قوه قضاییه طی یک سال 323 همت به بیت‌المال بازگرداند

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، اصغر جهانگیر؛ سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز چهارشنبه 6 تیر با بیان اینکه شهید بهشتی تحقق اسلام را در جامعه در گروی تبیین مفاهیم بنیادینی مثل عدالت می‌دانست، نسبت به شهدای هفتم تیر ادای احترام کرد.

جهانگیر در آغاز سخنانش با تبریک عید غدیر گفت: حقیقت غدیر نشان‌دهنده پیروی از سنت‌های گرامی رسول مکرم اسلام(ص) است. غدیر نشان‌دهنده این است که باید ما از سرچشمه‌های زلال معرفت دینی بهره‌مند شویم تا پیوند لازم بین دل‌های مسلمانان برقرار شود و الفت بین جهان اسلام از طریق این پیوند خدایی مجدداً برقرار شود. باید فلسفه غدیر به درستی شناخته شود تا چراغ راهی برای آیندگان باشد. 

وی با اشاره به فرارسیدن در هفته قوه قضاییه گفت: شهید بهشتی تحقق اسلام را در جامعه در گروی تبیین مفاهیم بنیادینی مثل عدالت می‌دانست و بر لزوم استقلال قوه قضاییه در نظام اسلام تاکید مؤکد داشت.

جهانگیر در ادامه گفت: در ابتدای هفته قوه قضاییه رییس قوه، رؤسای کل دادگستری‌های کشور و مسئولان قضایی توفیق داشتند با رهبر معظم انقلاب دیدار داشته باشند. مقام معظم رهبری در این دیدار مهم‌ترین مسئولیت‌ها در کشور را مسئولیت‌های مرتبط با دستگاه قضایی برشمردند و با تشکر از تلاش‌های دستگاه قضایی به ویژه از شخص رییس قوه قضاییه برای حفظ رابطه ایشان با مردم و حضور میدانی برای حل مشکلات مردم تقدیر کرد. در مقام سخنگوی قوه‌ قضاییه اعلام می‌کنم که قوه قضاییه خود را متعهد به انجام وظایف و خطوط ترسیمی رهبر انقلاب در سیاست‌های ابلاغی و بیانات و منویات معظم‌له که در جلسات مختلف بیان داشتند، می‌داند و آن را چراغ راهی برای دستیابی به جامعه مشحون از عدل و انصاف می‌داند.

سخنگوی قوه قضاییه سپس در تشریح برخی اقدامات ویژه قوه قضاییه در یک سال گذشته ادامه داد: نخستین اقدام مهم در سال گذشته بحث رسیدگی به پرونده‌ها و احقاق حقوق مردم و فصل خصومت‌هاست. سال قبل 23 میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی و رسیدگی شد و بیش از 99 درصد پرونده‌ها بعد از رسیدگی و صدور حکم مختومه شد.

وی افزود: یک درد کهنه‌ای در دستگاه قضایی بود به نام اطاله دادرسی که سال قبل 8 درصد از میزان اطاله دادرسی کاسته شد.

جهانگیر سپس راه‌اندازی سامانه انتشار آرای قضایی در سال گذشته را یکی از اقدامات قوه قضاییه در بحث ارتقای شفافیت در امور و فرایندها برشمرد و گفت: ما باید هوشمندسازی فرایندها و پیشگیری از وقوع جرم را مد نظر قرار دهیم و در ارتباط یا ارتقای شفافیت امور قضایی، راه‌اندازی سامانه انتشار آرای قضایی پیگیری شد. تا کنون بیش از 90‌ میلیون رأی قضایی منتشر شد و قضات به آن دسترسی دارند و در مرحله دوم وکلا و اساتید به محتوای آن دسترسی خواهند داشت و در مرحله سوم با گمنام‌سازی آرا، مردم به سامانه دسترسی خواهند داشت و با این کار تحول عظیمی در اتقان آرا در کشور ایجاد خواهد شد.

وی افزود: نکته دیگر در ارتقای شفافیت در سال گذشته برگزاری دادگاه‌های برخط بود که بیش از 1000 جلسه در 25 استان برگزار شد و امسال امیدواریم تمام استان‌ها دادگاه‌های برخط را برگزار کنند و حقوقدانان و نخبگان و وکلا روند دادگاه را پیگیری کنند.

جهانگیر همچنین برگزاری مزایده الکترونیکی از سوی واحد اجرای احکام و با اتصال به شبکه دولت که از بروز مفاسد احتمالی جلوگیری می‌کند را از دیگر مصادیق ارتقای شفافیت قضایی دانست که سال قبل محقق شد.

جهانگیر سپس با اشاره به نظم بخشی به اسناد گفت: حفظ و نگهداری پرونده‌های ملی جزو برنامه نظم‌بخشی به اسناد است.

وی افزود: یکی دیگر از کارهای مهم دستگاه قضایی در سال گذشته مقابله با ساختارهای فسادزاست و کارهای بزرگی در این راستا انجام شده است. برای نمونه راه‌اندازی سامانه شناسایی شهود حرفه‌ای برای جلوگیری از سوءاستفاده از روش‌های ادله اثبات دعوا را داشتیم. از آنجا که در سال گذشته دغدغه‌ها این بود که شاهدین بصورت صوری در مجتمع‌ها حضور و با اخذ وجوه شهادت کذب می‌دادند؛ الحمدالله با ایجاد سامانه در این زمینه کسانی که شهادت می‌دهند رصد می‌شوند که آیا شاهد واقعی هستند یا پولی یا حرفه‌ای. 

وی افزود: توسعه و گسترش صلح و سازش را در سال گذشته داشتیم که نتایج آن برای همگان مشهود است.

جهانگیر گفت: دغدغه قوه قضاییه برای بازگشت بیت‌المال را در سال گذشته داشتیم که در این راستا بازگشت 323 همتی را شاهدیم که 1.5برابر افزایش یافته است.

وی گفت: یکی دیگر از کارهای ویژه در دستگاه قضایی، بحث مردمی‌سازی دستگاه قضایی است. توسعه سامانه سجام، سامانه سامع و سامانه سازمان بازرسی و ... را داشتیم.

وی گفت: 31 هزار نفر زندانی هم از طریق دادرسی برخط با قضات و دادگاه‌ها توانستند ارتباط بگیرند. امروزه هم با ابلاغ الکترونیک شاهدیم همه کسانی که با پرونده ارتباط پیدا می‌کنند در جریان پرونده‌شان قرار می‌گیرند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: 95 درصد از احکام و دستورات قضایی به‌صورت الکترونیکی ابلاغ می‌شود.

 

در حال تکمیل ....

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.