رشد 450 درصدی نرخ ارز در 3 سال پایانی دهه 90

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی  در نشست خبری مشترک با داود منظور که به میزبانی سخنگوی دولت  برگزار شد، ضمن اشاره به کارنامه ی وزارت اقتصاد در طول سه سال گذشته گفت: نرخ رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت در طی سال های 97 تا 99 به طور میانگین حدود منفی 2 درصد  بوده است. رشد بدون نفت هم 1/1 درصد رقم خورده است.
وی گفت: نرخ بیکاری 10/8 درصد که به 8/8 درصد در سه سال دولت شهید رئیسی کاهش یافته است. همچنین سرمایه گذاری از منفی 13/7 درصد به مثبت 3/8 درصد افزایش پیدا کرده است.
خاندوزی گفت: صادرات غیرنفتی از حدود 42 میلیارد دلار به بیش از 50 میلیارد دلار رشد یافته است.
به گفته وزیر اقتصاد، طبق گزارش بانک جهانی متوسط نرخ فقر از بیش از 27 درصد به 22 درصد کاشه یافته است.

رشد 450 درصدی نرخ ارز در سال های 97 تا 99

وی ادامه داد:  در سه سال پایانی دهه 90 نرخ ارز در بازار غیر رسمی که 450 درصد افزایش داشت است.
این اعدا نشان می دهد اقتصاد ایران در طول سال های 97 تا 99، سال های مناسبی برای اقتصاد ایران نبوده است. در واقع اقتصاد ایران همچون بیماری در مراقبت های ویژه بود که هم اکنون به بخش عمومی منتقل شده است.

جلوگیری از رسوب 100 همت در حساب شرکت های دولتی

وزیر اقتصاد در حوزه ی  اقدامات مرتبط با انضباط مالی خزانه گفت: تا پیش از دولت سیزدهم، پروژه های نظارت مالی هیچ کدام به تکمیل نشده بودند، پول ها در حساب سازمان های مختلف رسوب میکرد، حدود نیمی از دارایی های دولت، حتی شناخته شده در سامانه های دولت نبود. ما ابتدا تمام صورت های مالی بانک ها و سازمان های دولتی را شفاف کردیم.
در حوزه خزانه داری از 76 هزار حساب بانکی دستگاه های دولتی به حدود 14 هزار حساب تجمیع شده نزد بانک مرکزی تبدیل کردیم و از این محل، از رسوب 100 هزار میلیارد تومان جلوگیری شد.
وی ادامه داد: با توجه به تشدید تحریم ها و سقوط درامد نفتی، ناچار بودیم که مسیر سختی را دنبال کنیم که حدود 2 میلیون 400 هزار مودی مالیاتی در کشور داشتیم که با احتساب حقوق بگیران حدود 5/5 میلیون نفر مالیات می دادند. این در حالی است که با شناسایی قرارهای مالیاتی هم اکنون 12/5 میلیون نفر مالیات می پردازند و این بار مالیاتی تقسیم می شود. 19 میلیون دستگاه کارتخوان در کشور وجود داشت که برخی از ان ها 2 هزار میلیارد تومان سالانه گردش سالانه داشتند که امروز این 19 میلیون کارتخوان به 9 میلیون کارتخوان با پرونده و شناسه مشخص تبدیل شده اند. 35 درصد کل بار مالیاتی کشور را 700 شرکت بر دوش میکشند که نشان از تمرکز بر بزرگان و مودیان مالیاتی بزرگ دارد.
وی ادامه داد: دولت همچنین نرخ مالیاتی شرکت های تولیدی را ابتدا از 25 درصد به 20 درصد و سپس به 18 درصد تقلیل داد. که تمام این اقدامات برای رونق تولید در کشور بود.

رکورد 16 سالانه سرمایه گذاری خارجی در سال 1402 شکسته شد

خاندوزی گفت: در حوزه سرمایه گذاری خارجی رکورد جذب 16 ساله با جذب بیش از 5/5 میلیارد دلار شکسته شد. در مجموع نیز دولت سیزدهم حدود 12 میلیارد دلار توانست سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، در حوزه گمرک کاهش میانگین زمان پاسخگویی دستگاه های همجوار گمرک از حدود 11 روز به 6/5 روز کاهش پیدا کرده است. تعداد بخشنامه ها نیز در سال گذشته حدود 50 درصد کاهش پیدا کرد که نشان از ثبات در تصمیم گیری ها دارد.

وزیر اقتصاد گفت: در بورس نیز شرکت های پذیرفته شده از 699 به 761 شرکت رسیده است.تامین مالی از 245 همت به 413 همت از بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول درباره اقدامات حوزه بانکی گفت: 4 برابر شدن پرداخت های بانک قرض الحسنه مهر ایران و رسالت، با توجه به کمترین میزان نکول و معوقات در این بانک ها از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بوده است. همچنین کاهش تعداد بانک های زیان ده از 5 بانک به 1 بانک و حدود 275 هزار میلیارد تومان افرایش سرمایه بانک های دولتی  از جمله اقدامات مهم در طول این سال ها بوده است، که اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

درصدی پایانی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.