روایتی ازنقش امیرعبدالهیان در وعده صادق وعدم همراهی دولت قبل

به گزارش گروه دفاعی ‌پایگاه خبری خبرآنی، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران در گفتگو با صداوسیما  با تکریم شخصیت شهید امیرعبداللهیان اظهار داشت: شهید امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در تراز انقلاب اسلامی بود، چون در دوره کوتاه وزارتش، بسیار عالی عمل کرد و در گذشته هم در کنار شهید بزرگ ما حاج قاسم سلیمانی، واقعا همین طور بود.

سردار حاجی زاده در ابتدا گفت: تبریک و تسلیت عرض می‌کنم شهادت عزیزانمان را که در این حادثه هوایی به شهادت رسیدند به ویژه شهید عزیز ما امیرعبداللهیان که این مصاحبه مختص ایشون تهیه می‌شود. بیشتر آشنایی ما با این شهید بزرگوار ناشی از ارتباط ما با کار‌ها، اقدامات، خدمات و پشتیبانی ایشان در حوزه محور مقاومت بود و جلسات مستمری که با شهید حاج قاسم سلیمانی داشتیم و دائما ایشان، گزارش میدان را می‌داد، چون کار‌هایی که دنبال می‌کرد به ویژه در دوره‌ای که با داعش مبارزه می‌شد این اقدامات مرتبط بود با دیپلماسی.

وی افزود: شهید امیرعبداللهیان به نحوی، دستیار و کمک کننده ویژه بود و اسم ایشان دائما در جلسات برده می‌شد و بیشتر با اقداماتش آشنا بودیم و شهید سلیمانی خیلی یاد می‌کرد از ایشان و آن شهید، در خیلی از کار‌ها، به نحوی مرتبط بود. ما بیشتر، ملاقات داشتیم و ایشان را می‌دیدیم ولی اقدامات شان در محور مقاومت، بیشتر برای ما مهم بود و از این طریق، بیشتر با افکار، عقیده و کار‌های ایشان آشنا می‌شدیم.

سردار حاجی زاده در پاسخ به این سوال که مهمترین ویژگی‌هایی که از شهید امیرعبداللهیان سراغ دارید چیست؟ گفت: ما دائم گزارش اقدامات ایشان را در حوزه مقاومت، می‌شنیدیم ولی به شکل برجسته می‌خواهم اقدامات این شهید بزرگوار را در حوزه عملیات وعده صادق و نامه‌ای که به من نوشتند، بپردازم. افکار ایشان را در حوزه کار‌های میدانی در این نامه چند خطی، به طور کامل می‌شود از زبان خودش متوجه شد که این را در عمل ما دیدیم ولی این جالب است که بعد از عملیات وعده صادق، ایشان عملیات وعده صادق را را ظفرمند توصیف کردند و نوشتند "این عملیات، ضمن ایجاد ظرفیت‌های بیشتری برای دستگاه دیپلماسی کشور؛ در میدان مناسبات بین المللی و منطقه‌ای و افزایش حس وطن دوستی و غرور ملی میان آحاد مردم ایران اسلامی را در پی داشته است و ضمن تقویت بازدارندگی راهبردی در برابر دشمنان قسم خورده نظام؛ بر سرعت زوال و فروپاشی ساختار جعلی صهیونیستی خواهد افزود".

