم باعث برخاستن گرد و غبار می‌شود. نوسانات درجه حرارت، خشکسالی و استمرار آن مسائلی هستند که منجر به تشدید گرد و غبار شده به ما آسیب می‌زند. لذا پیش‌بینی می‌شود که امسال نسبت به سال گذشته، گرد و غبار بیشتری داشته باشیم.

مشاور رئیس‌ سازمان‌ حفاظت محیط زیست در رابطه با همکاری با سوریه و عراق برای کاهش کانون‌های گرد و غبار متأثر بر کشورمان توضیح داد: حدود یک ماه و نیم پیش تمام اقدامات لازم رای برای میزبانی از آنها انجام دادیم و برنامه‌ریزی بازدیدها و اسکان آنها را نیز انجام دادیم تا به ایران بیایند. طبق پروتکلی که وجود دارد، هزینه رفت و آمد با کشورهای مهمان و هزینه اسکان و غذا را کشور میزبان پرداخت می‌کند. متاسفانه این‌ها در آخرین لحظه گفتند که تامین اعتبار برای گرفتن بلیت انجام نشده و برنامه همکاری را یک روز مانده به سفر به هم زدند.

طهماسبی بیرگانی افزود: ما همچنان به صورت دائم به وزارت خارجه نامه می‌دهیم و وزارت خارجه نیز به این کشورها نامه‌نگاری می‌کند اما متاسفانه کارشکنی می‌کنند و پای کار نمی‌آیند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه روز جهانی مقابله با گرد و غبار هستیم، خاطرنشان کرد: ما در این زمینه پیشگام بوده و پیشنهاد دادیم تا 12 جولای به عنوان روز جهانی مقابله با گرد و غبار تعیین و در این زمینه مکاتبات متعددی صورت گرفت و نمایندگان کشورمان در سازمان ملل متحد با تلاش فراوان موضوع را پیگیری و سرانجام در خرداد ماه 1402 این روز که سالگرد برگزاری اجلاس منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار به پیشنهاد ایران بود، تحت عنوان «روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گر دو غبار» به تصویب اعضای سازمان ملل متحد رسید.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

تشدید تابستان

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.