گزارش خبرآنی از جلسات مجلس در هفته جاری؛ نشست بعدی 31 تیرماه

به گزارش خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، نمایندگان مجلس این هفته یک جلسه داشتند که در آن رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش به نمایندگان درباره اتخاذ تدابیر لازم برای سال تحصیلی 1403 ـ 1402 با تأکید بر تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، تعمیر واحدهای آموزشی و پاسخگویی به مطالبات معوقه معلمان و اجتناب از بروز مشکلات و وضعیت سال تحصیلی گذشته، گزارش داد.

*ملت ایران آزمون بزرگ دیگری در جمعه آینده پیش‌رو دارند

در ابتدای این جلسه حمیدرضا حاجیبابایی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در نطق پیش از دستور خود گفت: ملت ایران روز جمعه پای صندوق‌های رأی رفت و با رأی خود بار دیگر بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. چشم جهانیان روز جمعه به صندوق‌های رأی و حضور گسترده مردم بود.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار ملی حضور مردم پای صندوق رأی است، مؤلفه‌ای که اقتدار ملی را رقم می‌زند و اقتدار ملی نیز امنیت ملی را ایجاد خواهد کرد، این امنیت ملی است که پیش‌شرط اقتصاد پویا و رفع مشکلات مردم به‌شمار می‌رود، به همین دلیل از حضور ملت ایران تشکر می‌کنم، از عوامل اجرایی و نظارتی و همه کسانی که در این انتخابات شرایط را فراهم کرده‌اند تا مردم پای صندوق رأی بیایند و همه کاندیداها که شرایط حضور مردم را فراهم کرده‌اند قدردانی می‌کنم.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ملت بزرگ ایران آزمون بزرگ دیگری در جمعه آینده پیش‌ِرو دارد و یک بار دیگر مردم پای صندوق‌های رأی حضور خواهند یافت و نقش خود را در اقتدار ملی ایفا خواهند کرد، از همه ملت ایران استدعا دارم که با حضور گسترده خود دولت آینده را برای رفع مشکلات و معضلات کمک کنند و دولت با پشتوانه مردمی تشکیل شود که بتواند مشکلات جامعه را حل کند. امیدوارم همه ما حضور گسترده‌ای در انتخابات داشته باشیم و بار دیگر بر نظام جمهوری اسلامی ایران پافشاری کنیم.

*صحرایی:مسمومیت‌های زنجیره‌ای مدارس یک جنگ شناختی بود

پس از آن وزیر آموزش و پرورش که در جلسه علنی حاضر شده بود درباره اتخاذ تدابیر لازم برای سال تحصیلی 1403 – 1404 با تأکید بر تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، تعمیر واحدهای آموزشی و پاسخگویی به مطالبات معوقه معلمان و اجتناب از بروز مشکلات و وضعیت سال تحصیلی گذشته، گفت: دشمن در جنگ ادراکی و شناختی پیچیده‌ای که همزمان با جنگ اقتصادی به راه انداخته جمهوری اسلامی ایران را با دو چالش مواجه کرده است؛ ابتدا اینکه سطح انتظارات و مطالبات اجتماعی را با تمرکز بر مسائل اقتصادی به شکل زائد‌الوصفی بالا برده و دائماٌ ما را با مطالبات پی در پی مواجه می‌کند و دیگر آن که فاصله میان انتظارات و توقع مردم و توان ما برای برطرف کردن آن را به حدی کم کرده که سعی در ناامید کردن ملت شریف ایران دارند در این رابطه راهکاری جز خدمت و تلاش بی‌وقفه برای مبارزه نداریم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در نقطه تمرکز این جنگ شناختی و ترکیبی قرار گرفته است، ادامه داد: در رابطه با کمبود نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و مطالبات نیروهای فرهنگی و آماده‌سازی مدارس گزارشی را خدمت نمایندگان مطرح می‌کنم. آموزش و پرورش دولت سیزدهم در آغاز بدین صورت بود که دو سال از کرونا گذشته بود و طی این سال‌ها کلاس‌های درس تعطیل و ناامیدی زائد الوصفی در جامعه و نوجوانان در حال گسترش بود. تصمیم سخت ما در این برهه زمانی و سال 1401 بازگشایی مدارس بود که بر این تصمیم مصمم بودیم اما جنگ شناختی و ترکیبی که به راه افتاده بود والدین و جامعه را نگران کرده بود که با این تصمیم سلامت فرزندان به خطر می‌افتد اما پس از کار کارشناسی متعدد در مهرماه مدارس بازگشایی شده و مهر 1401 نقطه عطفی برای روزهای آموزش و پرورش بود. این امر همزمان شد با اتفاقات شهریورماه همان سال و جنگ شناختی دیگری که نوک حمله آن مدارس به ویژه دبیرستان‌های دخترانه بود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مسمومیت‌های زنجیره‌ای که بعدها وزارت اطلاعات آن را فاش کرد و نشان داد که یک جنگ شناختی بوده و موجب شده به طور جدی درگیر این مسئله شویم اما ابتکار همزمان مجلس و دولت در تدوین و تصویب لایحه و قانون رتبه‌بندی یک راهبرد بسیار اثربخش برای جدا کردن صف فرهنگیان از سایرین بود.

وی ادامه داد: از آبان سال 1402 یک اتفاق وضعیت در وزارت آموزش و پرورش تشکیل دادیم که در آن به صورت هفتگی وضعیت نیروی انسانی کشور را مطالعه می‌کردیم و با همکاری سازمان اداری استخدامی توانستیم مجوز جذب 72 هزار نفر را برای امسال بگیریم. این حجم از استخدام در تاریخ کشور از طریق آزمون‌های استخدامی بی‌سابقه است و نتیجه آزمون آموزگاری در به زودی اعلام خواهد شد متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

در ادامه جلسه نمایندگان نسبت به گزارش وزیر واکنش نشان دادند که به بخشی از آنها اشاره می‌شود؛ کمبود نیرو مشکل امروز آموزش و پرورش است،‌بومی‌گزینی در کنکور سراسری مطابق با عدالت آموزشی نیست، آموزش و پرورش در اولویت بودجه قرار گیرد، سهمیه دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان افزایش داده شود، مشکل کمبود نیروی آموزش و پرورش با جذب معلمان بلاتکلیف حل شود، پاداش پایان خدمت فرهنگیان در کوتاه‌ترین زمان پرداخت شود، مدارس دولتی از چرخه موفقیت در کنکور و تربیت شاگردان نخبه خالی می‌شوند، قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به صورت دقیق اجرایی نشده است، چالش کمبود معلم و تجهیزات آموزشی در شهرستان نهاوند، مدارس هیأت امنایی عدالت آموزشی را به مخاطره انداخته است ، متن کامل اظهارات وکلای ملت را اینجا بخوانید.

بنا بر این گزارش طبق اعلام قبلی قرار بود مجلس این هفته در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هم جلسه داشته باشد اما بر اساس اطلاعیه اداره کل اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس شورای اسلامی که در روز دوشنبه (11 تیرماه) منتشر شد، اعلام شد که جلسه علنی مجلس  (سه‌شنبه 12 تیرماه) برگزار نخواهد شد، بنابراین نمایندگان این هفته با برگزاری یک جلسه به کار خود پایان دادند در ضمن نمایندگان هفته آینده به دلیل سرکشی به حوزه‌های انتخابیه جلسه نخواهند داشت و هفته بعد از آن هم به دلیل تعطیلی تاسوعا و عاشورای جلسات حسینی مجلس برگزار نخواهد شد و جلسه بعدی مجلس (یکشنبه 31 تیر ماه) است.

انتهای‌پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.