وی در ادامه افزود: این نامه مفصل است، اما در این نامه چند خط، ایشان می‌گوید این عملیات، دفاع مشروع و منطبق بر قوانین و مقررات بود؛ تعریفی نو از موازنه قدرت بود؛ به رخ کشیدن توان بازدارندگی بود؛ ایجاد ظرفیت برای دستگاه دیپلماسی کشور بود؛ حسن وطن دوستی و غرور ملی بود؛ تقویت بازدارندگی بود و موجب سرعت زوال فروپاشی رژیم جعلی بود. در یک نامه چند خطی، هفت مورد را می‌نویسد و من به شما عرض می‌کنم که این عملیات وعده صادق، اگر عملیاتی ممتاز و برجسته در تراز جهانی شد این عملیات تنبهی، سه ضلع داشت، یک ضلعش کار میدانی نظامی بود، ضلع عمده‌اش دیپلماسی بود و یک ضلعش هم رسانه؛ به ویژه رسانه ملی که عزیزان ما در این رسانه خیلی زحمت کشیدند. از اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی تا عملیات تنبیهی، تقربیا 12 روز فاصله بود که در این 12 روز، ما هر روز و هر لحظه، عملیات دیپلماتیک داشتیم و این که این تبدیل شد به عملیاتی مشروع، به خاطر اقدامات مجموعه وزارت امور خارجه و در راس آن‌ها، شهید ما، شهید امیرعبداللهیان بود.

فرمانده هوافضای سپاه در ادامه تاکید کرد: ما در گذشته هم شبیه به این را داشتیم، مثلا فرض کنید در دولت گذشته، یک آزمایش موشکی، تبدیل می‌شد به یک بحران ملی، همه چیزمان به هم می‌ریخت و حالشان به هم می‌خورد و این یعنی، عملیات نظامی، توان نظامی، قدرت بازدارندگی را در پشتیبانی دیپلماسی نمی‌دیدند. این نوعِ نگاه امیرعبداللهیان بود که توان را در پشتیبانی خودشان می‌دانست شاید حالا اقدامات و بحث‌هایی بوده که رسانه‌ای نشده، ما با تدبیر ایشان و برادر ما آقای دکتر باقری کنی که معاون سیاسی هستند در آن دوره به همراه تعداد زیادی از مسئولان اصلی وزارت خارجه، آمدند مجموعه نیروی هوافضا و از تعدادی از مجموعه‌ها و به ویژه یکی از شهر‌های موشکی بازدید کردند؛ مجموعه‌ای عظیم که موقعی که این عزیزان آمدند گفتند ما قوت گرفتیم و اطمینان پیدا کردیم و خیالمان راحت شد که این قدرتی که گفته می‌شود در رسانه ها؛ این وجود دارد.

وی تصریح کرد: حالا در عملیات وعده صادق، ما این را نقد کردیم یعنی ایجاد و اقدام شد و همه فهمیدند، اما تا قبل از این؛ فقط می‌شنیدند و یا یک چیز‌هایی می‌دیدند. موقعی که آمدند، مجموعه توانمندی‌های میدان را آوردند پشت دیپلماسی و در این چند روزه، عملیات سنگینی را مجموعه وزارت خارجه ما انجام داد.

سردار حاجی زاده در ادامه گفت: پیغام و پسغام‌هایی که از خود آمریکایی‌ها داده شد، به واسطه نامه‌هایی که می‌نوشتند و تماس‌هایی که از طریق کشور‌های اروپایی گرفته می‌شد حتی پیغام‌هایی که رژیم صهیونیستی به واسطه برخی از کشور‌ها می‌فرستاد. این‌ها می‌رسید به وزارت خارجه و بخشی از این عملیات؛ نظامی بود ولی در این 12 روزه، اقدامی که این عزیز ما انجام دادند در انعکاس صحیح این قدرت. آن‌ها که عملیات (علیه بخش کنسولی سفارت ما در سوریه) انجام دادند دنبال این بودند که آن شکست شان را به نحوی جبران کنند یعنی رژیم صهیونیستی، یک جوری می‌خواست بی هزینه جبران کند و زمانی که دیدند ایران، اراده زدن دارد شروع کردند به تهدید ما، شروع کردند به تهدید که جنگ می‌شود و ما می‌زنیم و شروع کردند از این حرفا. ما نظامیان که می‌دانستیم این حرفایی که دارند می‌زنند گنده‌تر از دهانشان است و همچنین جرات و توانی ندارند منتهی، زبان ما، وزیر محترم امور خارجه بود ما که با آن‌ها طرف حساب ما بودند که بزنیم توی دهانشان.

