کشف باکتری با قابلیت مهندسی ژنتیک

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این تکنیک که با جزییات دقیق در سه تحقیق جدید در نشریه های نیچر و نیچر کامونیکیشنز توضیح داده شده، از ژن های جهنده استفاده می کند که به طور نرمال در ژنوم ها قرار دارند.

به گفته ساندرو فرناندز آتاید، زیست شناس دانشگاه سیدنی استرالیا و مولف پژوهش منتشر شده در نیچر کامونیکیشنز، اگر این روش در سلول های دیگر کارآمد باشد، تاثیر مهمی خواهد داشت و حوزه های جدیدی در زمینه اصلاح ژن به وجود می آورد.

سیستم مذکور به وسیله یک «پل آر ان ای» هدایت می شود، به طور موفقیت آمیز ژن باکتری ها را در آزمایشگاه تغییر داد، اما امکان استفاده از آن در سلول های انسانی هنوز مشخص نیست. اگر این سیستم انطباق پذیر باشد، می تواند با کمک اندازه کوچک و قابلیتش برای اصلاح توالی دی ان ای مرزهای عملیاتی CRISPR-Cas۹ را نیز پشت سربگذارد.

محققان در جستجو برای یافتن ابزارهای مناسب در این پژوهش انواع مختلفی از آنزیم ها را آزمایش کردند که به عناصر متحرک دی ان ای در باکتری امکان می دهد بین نقاط مختلف حرکت کنند. آنها روی گروه خاصی به نام «عناصر قابل جابه جا شدن» به خصوص IS۱۱۰ متمرکز شدند.

پژوهشگران متوجه شدند، آنزیم مذکور از یک سیستم مبتنی بر آر ان ای خاص برای هدف گیری استفاده می کند. یک انتهای آر ان ای به بخشی از دی ان ای می چسبد که برای پیوند خوردن در نظر گرفته شده و انتهای دیگر به بخش دیگر دی ان ای در محل پیوستگاه ژنوم متصل می شود. این آر ان ای مانند پلی بین دو بخش دی ان ای عمل می کند و به همین دلیل تیم محققان مولکول های مذکور را پل های آر ان ای نامیدند. این سیستم افزودن، حذف کردن یا معکوس کردن توالی دی ان ای با هر طولی را ممکن می کند.

روش های فعلی نیز همین فعالیت ها را انجام می دهند، اما آنها بیشتر اوقات نیازمند گام های مختلف هستند و بخش های ناخواسته ای از دی ان ای را به جا می گذارند. به گفته محققان روش ایجاد پل از به وجود آمدن بخش های ناخواسته جلوگیری و کنترل دقیق بر مهندسی ژنوم را فراهم می کند.

منبع : مهر