به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، مرتضی عالمی؛ مدیر دفتر آموزش و تولید محتوای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در تشریح برنامههای اتحادیه در اردوی طلایهداران اظهار کرد: دانشآموزان عضو اتحادیه در طول سال جذب شبکه دانشآموزی انجمن اسلامی مدرسه خود میشوند. معمولا در سال اول، برنامههای آموزشی را میگذرانند و با پایان امتحانات خرداد در اردوی طلایهداران، وارد فاز اجرای آزمایشی شده و مسئولیتهایی را به عهده میگیرند تا در انجمن مدرسه خود، آن مسئولیت را در مدرسه با جدیت دنبال کنند.
عالمی افزود: در دوره طلایهداران، اولاً دانشآموزان اجرای مسئولیتهایی را که باید در طول سال به عهده بگیرند تمرین میکنند؛ دوماً در قالب اردوهای آموزشی تلاش میکنند با برنامههایی که قرار است در طول سال تحصیلی اجرا کنند آشنا شوند.
مدیر دفتر آموزش و تولید محتوای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با بیان اینکه فضای تابستان، فضای مهارتآموزی دانشآموزان عضو اتحادیه است، گفت: در اردوی طلایهداران دانشآموزان در کنار دیگر مسئولین انجمنها در استان خود جمع میشوند، در یک برنامه و اردوی سناریو محور اتفاقاتی که در طول سال تحصیلی با آن روبرو میشوند مثل اجرای برنامهها و پویشها را تمرین میکنند.
عالمی بیان کرد: مهمتر از آن با برخی از مهارتهای تشکیلاتی برای انجام امور اتحادیه در مدرسه خود آشنا میشوند. از مسئلهشناسی، تا یافتن راه حل. از خلاقیت در ارائه راه حل تا مدلسازی به منظور رسیدن به یک نتیجه مطلوب. اینکه چطور برنامهریزی کنند، چطور با ظرفیتهای مدرسه خود آشنا شوند یا اینکه چطور بتوانند بعد از اجرای برنامه به بهترین شکل بازخورد و خروجی بگیرند؛ از جمله برنامه و تمرینهایی است که در اردوی طلایهداران به آن پرداخته میشود.
مدیر دفتر آموزش و تولید محتوای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان افزود: در اردوی طلایهداران دانشآموزان بر اساس یک سناریو عمل میکنند و در پایان هم به خوبی مسیر پیش رو را درک میکنند؛ اینکه چه اقداماتی را در طول سال انجام خواهند داد و از کجا به کجا خواهند رسید.
عالمی با بیان اینکه آموزشهای دانشآموزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشآموزان در قالب اردوهای سناریو محور پیگیری میشود، گفت: اردو میدان تمرین عملیات است. بسیاری از آموزشهای ضروری زندگی فردی و اجتماعی در اردو قابل پیگیری است. اما به این نکته نیز باید توجه کرد که اردو خود یک روایت روشن و یک سناریوی شفاف باید داشته باشد. سناریوئی که بتواند جهان بینی یک فرد را تغییر دهد. او را از یک انسان منفعل به یک انسان فعال، از یک انسان خنثی به یک انسان کنشگر در مکتب انقلاب اسلامی تبدیل کند.
وی در تشریح برنامهها و فعالیتهای طلایهداران بیان کرد: در اردوی آموزشی تشکیلاتی طلایهداران، 12 عنوان برنامه فعالیت طراحی شده است. ایستگاه تفکر، تیپخانه، خلاقستون، جشنواره ایده پردازی، کالک و رسانه شو از جمله این برنامهها هستند.
مدیر دفتر آموزش و تولید محتوای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان افزود: همچنین لیگ مباحثه، گوی و میدان، اتاق نجات با مدل بازی اتاق فرار، بازی نوبال، انجمن برتر و هیئت انصار المهدی از جمله فعالیتهایی است که در کنار اردوها و فعالیتهای دیگر تربیتی برای دانش آموزان در طلایه دارن امسال در نظر گرفته شده است.
عالمی با اشاره به اهمیت فعالیتهای تیمی در رشد تربیتی نوجوانان بیان کرد: دانش آموزانی که حتی هیچ تجربه کار گروهی و تشکیلاتی را نداشته یا با فعالیتهای اجتماعی آشنا نبودند در اردوی طلایهداران فعالیتهای اجتماعی را تجربه میکنند. در حقیقت اردوی طلایهداران اردویی عملی برای آماده شدن دانش آموزان برای انجام فعالیت در طول سال تحصیلی است. در اردوی طلایهداران خیمههای تربیتی، معرفتی و قرارگاههایی برپا می شود که دانش آموزان در کنار هم در آن حضور پیدا میکنند؛ با گفت و گوها و صحبتهایی که دانش آموزان با یکدیگر میکنند؛ هر دانش آموز به بهترین برنامه مد نظر خود برای انجام فعالیت در مدرسهاش دست مییابد.
وی با اشاره به اینکه در تلاشیم تا اردوی طلایهداران با مشارکت حدود 6 هزار دانشآموز عضو اتحادیه برگزار شود، گفت: اردوهای طلایهداران در هر استان با توجه به ظرفیتهای آن استان و برنامههایی که دانش آموزان قرار است در طول سال تحصیلی پیش رو داشته باشند برنامهریزی میشود. برخی از این برنامهها از جمله برنامههای محوری کل اتحادیه است. به عنوان مثال برپایی مدرسه انقلاب یا مدیریت انجمن اسلامی مدرسه از جمله برنامههایی است که همه دانشآموزان عضو اتحادیه در همه استانها باید با آن آشنا باشند، اما مطمئناً در هر استان تفاوتهایی در اجرای برنامهها، حتی برنامههای ثابت وجود دارد.
انتهای پیام/