چند توصیه‌ پزشکی به زائران در روزهای پایانی حج تمتع

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، خدمات بهداشتی و درمانی یکی از مهمترین بخش‌هایی است که موجبات رفاه، آسایش و امنیت زایران را فراهم می‌آورد.

در همین خصوص مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همیشه در کنار زائران قرار دارد و روند خدمت‌رسانی را پیش از شروع موسم و با تأیید استطاعت جسمی زائران آغاز و سپس در طول موسم نیز همراه با کاروان قرار دارد و به راه اندازی مراکز درمانی و مطب های پزشکی در طول موسم مبادرت می‌کند و هر لحظه کنار زایران قرار گرفته است.

دکتر سیدعلی مرعشی؛ رئیس مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر درباره آخرین وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی گفت: همیشه بعد از ایام تشریق به دلیل خستگی ناشی از اعمال و مناسک و همچنین فشردگی جمعیت در طواف و ضمنا سرایت بالای بیماری‌هایی همانند سرماخوردگی، شاهد افزایش مراجعات به درمانگاه و مطب‌ها هستیم که رفته رفته این دست بیماران هم بعد از ویزیت، دریافت دارو و استراحت بهبود می‌یابند.

وی با بیان اینکه زائران کشورمان کمتر به استراحت می‌پردازند، گفت: راه حل این بیماری‌ها نیز استراحت است که به زائران توصیه می‌کنیم استراحت و خوردن مایعات گرم را مدنظر قرار دهند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره ویزیت زایران نیز گفت: امسال در طول موسم از ابتدا تا روز چهارشنبه، 387 هزار ویزیت در مجموع درمانگاهها و بیمارستان ها انجام گرفته است؛ یعنی متوسط مراجعه هر زائر حدود 4 بار صورت گرفته که در برخی موارد زائرانی را داشته‌ایم که 16 بار مراجعه کرده و دارو دریافت کرده‌اند؛ البته این مراجعات جدای از مراجعه به جهت اندازه‌گیری قند خون یا فشارسنجی بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای موسم تاکنون 168 بیمار به دلایل مختلف بستری بوده شده‌اند گفت: در حال حاضر 44 بیمار بستری در بیمارستان مکه و 25 بیمار بستری در بیمارستان‌های سعودی هستند.

مرعشی تصریح کرد: روند اعزام بیمارانی که می‌بایست به کشور بازگردند نیز در حال انجام است و تاکنون در 4 پرواز این افراد و همراهانشان را به کشور منتقل کرده‌ایم و ادامه درمان صورت گرفته است.

وی درباره خدمات‌رسانی در ایام تشریق نیز گفت: با توجه به گرمای شدید هوا و از طرفی اعمال و مناسکی که باید زائران در روزهای حضور در مشاعر مقدسه انجام می‌دادند، برنامه‌ریزی‌های مدونی را انجام دادیم و توصیه‌های ضروری بابت کاهش گرمازدگی را نیز در دستور کار قرار دادیم.

مرعشی تصریح کرد: امسال شرایط ما در مشاعر مقدسه به نسبت بسیاری کشورها که حتی زائر کمتری نسبت به کشورمان دارند، بهتر بود و حتی خدمات صورت گرفته نسبت به سنوات قبل ارتقا بیشتری یافته و رضایتمندی زائران نیز در این رابطه مناسب بود.

وی با اشاره به اینکه مراجعات در روزهای بعد از ایام تشریق افزایش یافته است به زائران توصیه کرد که نکاتی همانند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک به ویژه در اماکن شلوغ، استراحت در موقع بیماری، حضور در اماکن زیارتی در ساعات عصرگاهی و شامگاه را مورد توجه قرار دهند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره سطح ارائه خدمات و مقایسه آن با دیگر کشورهای حاضر در موسم گفت: خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت بسیار گسترده‌تر و دقیق‌تر از کشورهای دیگر حاضر در موسم، انجام می‌گیرد.

وی افزود: برخی کشورها نیز خدمات درمانی به زائران خود ارائه می‌دهند اما خدمات درمانی آنها، همانند مرکز پزشکی حج و زیارت نیست که از پیش از موسم تا انتهای آن همراه و کنار زائران باشند.

مرعشی توضیح داد: برخی کشورها فقط به داشتن خدمات‌درمانی محدود بسنده می‌کنند اما ما در اینجا در هتل‌ها و مناطق مطب های تخصصی و مختلفی داریم. ویزیت، ارائه دارو، خدمات‌ درمان سرپایی، بستری ، درمانگاه تزریقات ویژه بانوان، آزمایشگاه، سونوگرافی، خدمات دندانپزشکی، پیگیری درمان در بیمارستان‌های سعودی و... را انجام می‌دهیم که بسیاری کشورها اصلا به این شکل خدماتی ارائه نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه سلامت زائران برای ما حائز اهمیت است، گفت: امسال 389 نفر نیروی کادر درمان اعم از پزشک و پرستار و سایر نیروهای کادر را همراه داریم. همچنین کارشناسان بهداشت ما و محیطی از آشپزخانه‌ها و هتل‌ها بازدید می‌کنند و شناسنامه در این خصوص صادر می‌کنند تا خدمات را سنجیده و به بهترین نحو به زائران ارائه دهند.

مرعشی درباره اپیلیکیشن حج و زیارت نیز گفت: در داخل اپلیکیشن حج و زیارت یک بخش درباره خدمات پزشکی است که زائران می‌توانند نظر دهند و انتقادات و پیشنهادات نیز مورد توجه قرار می گیرد. با توجه به نظرات زائران و دست اندرکاران ذیربط در حج و زیارت و به اذعان همه خادمان، خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت امسال روند مطلوبی را انجام داده و رضایت نسبی زائران را بدنبال داشته است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه به ازای هر 550 زائر یک پزشک مشغول فعالیت بوده است گفت: خدمات درمانی ما تا روز پایانی حضور زائران در کشور میزبان انجام می‌گیرد و پس از پایان آخرین پرواز، تیم پزشکی نیز از مدینه و مکه خروج می‌یابد.

وی تصریح کرد: امیدواریم زائران در زمان باقیمانده به رعایت دستوارلعمل‌های بهداشتی مبادرت کنند و همچنین در طول ساعات گرم به بیرون از هتل نروند و حضور در مسجدالحرام یا زیارت حرم نبوی را به ساعات عصرگاهی که از آفتاب و گرما کاسته می‌شود، موکول کنند.

مرعشی در پایان اظهار کرد: همچنین به زائران توصیه می‌شود که حتما در زمان بازگشت به کشور در روزهای ابتدایی سعی کنند از دیده‌بوسی با دیگران پرهیز کنند تا خدایی ناکرده در صورت بیماری پنهان مشکلی حادث نشود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.