به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی ، علیرضا رحمتی در نشست خبری اظهار کرد: یکی از اهداف کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی ارتقای کیفیت تولید بتن آماده و به تبع آن ارتقای کیفیت ساخت و سازها با تامین کنندگان مواد اولیه، دستگاههای اجرایی و اعضا تعامل دارد.
وی با بیان اینکه طبق آمار جهانی ایران در سال 2022 میلادی هشتمین تولیدکننده سیمان دنیا بوده است، افزود:سیمان یک صنعت بسیار انرژیبر و آلاینده است. به همین دلیل نیز کشورهای پیشرفته از توسعه کمی این صنعت عقبنشینی کرده و سیمان را از کشورهایی خریداری می:نند که در آنها انرژیهای ارزان وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به کیفیت پایین برخی بتنهای آماده در کشور، گفت: متاسفانه در کشور با پدیده "سرطان بتن" مواجه هستیم.
وی توضیح داد:با توجه به فرآینده غیراستاندارد تولید بتن، طی یکی دو سال مقاومت آن پس از استفاده در ساخت و ساز بالاست، اما به تدریج و طی 10 تا 15 سال این بتن به کاهگل و تیرچوبی تبدیل میشود.
رئیس کمیته فنی کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده با تاکید بر اینکه از این مسئله غافل هستیم، اضافه کرد: یکی از پیامدهای سرطان بتن وقوع سوانحی مانند متروپل خواهد بود که لازم است مسئولان به آن توجه ویژهای داشته باشند.
رحمتی یکی از نیازهای کنونی ایران را تولید سیمانهای آمیخته به جای سیمانهای تیپ یک و دو عنوان کرد و با بیان اینکه در اروپا سیمان تیپ یک و دو پیدا نمیشود، اظهار کرد: کاهش مصرف انرژی، کاهش آلایندهها و بینیاز شدن کشور برای ساخت نیروگاههای جدید مزیتهای تولید سیمان آمیخته است.
وی از تولید بتن توسط نیستان وانتها در بسیاری از استانهای کشور بهعنوان معضل ساخت و سازها یاد کرد و در اینباره گفت:متاسفانه در بسیار از مناطق کشور نیسان وانتها مخلوطکنهایی را به خود متصل کرده و با چند کارگر اقدام به تولید بتن کرده و این بتن را با روشهای بسیار غلط در ستونها و سقف ساختمانها میریزند.
وی ادامه داد:برای جلوگیری از این اتفاق با سازمان نظام مهندسی ساختمان مکاتبه کردهایم که تاکنون نتیجهای در بر نداشته است.
وی یکی از پیامدهای تولید بتن نیسانی را ورشکسته شدن کارخانههای تولید بتن آماده عنوان و با اشاره به نمونهای در این باره، تصریح کرد: بهعنوان نمونه 7 کارخانه بتن آماده در چابهار در حال ورشکسته شدن هستند. در بسیاری استانها از جمله کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ... با معضل نیسانهای تولیدکننده بتن مواجه هستیم.
انتهای پیام/