حمایت از تولید داخلی کشور و تشویق مصرفکنندگان به خرید محصولات داخلی در هر کشوری رونق و رشد اقتصادی را بدنبال دارد بنابراین با توجه به اهمیت رشد تولید داخلی دو نامزد نهایی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری طی روزهای گذشته به بیان دیدگاه های اقتصادی خود در این زمینه پرداختند.
به گزارش خبرآنی، حمایت از تولید داخلی به عنوان یک راهبرد مهم در توسعه اقتصادی کشورها شناخته شده است. با این کار، ارزش افزوده داخلی و درآمد ملی افزایش مییابد، این امر، بهبود سطح زندگی و رفاه اجتماعی مردم را در پی دارد. به علاوه، استفاده از تولید داخلی باعث کاهش وابستگی کشور به واردات و افزایش استقلال اقتصادی میشود. با توجه به نوسانات بازار جهانی، کشورهایی که به تولید داخلی تکیه میکنند، در برابر شوکهای خارجی مقاومت بیشتری دارند و قادر به ادامه فعالیتهای اقتصادی خود هستند. همچنین، حمایت از تولیدات داخلی میتواند باعث بهبود فناوری و نوآوری در کشور شود. با توسعه صنایع داخلی، کشورها از دانش فنی و تجربه کاری بالقوه خود بهره میگیرند. بنابراین، حمایت از تولید ملی برای توسعه اقتصادی، کاهش وابستگی و افزایش استقلال اقتصادی، بهبود سطح زندگی و رفاه اجتماعی مردم و همچنین پیشرفت فناوری و نوآوری در کشور بسیار مهم است.
کارشناسان بر این باورهستند آنچه زمینه تولید را هموار میکند اعتماد سرمایهگذاران به فضای کلی اقتصاد است. این اعتماد زمانی متبلور می شود که ثبات نسبی در مسیر حرکت اقتصاد حس شود.
شاید بتوان اینگونه ادعا کرد که مباحث اقتصادی و حل معضلات آن برای هر دولت و حکومتی یک اولویت است. اهمیت بحث تولید را از جایی میشود متوجه شد که رهبر انقلاب در پیام به ملّت ایران تاکید کرد که اگر رشد تولید و حرکت رو به جلو در تولید ملی به نحو مطلوب انجام گیرد، بسیاری از مشکلات مهم اقتصادی مثل مسئله تورم، اشتغال و مسئله ارزش پول ملی حل خواهد شد.
تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد و تولید در انتخاب عناوین سالها که خطمشی سیاستگذاریهای هر سال به شمار میآید، تایید همین ادعاست. بنابراین پیدا کردن شاه کلیدهایی که میتوانند قفلهای بسته شده بر درهای اقتصاد را بگشایند، اصلیترین وظیفه دولتمردان و تصمیمسازان کشور است.
از آنجایی که اولویت باید به سمت توسعه اقتصادی کشور باشد دولت سیزدهم هم از این موضوع غافل نمانده و در دوره سه ساله خود توجه بسیاری به آن کرده است. خدمات دولت سیزدهم را میتوان در موارد بیشماری ذکر کرد. از جمله مهمترین این موارد میتوان به احیای ۸۷۷۰ واحد تولیدی راکد و اتمام هزاران طرح نیمهتمام که سالیان سال متوقف مانده بودند اشاره کرد. تنها در سال ۱۴۰۲، بالغ بر ۱۲۰۰ پروژه عمرانی بزرگ و کوچک به ارزش روز بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به بهرهبرداری رسیده است.
حال با توجه به برگزاری زود هنگام چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری طی سه هفته گذشته نامزهای منتخب دیدگاههای خود را در حوزه اقتصادی از جمله تولید بیان کردهاند. مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد منتخبی هستند که پس از اعلام نتایج انتخابات به عنوان دو نامزد نهایی به دور دوم برگزاری انتخابات راه یافتهاند.
پزشکیان: نباید بدن تولید کننده بلرزد که فردا قرار است چه بلایی بر سر او بیاید
مسعود پزشکیان- نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری راهکار دستیابی به رشد را در عمل به سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری دانست و گفت: برای این منظور باید دو کار صورت بگیرد؛ گام اول مشارکت مردم و به صحنه کشیدن آنها در اقتصاد و سپس شکستن یخ اختلاف میان دولت و مردم است؛ الان بین مردم و دولت شکاف ایجاد شده است و باید مردم را در صحنه نگه داریم؛ باید مغزها، استعدادها و نیروهای نخبهای که به دلیل رفتارهای ما در حال خروج از کشور هستند را در کشور نگه داریم، چرا که این افراد کسانی هستند که ما را به رشد مورد نظر برسانند.
به گفته پزشکیان، باید به تولید کنندکان، اتاق بازرگانی و مشارکتکنندگان در تولید میدان دهیم و دستشان باز باشد تا کار کنند؛ نباید بدن تولید کننده بلرزد که فردا قرار است چه بلایی بر سر او بیاید.
وی البته قیمت گذاری دستوری را هم معضل دیگر بخش تولید میداند و معتقد است که «قیمتگذاری باید به صورت آزاد صورت گیرد برای حفظ سرمایهگذاری و تولید.»
او همچنین ارز ترجیحی را به عنوان رانت معرفی کرده و بر این باور است که «دولت باید گروههای هدف را شناسایی کند تا ارز به صورت مستقیم در اختیار کسانی قرار گیرد که واقعاً به آن نیاز دارند.»
سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم بارها درصحبت های خود به مسئله تولید اشاره و آن را امری مهم دانسته است.
جلیلی: فرجام تولید، صادرات است
او به ضرورت اشراف دولت به جریان پول، مشارکت مردم در پیشرفت کشور و نقش روستاها در پیشرفت و صادرات اشاره کرد و گفت: فرجام تولید، صادرات است. باید بازارهای منطقه و جهان دسترسی داشته باشیم پس تعامل سازنده با اکثر کشورها نیاز است.
جلیلی تأکید کرد می توان با ۲۰۰ کشور دنیا روابط را توسعه داد. زمانی میگفتند گشایش ایجاد شده است صادرات ما به افغانستان دو برابر کشورهای اروپایی بود. زمانی فقط با سه چهار کشور ارتباط گرفته شد که دشمن ما بودند. در سه سال گذشته نفت ما فروخته شد و بسیاری از کشورها میگویند میخواهند روابط راهبردی با ایران داشته باشند. اجازه نمی دهم نگاه های جزئی مانعی برای همکاری های پرسود برای کشور باشد.
اگر چه هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری دیدگاههای متفاوتی در زمینه تولید دارند اما یک هدف مشترک که منجر به رشد اقتصادی میشود را پیگیری میکنند. بنابراین با توجه به حال و هوای انتخاباتی حاکم بر جامعه و اهمیت مسئله اقتصاد انتظار میرود در فرصت باقی مانده هر یک از نامزدها در برنامههای گوناگون از جمله مناظرهها به صورت شفاف به تشریح برنامههای خود در حوزه مختلف اقتصاد از جمله رشد تولید داخلی بپردازند.
انتهای پیام