کنترل کسری بودجه و ارز تک نرخی، 2 اولویت دولت آینده

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، طهماسب مظاهری گفت: هر شش نامزد ریاست جمهوری با توجه به مشاوره های اقتصادی که به آنها شده تقریبا در خصوص حل مشکلات اقتصادی هم نظر هستند.

وی افزود: آنچه در سخنان نامزدها غایب و یا ضعیف بود، آن بود که برای مشکلاتی که قبول داریم، چه کارهایی باید انجام شود؟ یکی از کارهایی که همه مردم و نامزدها و صاحب نظران اتفاق نظر دارند آن است که دولت باید کسری بودجه خود را محدود کند.

وی گفت: تمام دولت ها، در تمام کشورهای دنیا، دارای یک ویژگی مشترک هستند و آنکه مسئولیت هایی که بر عهده دارند، بسیار بیشتر از امکانات شان است. زیرا مسئولیت ها بی نهایت است و دارای ها نیز محدود هستند.

مظاهری یادآورشد: هنر یک دولت آن است که مسئولیت نامحدود را متناسب با درآمد محدود اولویت بندی کند و مابقی را به مراحل دیگر واسپارد.

وی تصریح کرد: دولت های ما در سالهای گذشته با شوق خدمت به مردم به میدان آمدند. ولی در این حوزه در عرصه منابع با محدودیت مواجه شدند و به همین دلیل به چاپ اسکناس روی آوردند. وقتی این کار را انجام دادند، تولید پول بیشتر از کالا و خدمات شد و تورم مازاد تولید شد.

وی افزود: بنده در دوران حضور در بانک مرکزی، در چاپ اسکناس را سه قفله کردم زیرا معتقد بودم که تورم مازاد ایجاد می کند. بنده در آن زمان وظیفه خود را انجام دادم و به عواقب شخصی آن نیز فکر نمی کردم زیرا این کار به نفع مردم و کشور بود.

وی گفت: وقتی بدانیم که چاپ اسکناس تولید ثروث نیست دیگر به این شکل اسکناس چاپ نمی کنیم. هر کدام از این نامزدها در اولین اولویت های کاری به دنبال راهکارهای خود بر اساس منابع هستند.

مظاهری یادآورشد: دولت ها باید مقابله با کسری بودجه را بر اساس یک مدل جدی بگیرند. وقتی دولت تورم را کنترل کند، مردم نیز روی نقدینگی موجود جامعه حساب باز می کنند و از آن استفاده می کنند و با این روش تولید ناخالص نیز ارتقا می یابد.

وی تصریح کرد: کسری بودجه که دولت ایجاد می کند به دو طریق تامین می شود که یا از طریق وام بانک مرکزی انجام می شود که بسیار مضر است یا تسهیلات تکلیفی ایجاد می کند که بازهم نتیجه آن منفی خواهد بود.

وی افزود: نقدینگی در ابتدای دولت احمدی نژاد 70 هزار میلیارد تومان بود که حاصل کار 50 سال کار اقتصادی بانک مرکزی بود. در دوره ایشان این مقدار پول به 600 هزار میلیارد ریال رسید.  روحانی نیز در این حوزه از مدل آقای احمدی نژاد پیروی کرد و این آمار با چاپ پول به 5 برابر رسید. در دولت سه ساله شهید رئیسی رقم 3200 هزار میلیارد تومان به 8 هزار هزار میلیارد تومان رسید.

وی گفت: اولویت دوم دولت ها، تک نرخی کردن همه اموری است که چند نرخی هستند. وقتی یک کالا یا خدمت شامل ارز و سود بانکی می شود و به کسی که همین فرصت را با نرخ پایین تر را با تصمیم گیری دولتی و با امضای طلایی یکی از کارکنان دستگاه های دولتی می دهیم در واقع یک فرصت بدون زحمت برای وی ایجاد می کنید که سر منشا همه فسادهای موجود در کشور است.

مظاهری یادآورشد: همه نامزدهای اقتصادی روی این مساله چند نرخی تمرکز دارند و همه آنها می گویند که باید این چند نرخی باید به تک نرخی نزدیک شود که البته همه ایده هایی هم که مطرح کردند تقریبا نپخته است. ولی در کنار این ایده ها، نشان داده می شود که این نامزدها به دنبال اصلاح رویکرد چند نرخی هستند.

وی تصریح کرد: نامزدهای ریاست جمهوری باید بدانند که با شوک درمانی نمی توان اقتصاد را بهبود بخشید زیرا همین مساله قطعا کشور را با بحران های عمیق تر اجتماعی و... مواجه می کند. می توان ظرف دو سال این سیاست ها را اعمال کرد. در کنار تک نرخی کردن می توانیم در یک روند دو تا سه ساله از چند نرخی به تک نرخی برسیم و از طریق سیاست های حمایتی فضا را آماده کنیم.

وی افزود: کار رسانه گفتن و تکرار گفته های کارشناسی است تا مسئولان مسیر خود را فراموش نکنند. بنده بسیار خوشبین هستم که در این امر توفیق پیدا می کنند. زیرا روسای جمهوری قبلی منابعی برای جبران این حوزه داشنتد ولی این منابع محدود شده است و رئیس جمهور فعلی باید خود را با این شرایط وفق بدهد و به شکل جدی تری مشکلات را حل می کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.