حمایت‌های ستاد اقتصاد دانش‌بنیان انرژی از شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان انرژی به منظور بازدید از محصولات تولیدی یک شرکت دانش‌بنیان و شناسایی توانمندی شرکت در بهبود کارایی بهینه‌سازی انرژی دیگ‌های بخار و مشعل‌ها به استان اصفهان سفر کرد.

شرکت پاکمن در سال ۱۳۵۴ با همکاری پنج تن از فارغ التحصیلان رشته مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران با هدف فعالیت در زمینه طراحی، تامین و ساخت پروژه های تاسیساتی آغاز به کار کرد؛ در ابتدا کار خود را در زمینه ابنیه و تاسیسات پروژه های مختلف شروع کرد و پس از مدتی تصمیم به ساخت تجهیزات گرمایشی مرکزی گرفت.

این شرکت در زمینه تولید تجهیزات گرمایشی مرکزی از جمله بویلرهای چگالشی، چیلرها، مشعل‌های مادولار، پیریمیکس و پستمیکس و ... فعالیت می‌کند. همچنین فناوری‌های خاص افزایش میزان راندمان انتقال حرارت، شامل اسپیرال کردن لوله های آتشخوار و پانچ کردن لوله ها از جمله محصولات فناورانه این شرکت است.

از ویژگی های قابل توجه این شرکت می‌توان به حداکثر میزان راندمان با تولید آلایندگی بسیار کم و ناچیز در اثر احتراق از جمله CO خروجی صفر، هوشمندسازی سیستم جهت کنترل از راه دور، کم حجم بودن و کاهش ایجاد سر و صدا اشاره کرد.

کارخانه های شرکت پاکمن در پنج سایت واقع در استان اصفهان، شهرک صنعتی ویلاشهر اصفهان و شهرک صنعتی پرند استان تهران، در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع مفید قابل استفاده، بنا شده است؛ این شرکت دانش‌بنیان با بکارگیری از دانش فنی و تجربه کاری حدود ۸۰۰ نفر پرسنل، تنها دپارتمان پژوهش ثبت شده بویلرسازی در ایران است همچنین ثبت بیش از ۱۰ اختراع رسمی، اعم از بویلرهای چگالشی، مشعلهای مادولار و پریمیکس صنعتی، مبدل‌های حرارتی نوین، لوله اسپیرال و ... از جمله ابداعات و اختراعات شرکت پاکمن است.

از نقاط قوت این گروه می ‌توان به صادرات محصولات احتراقی تولیدی به کشورهای مختلف اشاره کرد که تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای در قالب فروش و تامین تجهیزات برای کشورهایی نظیر عراق، ازبکستان، ترکمنستان، قطر، روسیه و ... داشته است.

بهره‌گیری از اعتبار مالیاتی به منظور تامین بودجه های تحقیقاتی شرکت های دانش‌بنیان

اکبر زمانیان، دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان انرژی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در این بازدید یکی از مسیرهای حمایت ستاد از شرکت پاکمن را معرفی این شرکت در قالب طرح‌های بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست عنوان و اظهار کرد: معیار پذیرش طرح های مدنظر در این بررسی ها، شامل تعداد و ظرفیت تولیدی دیگ های چگالشی در حالت عادی و در حالت جهش تولید، انتخاب محصول معیار جهت بیان ظرفیت، مقدار کاهش هزینه ‌های تمام شده محصول با سفارش گذاری در تعداد مشخص مانند ۵۰۰ تا هزار عدد، میزان گاز صرفه جویی در صورت اجرای طرح به همراه محاسبه میزان هزینه ها با تعرفه های کنونی بخش‌های مختلف و تعرفه گاز صادراتی و در نهایت میزان دقیق سرمایه گذاریهای ثابت، سرمایه در گردش و ... است.

وی، بهره گیری از اعتبار مالیاتی به منظور تامین بودجه های تحقیقاتی شرکت را یکی دیگر از حمایت ستاد انرژی از شرکت پاکمن برشمرد و عنوان کرد: مقرر شد در صورتی که امکان تولید محصولی با قابلیت رقابت کیفی و اقتصادی با نمونه های خارجی وجود دارد و در مناقصه های دولتی مسیر تامین خارجی ترجیح داده می شود، به ستاد انرژی اعلام شود تا جلوگیری از واردات این نوع محصولات و حمایت های لازم در این زمینه صورت گیرد.

زمانیان، مسیر دیگر حمایتی ستاد از شرکت های دانش‌بنیان را طرح‌های پیشران خواند و افزود: شرکت‌های دانش بنیان حوزه انرژی در صورت داشتن طرحی با ابعاد اقتصادی بزرگ و دارای اهمیت ملی می توانند آن را به عنوان طرح‌ پیشران به ستاد معرفی و حمایت دریافت کنند. برای نمونه شرکت پاکمن می تواند به ستاد اعلام کند که در صورت جایگزینی بویلرهای چگالشی تولیدی در سازمان های دولتی و صنایع بزرگ چه میزان صرفه جویی در انرژی و اقتصاد ملی صورت می‌گیرد که در صورت سودمند واقع بودن، طرح پیشنهادی توسط معاونت به سازمان‌های دولتی معرفی شود.

زمانیان در پایان یکی دیگر از مسیرهای قابل حمایت ستاد را موضوع تبصره ۱۸ عنوان و خاطرنشان کرد: در صورت پاسخگویی مناسب به موارد مطرح شده و ارائه جزئیات تکمیلی، درخواست مربوطه در کارگروه ارزیابی ستاد مورد بررسی قرارخواهد گرفت که امیدواریم حمایتهای لازم صورت گیرد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.