جزئیات شفاف‌سازی 6 پالایشگاه اعلام شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، به دنبال الزام سازمان بورس به 6 شرکت پالایشی مبنی بر افشای آثار مالی مصوبه اخیر نرخ خوراک و فرآورده‌ها قبل از شروع معاملات روزجاری(دوشنبه) و اصلاح صورت‌های مالی، پالایشگاه‌های شیراز، بندر عباس، تبریز، اصفهان، تهران و لاوان، دست به شفاف سازی زدند.

بر اساس این گزارش، پالایشگاه‌ شیراز با نماد معاملاتی "شراز" باتوجه به اصلاح دستورالعمل قیمت گذاری خوراک و فرآورده های اصلی براساس مصوبه هیات وزیران اعلام کرد: اصلاح دستورالعمل قیمت گذاری خوراک و فرآورده‌های نفتی این شرکت تا 23 دی سال گذشته منجر به افزایش سود خالص 446.6 میلیارد تومانی و 406 ریال سود برای هر سهم در سال گذشته می‌شود. در صورت ابلاغ و تغییر در نرخ خوراک و نرخ فرآورده‌های اصلی امکان تغییر در محاسبات سود و زیان وجود خواهد داشت و مراتب به محض دریافت اطلاعات جدید اطلاع رسانی خواهد شد.

پالایش نفت اصفهان با نماد معاملاتی "شپنا" نیز در پاسخ به نامه 3 تیر در خصوص آثار مالی ناشی از اصلاح دستورالعمل قیمت گذاری، اعلام کرد: میزان افزایش سود پس از کسر مالیات در دوره مالی منتهی به اسفند 1402 بالغ بر 4.7 هزار میلیارد تومان است.

این در حالی است که پالایش نفت تهران هم با نماد معاملاتی "شتران" به استناد نامه 3 تیرماه هیات وزیران در خصوص دستورالعمل خوراک و فرآورده‌های اصلی پالایشگاه‌ها اعلام کرد: طبق برآوردهای اولیه این مصوبه بر عملکرد سال مالی 1402 بالغ بر 57 ریال برای هر سهم نسبت به اطلاعات دریافت شده قبلی اثر مثبت دارد.

پالایش نفت لاوان با نماد معاملاتی "شاوان" نیز در پاسخ به نامه 3 تیر هیات وزیران اعلام کرد: تا کنون نرخ‌های اصلاحی طبق مصوبه فوق از سوی مراجع ذی‌ربط به این شرکت ابلاغ نشده است. لذا بر اساس محاسبات صورت گرفته موارد به شرح زیر ایفاد می‌شود.

بر پایه این گزارش، پالایش نفت بندرعباس با نماد معاملاتی "شبندر" اعلام کرد: آثار تعدیلی ناشی از مصوبه 2 تیر هیات وزیران بر صورت‌های مالی منتشره و حسابرسی نشده سال گذشته، منجر به افزایش سود هر سهم حسابرسی نشده از 1955 به 2167 ریال شد.

- برای محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های اصلی 10 ماهه سال گذشته از دستورالعمل قیمت گذاری سال 1401 و برای محاسبه قیمت خوراک و فراورده‌های اصلی دو ماه آخر سال از دستورالعمل قیمت گذاری سال 1402 استفاده شد.

- فروش 6 فرآورده اصلی به شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی طبق ماده 5 آیین نامه اجرایی ماده یک قانون الحاق 2 و آیین نامه اجرایی بند "و" تبصره یک قانون بودجه سال 1402 است.( مقادیر تحویلی معادل فروش در نظر گرفته شده است.)

- طبق نامه معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، میانگین ماهانه نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلا مبنای نرخ تسعیر خوراک و 6 فرآورده اصلی در سال گذشته قرار گرفت.

- گزارش موجود بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی تهیه شده و با توجه به رویه سال‌های گذشته، امکان تغییر اطلاعات و گزارش وجود دارد.

بنا بر اعلام پالایش نفت تبریز "شبریز"، میزان سود هر سهم محاسبه شده در صورت‌های مالی حسابرسی شده 2045 ریال است که با دریافت صورتحساب ارسالی وزارت نفت در 21 خرداد به 2382 ریال افزایش یافت. دلایل افزایش سود هر سهم عمدتاً مربوط به اختلاف نرخ تسعیر ارز شهریور سال گذشته است که در صورت‌های مالی حسابرسی نشده 10 روز اول شهریور با نرخ تسعیر ارز 28.5 هزار تومانی و 21 روز مابقی با نرخ 339851 ریالی محاسبه شده بود که با دریافت صورتحساب ارسالی وزارت نفت مشخص شد نرخ کل ماه شهریور 339851 ریال است و این امر باعث تغییر EPS از 2045 به 2382 ریال شد.

