روسیه: آمریکا در حال گسترش تحقیقات مرتبط با تسلیحات بیولوژیک در آفریقاست

فرمانده نیروهای دفاعی بیولوژیکی، شیمیایی و رادیولوژیکی روسیه، آمریکا را به گسترش تحقیقات درباره تسلیحات بیوشیمیایی در قاره آفریقا متهم کرد.

به گزارش خبرآنی، «ایگور کایریلوف» فرمانده نیروهای دفاعی بیولوژیکی، شیمیایی و رادیولوژیکی روسیه مدعی شد که آمریکا در حال توسعه امکانات بیولوژیکی نظامی خود در سراسر آفریقاست.

شبکه راشا تودی گزارش داد: به گفته کیریلوف، این اقدام پس از متوقف کردن اجرای برنامه‌های مشترکی از سوی روسیه در مناطق پیشین اوکراین انجام شده است.

او بیان کرد: به دلیل این که روسیه توانسته است اجرای برنامه‌های جنگی بیولوژیکی در مناطق آزادسازی‌شده در اوکراین را متوقف کند، پنتاگون مجبور به انتقال این تحقیقات ناقص تحت پروژه‌های اوکراین به دیگر مناطق شده است.

این فرمانده روس به آفریقا به‌عنوان منطقه‌ای یاد کرد که وزارت دفاع آمریکا و نهادهای مرتبط به‌تازگی به آن تمایل نشان داده‌اند. او به حضور پیمانکاران پنتاگون در بسیاری از کشورهای آفریقایی، از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو، سیرالئون، کامرون، اوگاندا و آفریقای جنوبی اشاره کرد.

کیریلوف گفت: واشنگتن به‌منظور پنهان کردن اهداف تحقیقاتش از عوامل خارجی استفاده می‌کند. این عوامل سازمان‌های پیمانکار و واسطه (متابیوتا، کوییک سیلور، اکوهلث الاینتس و بیش از ۲۰ شرکت دیگر) و زیرمجموعه‌های «بیگ‌ فارما» هستد. روسیه اسنادی در اختیار دارد که تاییدکننده توسعه سریع جنگ بیولوژیکی آمریکا در قاره آفریقاست.

این فرمانده روس به نمونه‌های متعدد فعالیت‌های آمریکا در این زمینه اشاره کرده و گفت «در اکتبر ۲۰۲۳، کارمندان اندیشکده تحقیقات پزشکی بیماری‌های واگیردار ارتش آمریکا یک تحقیق گسترده درباره نمونه‌های هانتاویروس موش‌ها در مناطق گرم‌وخشک کنیا انجام دادند. یک سال پیش، زیست‌شناسان ارتش آمریکا درباره تاثیر داروهای ضد مالاریا بر جمعیت بومی تحقیقاتی انجام دادند.

او افزود: مقامات وزارت دفاع،‌ وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در ژانویه ۲۰۲۴ با روسای مراکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها در آفریقا دیدار کردند تا درباره چشم‌انداز توسعه توانمندی‌ها و امکانات آزمایشگاهی در این قاره گفت‌وگو کنند.

کیریلوف گفت در پایان سال گذشته، روسیه اسنادی به دست آورده بود که ثابت می‌کرد آمریکا تحقیقاتی درباره قطعات تسلیحات بیولوژیکی و عوامل بیماری‌زای بسیار خطرناک در اوکراین انجام داده است.

انتهای پیام‌

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.