فرمانده هوافضای سپاه در ادمه اظهار داشت: ایشان به درستی، یعنی در این ایام مدام شروع کرد به کشور‌های مختلف، سفر کردن و دائم تماس گرفتن و این عملیات عظیم، بخش قابل توجهش، رسانه و بلندگوی این عملیات، شهید بزرگ ما امیرعبداللهیان بود و انصافا خوب عمل کرد، انصافا خوب عمل کرد و جزء اولین نفراتی بود که تبریک گفت و برای ما گل فرستاد و بلافاصله تماس تلفنی گرفت.

وی ادامه داد: هر چند ما که کسی نبودیم، سربازی بودیم در این مجموعه. یعنی در گذشته ما می‌دیدیم واقعا، همه به هم می‌ریختند در دولت‌های قبلی و نگران می‌شدند و دیدید که گفتند با یک بمب، ایران را از بین می‌برند؛ هر چه به آنان می‌گفتیم که قبول نمی‌کردند که چنین توان و جراتی ندارند و چنین امکانی ندارند ولی شهید امیرعبداللهیان باور داشت. ببینید، میدان تنها، یعنی مثل همین مثلثی که بگوییم یک ضلع یا دو ضلع نداشته باشد بالاخره، پشتوانه دیپلماسی، قدرت نظامی است و قدرت نظامی، نقد شدن و آشکار شدنش، نیاز به بلندگوی دیپلماتیک دارد و طبعا رسانه هم مهم است و این‌ها در کنار هم باید قرار گیرد و ایشان واقعا در تراز انقلاب اسلامی عمل کرد.

سردار حاجی زاده در خصوص اینکه گفته شده بود، شهید امیرعبداللهیان قبل از عملیات وعده صادق از فرماندهان میدان مهلت خواسته بود تا زمینه اجرای آن را فراهم کند، گفت: این عملیات اولا با این نیت انجام شد که اقدامی کنند که شکستشان را جبران کنند یعنی در عملیات طوفان الاقصی، شکستی راهبردی خورده بودند و در حدود 9 ماهه اخیر، عملیاتی که انجام دادند زنان، کودکان و مردم بی گناه غزه را کشتند، اما دستاوردی نداشتند.

وی افزود: اشغالگران این را می‌دانستند و این طور طراحی کردند که ساختمان کنسولی ما را بزنند وگرنه اگر می‌خواستند عزیزان ما را بزنند جای دیگر هم می‌توانستند بزنند، اما خواستند ما را تحقیر و ذلت را بر ملتمان تحمیل کنند و خطای محاسباتی کرده بودند، چون مسئولان ما صبر و شکیبایی دارند و نمی‌خواهند به راحتی درگیر جنگ شویم، اما آنان مرتکب اشتباه شدند و خطای محاسباتی کردند؛ فکر کردند ما بی عملیم صبر ما را با بی عملی اشتباه گرفتند. زمانی که مرتکب این جنایت شدند بلافاصله شروع کردند به رجز خوانی. یادتان هست که در روز‌های اول شروع کردند به گفتن این حرف‌ها که "مگر شما نبودید که می‌خواستید اسرائیل را نابود کنید خب حالا ما زدیم؛ بیایید".

سردار حاجی زاده در ادامه افزود: پیام مقام معظم رهبری، خیلی مهم بود و آنان متوجه شدند که ما می‌خواهیم اقدام کنیم در چنین فضایی، شهید ما شهید امیرعبداللهیان داشت کار می‌کرد. بعد شروع کردند به تهدید کردن، بعد که دیدند جواب‌هایی که ایشان از طرف ایران داد؛ ما که کار رسانه‌ای نکردیم ما به عنوان مسئول نظامی که چیزی نگفتیم؛ آنان متوجه شدند که ما قطعا اقدام می‌کنیم بعد به شهید امیرعبداللهیان پیغام دادند که این حق شماست، یعنی هم آمریکایی‌ها نامه نوشتند هم رژیم صهیونیستی از طریق ترکیه پیغام داد و گفت؛ حالا که می‌خواهید این کار را کنید خفیف انجام بدهید. این پیغام‌ها اگر با ترس و لرز و با لرزش صدا پاسخ داده می‌شد آنان از تهدید به التماس روی نمی‌آوردند.