- میزان تغییر فروش سال گذشته با لحاظ بند یک مصوبه هیئت وزیران 471 میلیارد تومان افزایش می‌یابد که منجر به افزایش 29 ریالی EPS خواهد شد که در نهایت سود هر سهم در صورت‌های مالی در حال حسابرسی به 2411 ریال افزایش خواهد یافت.

- سود انباشته و قابل تقسیم پتروشیمی تبریز از شرکت‌های وابسته این شرکت در پایان سال گذشته حسابرسی شده بالغ بر 1.6 هزار میلیارد تومان است که پس از برگزاری مجمع سالانه در چهارم تیر ماه میزان سود سهم این شرکت شناسایی و در صورت‌های مالی در حال حسابرسی منظور خواهد شد.

- بند 2 مصوبه هیات وزیران در خصوص این شرکت موضوعیت ندارد.

- در خصوص بند 3 مصوبه هیات وزیران با توجه به اینکه مطالبات این شرکت از شرکت ملی پالایش پخش فراورده‌های نفتی و شرکت‌های زیر مجموعه در پایان سال گذشته بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان است در صورتی که این شرکت در سال جاری از بابت مابتفاوت خرید نفت خام و فروش فرآورده‌های اصلی و سوخت هوایی به وزارت نفت بدهکار باشد، نیازی به گشایش اعتبار اسنادی نبوده و بدهی از محل مطالبات این شرکت تصفیه خواهد شد.در صورتی که ما به تفاوت فوق منجر به افزایش طلب از وزارت نفت شود به مطالبات این شرکت افزوده خواهد شد.

- طبق بند یک مصوبه سود خالص پالایشگاه لاوان در سال مالی منتهی به اسفند 1402 با در نظر گرفتن مجموعه فرایندهای اصلاحی 1050 میلیارد تومان و 1312 ریال برای هر سهم افزایش خواهد یافت.

- در خصوص بندهای 2 و 3 مصوبه با توجه به عدم دریافت اطلاعات از سوی مراجع مربوطه امکان برآورد آثار سود یا زیان این بندها امکان‌پذیر نیست.

- در صورت ابلاغ و تغییر در نرخ خوراک و نرخ فرآورده‌های اصلی امکان تغییر در محاسبات سود و زیان وجود خواهد داشت.

گفتنی است اداره نظارت بر ناشران شیمیایی و غذایی سازمان بورس طی نامه‌ای به مدیران عامل 6 پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز، لاوان، شیراز و بندر عباس اعلام کرده بود: با توجه به نامه 2 تیر سال 1402 معاون اول رئیس جمهور در خصوص مصوبه 27 خرداد هیات وزیران در راستای پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر اصلاح دستورالعمل قیمت گذاری خوراک و فرآورده‌های اصلی در اجرای مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات ناشران ثبت شده نزد این سازمان، ضروری است مراتب به همراه آثار مالی مربوطه قبل از شروع ساعت معاملاتی دوشنبه 4 تیر به نحو مقتضی افشا شود. همچنین ضروری است در اسرع وقت نسبت به اصلاح اطلاعات و صورت‌های مالی طبق تغییرات اقدام شود.

این گزارش می‌افزاید: هیات وزیران در جلسه 27 خرداد به پیشنهاد 20 خرداد وزارت نفت و به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب کرد:

1. در اجرای مواد 24 و 30 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، دستورالعمل قیمت گذاری خوراک و فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌های نفت از تاریخ ابلاغ ( 23 دی ماه سال 1402) عطف به ما سبق نمی‌شود.

2. در صورتی که با هدف افزایش تولید بنزین، شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، پالایشگاه‌ها را ملزم به تولید بنزین با کیفیت معمولی کند، بنزین تولید شده مشمول تعدیل نرخ ناشی از کاهش کیفیت نخواهد شد.

3. مطالبات قطعی حسابرسی شده پالایشگاه‌های نفت از شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تایید مرکز مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد قابل تسویه از محل ما به تفاوت فروش خوراک و خرید فرآورده‌های نفتی خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.