بازار بهینه سازی انرژی، فرصتی برای کاهش ناترازی

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: گواهی صرفه‌جویی‌انرژی، فرصتی جدید برای کاهش ناترازی انرژی کشور بوده که امروز محقق شده است.

به گزارش خبرآنی، علی نقوی امروز در مراسم رونمایی از بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز با اشاره به بند هفتم سیاست‌های کلان اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: این بند بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی با اعمال مجموعه‌ای متعادل از اقدامات قیمتی و غیرقیمتی به منظور کاهش مستمر شاخص شدت انرژی کشور با اولویت دادن به افزایش بهره‌وری در تولید، انتقال و مصرف انرژی تاکید دارد.

وی با بیان اینکه بورس انرژی ایران به عنوان متولی بازار شفاف مبادله حامل‌های انرژی در کشور زیرساخت‌های فنی و اجرایی مورد نیاز جهت بهره‌برداری از ظرفیت‌های بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست را فراهم کرده و فرصت جدیدی را برای کاهش ناترازی انرژی کشور پیش روی سیاست‌گذاران و مردم قرار داده است، گفت: ایجاد بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست با مصوبه شورای عالی انرژی در سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گرفت و با تاخیر بسیار دستورالعمل‌های اجرایی این بازار در مرداد ۱۴۰۰ به تصویب شورای عالی انرژی رسید.

وی افزود: بورس انرژی ایران هم در راستای اجرای این مصوبات اقدام به طراحی گواهی صرفه جویی انرژی کرد و پس از موافقت کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با این ابزار به لحاظ شرعی، گواهی صرفه‌جویی انرژی به عنوان ابزار مالی جدید بازار سرمایه به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید و در پی آن مقررات لازم برای پذیرش، معاملات و تسویه آن به تصویت هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس رسید.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه گواهی صرفه‌جویی انرژی را یک ابزار جدید مالی و یک اوراق بهادار است، گفت: این بازار حجم مشخصی از یک حامل انرژی صرفه‌جویی‌شده را نمایندگی می‌کند. این گواهی دو نوع دارد که یکی گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده و دیگری گواهی صرفه‌جویی تأمین مالی نام دارد. گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده مربوط به زمانی است که یک سرمایه‌گذار برای اجرای یک پروژه صرفه‌جویی اقدام کرده و صرفه‌جویی تحقق پیدا کرده است.


ادامه دارد

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.