سردار حاجی زاده تاکید کرد: شروع کردند به التماس کردن که حالا خفیف اقدام کنید حتی روز آخر هم از طریق وزیر خارجه یکی از کشور‌های عربی با شهید امیرعبداللهیان تماس گرفتند و ایشان هم با سردار سلامی تماس گرفت و گفت که این‌ها پیغام دادند که ما مساله آتش بس را حل می‌کنیم شما نزنید؛ اسرائیل این پیغام را داد. سردار سلامی هم پاسخ آنان را به شهید امیرعبداللهیان ارائه کرد و ایشان هم به درستی پیغام را منتقل کرد. گفته بود ما قطعا می‌زنیم ولی اگر شورای امنیت بیاید تضمین دهد که این صلح برقرار می‌شود ما خفیف می‌زنیم. آنان ذوق زده شدند و بلافاصله تماس گرفتند و پرسیدند که ما چند روز وقت داریم؟ در پاسخ به آنان گفته شد که چند ساعت بیشتر، وقت ندارید، فقط چند ساعت. در واقع، آنان می‌خواستند با این تاخیر زمانی، مساله را به میرایی ببرند تا موضوع به مذاکره بیفتد که ایران هم موضعش این نبود.

فرمانده هوافضای سپاه گفت: در این دوره، وزرای خارجه فرانسه و بسیاری از کشور‌های اروپایی که فهرست و آمارش در وزارت خارجه هست تماس می‌گرفتند و شهید امیرعبداللهیان خیلی عالی جواب می‌داد یعنی باعث شد که که آنان مشروعیت کار ما را قبل از عملیات پذیرفتند؛ و پس از عملیات وعده صادق فقط اعتراضشان این بود که "شما قرار بود یک تنبیهی انجام دهید، قرار بود عملیات شما خفیف باشد اگر عملیات تنبیهی این است پس عملیات جنگی‌تان چه خواهد بود؟ " این اقدام درست سپاه و نیرو‌های مسلح و انتقال پیغام صحیح و اقدامات دیپلماتیک به این عملیات، ارزش داد؛ اگر ما منهای اقدامات دیپلماتیک می‌خواستیم عملیات کنیم شاید این مشروعیت را پیدا نمی‌کردیم. آن شب، جمعیت میلیاردی در جهان بیدار و منتظر این حادثه بودند، چه کسی این زمینه را فراهم کرد؟ اگر عملیات وعده صادق، تبدیل به عملیاتی جهانی در تراز انقلاب و ممتاز شد، مدیون عزیزان ما در وزارت خارجه و در راس آن‌ها شهید امیرعبداللهیان بود.

سردار حاجی زاده در پاسخ این سوال که در خبر‌ها آمده بود که طرف مقابل گفته بودند که شما جایی را نمادین هدف قرار دهید. تایید می‌کنید؟ نیز گفت: آن‌ها زمانی که می‌گفتند خفیف بزنید منظورشان همین بود شاید حالا بیان مستقیم این جوری، حداقل من نشنیدم، اما منظورشان این بود که خفیف و کم بزنید، چون خیلی نگران بودند و با این حال، زمانی که این عملیات می‌خواست انجام شود آن‌ها 12 روز در استرس کامل و فشار سنگین بودند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس خبر دقیقی که ما داریم در آن دوره، بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی، بیش از 19 هزار نفر، نزدیک 20 هزار نفر به خاطر فشار و استرس؛ پس از این عملیات به بیمارستان مراجعه کردند و فشار عصبی به آن‌ها آمده بود. زمانی که می‌خواهید کسی را بزنید دست تان را که آماده می‌کنید و بالا می‌آورید طرف مقابل می‌گوید بیا بزن خیال ما را راحت کن؛ ولی 12 روز، این‌ها هر لحظه احساس می‌کردند دارند می‌خورند و زجر این را داشتند تحمیل می‌کردند.

