سفیدنمایی خیانت و بی‌تعهدی!

گروه سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی: یورونیوز طی روزهای اخیر، مانور زیادی بر روی نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص برنامه هسته‌ای ایران داده است. آمریکا و متحدان کلیدی اروپایی‌اش یعنی آلمان، بریتانیا و فرانسه اخیراً در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل با ایران و روسیه بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان وارد مجادله شوند. در جریان این نشست، آمریکا بدون آنکه کمترین اشاره یا نسبت به خروج یکجانبه خود از برجام کند، مدعی شد که از همه ابزارهای لازم برای جلوگیری از ایجاد یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد!

آمریکا، فرانسه، انگلیس  و آلمان کشور ایران را به تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌هایی که در توافق سال 2015 میلادی مقرر شده بود همچنین عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کردند.در مقابل، ایران و روسیه نیز آمریکا و متحدانش را به دلیل ادامه اعمال تحریم‌های اقتصادی که قرار بود بر اساس این توافق لغو شود، مسئول دانستند و تاکید کردند که برنامه هسته‌ای تهران تحت نظارت دائمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بر اساس توافق سال 2015 میلادی که به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا به اختصار «برجام» معروف است، تهران پذیرفته بود که در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی، غنی سازی اورانیوم را به سطح لازم برای استفاده از انرژی هسته‌ای محدود کند.با این حال خروج ترامپ از توافق هسته ای و بی تعهدی مطلق اتحادیه اروپا، جایی برای استمرار این مسیر ( توافق هسته ای ) باقی نگذاشت.

در این میان، یورونیوز و دیگر رسانه‌های غربی نه‌تنها کمترین اشاره‌ای نسبت به قصور محرز حقوقی، اقتصادی، فنی و راهبردی طرف مقابل در قبال توافق هسته‌ای سال 2015 نمی‌کنند، بلکه روایتگری ماجرا را از کاهش تعهدات برجامی ایران (که آن نیز وفق متن توافق هسته‌ای صورت گرفته) آغاز می‌کنند. در رویکرد رسانه‌ای غرب، ایران به‌عنوان متهم ماجرا و آمریکا-اروپا به‌عنوان بازیگران مطالبه‌گر مورد تحلیل و شناسایی قرار می‌گیرند!

بهتر است یورونیوز لااقل نیم‌نگاهی به اسناد رسانه‌ای خود در سال 2018 میلادی بیاندازد: زمانی که ترامپ به‌صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران عقب‌نشینی کرد. در آن‌زمان، یورونیوز با انتشار تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های هدفمند مدعی بود که تروییکای اروپایی قادر به حفظ تعهدات اقتصادی برجام و در نتیجه، حفظ این توافق خواهند بود! اما پس از مدتی اندک، بر همگان محرز شد که اروپا نه‌تنها کمترین عزم و اراده‌ای برای رفع تحریم‌های ضدایرانی ندارد، بلکه با واشنگتن درخصوص حفظ یک‌طرفه ایران در توافق هسته‌ای تقسیم کار کرده است!

صدور قطعنامه ضدایرانی اخیر در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مولد بحران تازه‌ای از سوی غرب بوده که قطعا باید با عواقب و تبعات آن دست و پنجه نرم کند. در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که میزان اورانیوم غنی‌شده ایران نسبت به ماه فوریه بیش از 20 کیلوگرم افزایش یافته است. آژانس در 13 ژوئن نیز گزارش داده بود که بر اساس تحقیقات بازرسانش، ایران آبشارهای جدیدی از سانتریفیوژهای پیشرفته را با سرعت بیشتری برای غنی‌سازی اورانیوم راه‌اندازی کرده و قصد دارد تعداد بیشتری نیز نصب کند.

این اقدام، پاسخی محکم به بدعهدی مطلق غرب و آژانس و نشانه اقتدار کشورمان در مواجهه با رویکرد وقیحانه دشمنان در قبال برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.