فرمانده هوافضای سپاه در پاسخ این پرسش که این‌ها که فرمودید کمک‌هایی بود که دیپلماسی به میدان کرد و نمایش کامل و هم آرایی این دو عرصه و پیوند این دو بود که توانست منافع ملی را تضمین کند. آن طرف، میدان چه کمکی به دیپلماسی کرد؟ نیز گفت: جلسات دوره‌ای با عزیزان وزارت خارجه داشتیم و بازدید داشتند به ویژه با برادرمان آقای دکتر باقری کنی، جلسه داشتیم و این گزارش‌ها منتقل می‌شد بعضی مواقع آقای دکتر امیرعبداللهیان در سفر بودند. در خیلی از موضوعات، مجموعه دیپلماسی ما نگرانی‌هایی داشت، اما زمانی که می‌آمدند به آنان می‌گفتیم در اینجا خیالتان راحت باشد مثلا در قضیه تروریستی اعلام کردن سپاه؛ من به آنان گفتم اصلا از کسی تقاضا نکنید شما به آنان بگویید "می‌خواهید اعلام کنید، اعلام کنید ولی از فردا دیگر در خلیج فارس و در منطقه؛ با یک نیروی مسلح قانونمند طرف نیستید بلکه با یک مشت تروریست طرف خواهید بود" و این‌ها را منتقل می‌کردند.

سردار حاجی زاده تاکید کرد: خیلی از مسئولان بودند موقعی که یکی از مجموعه‌های موشکی ما را دیدند؛ خودشان می‌گفتند که ما فکر می‌کردیم این فیلم‌هایی که در تلویزیون پخش می‌شود که این تونل‌ها را نشان می‌دهد این فیلم‌ها چند بار از یک مسیر گرفته شده، اما دیدیم پنج کیلومتر داریم می‌رویم و هنوز تمام نشده "‌می‌گفتند " فکر نمی‌کردیم این طور باشد. " یعنی عزیزان ما به خاطر زمینه‌ای که داشتند دقیقا اطمینان پیدا کردند به قدرت نظامی کشور؛ و شما نگاه کنید در این عملیات وعده صادق؛ درست است که می‌خواستیم آنان را تنبیه کنیم و بخشی از امکانات یک نیرو آمد پای کار، اما آن جا کل توانمندی رژیم صهیونیستی پای کار آمد، آمریکا تمام قد آمد و همه امکانات منطقه‌ای اش را آورد و انگلیس و فرانسه هم آمدند، اردن تمام امکاناتش را به کار گرفت و از کشور‌های منطقه، بیش از 23 کشور سرویس دادند از همین کشور‌های عربی منطقه در خلیج فارس تا مدیترانه، رادار‌هایشان، همه روشن شد و همه، اطلاعات را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادند.

فرمانده هوافضای سپاه در ادامه افزود: عزیزان ما در وزارت امور خارجه اطمینان داشتند و زمانی که با قدرت و قوت صحبت می‌کردند متوجه بودند که این توانمندی وجود دارد؛ اما این توانمندی در گذشته به خاطر نگاه به غرب، هیچگاه باور نشد. اما عزیزان و دوستان ما در مجموعه وزارت امور خارجه، چون انقلابی بودند به ویژه در راسشان شهید عزیز ما امیرعبداللهیان، واقعا به این قضیه اطمینان داشت.

سردار حاجی زاده در پاسخ این سوال که همین عملیات وعده صادق در حمله به عین الاسد می‌توانست رقم بخورد و همین دستاورد‌ها را داشته باشد تایید می‌فرمایید که در آن مقطع همراهی نکردند؟ نیز گفت: همراهی نکردند می‌گفتند "ما خبر نداشتیم، ما صبح فهمیدیم و شروع کردن از این حرفا " یعنی فرض کنید در یگان‌های ما، بالاخره این پاسداران انقلاب در یگان‌ها شعاری را روی موشک می‌نوشتند، اما همین را تبدیل کرده بودند به بحران ملی، زمانی که این مسائل را بزرگ می‌کردند دشمن هم بزرگ می‌کرد. اما چطور است که در این دوره و در این دولت، این همه موشک آزمایش کردیم این همه پرتاب‌های ماهواره‌ای داشتیم، اما کسی چیزی نگفت؟ چرا همه خفه شدند؟ معلوم است؛ وقتی این طرف دامن می‌زدند آن‌ها هم پررو می‌شدند.

فرمانده هوافضای سپاه در خصوص خاطره‌ای از شهید امیرعبداللهیان اظهار داشت: خاطره شیرین ما همین عملیات وعده صادق بود که ایشان با بزرگواری بسیار، بلافاصله تماس گرفت و گل هم فرستاد. بالاخره مجموعه زیادی در کشور هستند، اما ایشان پیش قدم شد هم در تماس هم تشکر و هم گلی برای ما فرستادند که دیدیم در این سالن جا نمی‌شود یعنی این اوج محبت و بزرگواری ایشان بود. یعنی هم تماس تلفنی گرفت، هم مطلب کتبی و هم گل فرستاد. این نشانه اوج علاقه و بزرگواری ایشان هم به سپاه و هم به قدرت بود در مطالبی که نوشت، مجموعه توان میدان را پشتوانه قوی برای دیپلماسی می‌دانست.

سردار حاجی زاده در پاسخ این سوال که با این اوصاف، شهید امیرعبداللهیان را بیشتر مرد دیپلماسی می‌دانید یا میدان؟ نیز افزود: هر دو، هر دو، چون ایشان در حوزه محور مقاومت، واقعا میدانی عمل کردند. ایشان دیپلمات میدانی بودند یک مرد میدانیِ مسلط به دیپلماسی بودند.

سردار حاجی زاده با اشاره به حادثه تلخ سقوط بالگرد گفت: هر یک از این عزیزان در جایگاه خودشان، برجستگی‌هایی داشتند ما از اول انقلاب شاهد حوادث اینگونه زیاد بودیم و این هم شوکی بود باور نکردنی؛ انتظار چنین حادثه‌ای را نداشتیم شهید عزیز ما رئیسی، شهید امیرعبداللهیان، شهید آل هاشم؛ با همه این‌ها از نزدیک دوستی و رفاقت داشتیم، شهید موسوی، شهید رحمتی، شهدای گروه پرواز که به نحوی همکار ما بودند یعنی ما با هر هشت نفر، به نحوی ارتباط داشتیم و این حادثه بالاخره حادثه تلخی بود هر چند آنان به اوج آرزوی خودشان که شهادت بود رسیدند خدا آن‌ها را با شهدای کربلا محشور کند، اما برای ما خیلی تلخ بود.

فرمانده هوافضای سپاه در پایان اظهار داشت: به هر حال، حادثه‌ای بود که حضور مردم و این بدرقه و تشییع، واقعا انقلابی شد یک قیامی شد یک حرکت بزرگی شد و ان شاء الله مردم در این انتخابات باید این را تکمیلش کنند. با حضور حداکثری بیایند پای کار و با انتخاب شان، با انتخاب فرد کارآمد فردی که سابقه اجرایی قوی دارد یعنی بالاخره این برادران همه خوبند و از فیلتر شورای نگهبان عبور کردند ولی بهترین را انتخاب کنند بهترین را که اولا بتوانند مسیر شهید رئیسی و این دولت را ادامه دهند و همه امتیازات را داشته باشند و حتی با توانمندی‌های بالاتر یعنی یکی دو پله بالاتر ببرند، این کارآمدی خیلی مهم است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.