سایه سنگین جنگ غزه بر سر کاخ سفید

حمایت از تل‌آویو، سرکوب اعتراضات در آمریکا در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین کاهش هرچند ناچیز حمایت‌های تسلحیاتی از این رژیم اشغالگرد، به ضرر بایدن تمام می‌شود.

به گزارش خبرآنی، رسانه آمریکایی در گزارشی به شرح تبعات سیاست‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بر عملکرد او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور پرداخته و اشاره کرده که سرکوب اعتراضات حامیان فلسطین از یک‌سو و وضع محدودیت‌هایی هرچند ناچیز بر حمایت‌های تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، می‌تواند در انتخابات آتی به ضرر بایدن باشد.

به گزارش سی‌ان‌ان، در محافل دموکرات‌ها نگرانی از تأثیر عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه بر عملکرد بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا افزایش یافته و حزب دموکرات نگران کاهش حمایت یهودیان آمریکایی از بایدن است.

 جنگ غزه بر موقعیت بایدن در میان اعراب آمریکا و ترقی‌خواهان حامی فلسطین در ایالت‌های مهم و کلیدی این کشور تأثیر گذاشته است؛ ایالت‌هایی که رأی آن‌ها سرنوشت نامزدها را در انتخابات تعیین می‌کند. از سوی دیگر، یهودیان آمریکا که در ایالت‌های کلیدی مانند پنسیلوانیا، میشیگان، جورجیا، ویسکانسین و آریزونا هستند نیز تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند.

 دست‌اندرکاران ستاد انتخاباتی بایدن نشست‌های مجازی تحت عنوان «زنان یهودی حامیِ جو» را به‌صورت دوره‌ای و منظم برگزار کرده‌اند و سعی در استخدام یک نماینده مناسب برای تعامل با رأی‌دهندگان یهودی داشته‌اند. بااین‌حال، بسیاری از رهبران یهودی آمریکا به سی‌ان‌ان گفته‌اند که از نظر آن‌ها تعامل مستقیم بایدن با این بخش از رأی‌دهندگان ناکافی است.

به گزارش این رسانه آمریکایی، علاوه بر احتمال عدم شرکت یهودیان آمریکا در انتخابات یا انتخاب گزینه‌ای به جز نمایندگان ۲ حزب اصلی این کشور، نگرانی یهودیان دموکرات آمریکا از محبوب‌تر شدن «دونالد ترامپ» در میان یهودیان این کشور آشکار است. آن‌ها تا این لحظه هنوز از نامزدی بایدن در انتخابات حمایت نکرده‌اند. یکی از حامیان مالی بزرگ ستاد بایدن در میان یهودیان آمریکا در پیامی به مشاوران بایدن، از محدودیت‌هایی که کاخ سفید بر حمایت‌های تسلیحاتی خود از رژیم صهیونیستی وضع کرده، شکایت کرده است.

 دغدغه‌های کنونی بایدن از برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها فراتر رفته است و دموکرات‌ها نگران سخنرانی آتی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا و همچنین تنش‌های احتمالی در اجلاس حزب دموکرات هستند.

سایه سنگین جنگ غزه بر سر کاخ سفید
اعتراضات دانشجویی آمریکا در حمایت از فلسطین

تعداد کمی از غیریهودیان در طول حیات سیاسی خود به‌شدت بایدن درباره آنچه او آن را «یهودستیزی» می‌نامد، صحبت کرده‌اند. این عبارت در کلام بایدن مکرراً مشاهده می‌شود و او مکرراً خود را یک صهیونیست توصیف کرده است. بایدن این امر را معادل وقایعی می‌داند که به گفته او در آلمان نازی بر یهودیان گذشت.

 بااین‌حال، در تظاهرات حامیان فلسطین در سرتاسر آمریکا، از جمله در دانشگاه‌ها، شعارهایی علیه صهیونیسم و در حمایت از فلسطینیان مطرح شده است. حتی در مقابل کاخ سفید، تجمع‌کنندگان حامی فلسطین شعارهایی علیه صهیونیسم سرداده و خواستار مقابله با اقدامات این رژیم اشغالگر در نوار غزه شده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ اکنون سعی دارد با وجود نظراتی که در گذشته نسبت به یهودیان آمریکا داشته، امروز رأی آن‌ها را جلب کرده و حمایت آنان از بایدن را کاهش دهد.

سایه سنگین جنگ غزه بر سر کاخ سفید
ترامپ در سفر به اراضی اشغالی

 «مورگان اورتاگوس» سخنگوی ترامپ اخیراً در یک مناظره با نمایندگان یهودیان دموکرات آمریکا گفت: «اگر توییت‌های زیبا می‌خواهید، به بایدن رأی دهید؛ اما اگر نمی‌خواهید اسرائیلی‌ها کشته شوند، به ترامپ رأی دهید.»

 ترامپ در طول حیات سیاسی نه‌چندان طولانی خود همواره با مسئله اسرائیل درگیر بوده است. گرچه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ حمایت یهودیان از او ۳۰ درصد بود، اما این رئیس‌جمهور سابق آمریکا از اینکه حمایت بیشتری از او به عمل نیامده، ناراضی است. او برای جلب حمایت یهودیان تلاش‌های نسبتاً بزرگی انجام داده است، از جمله انتقال سفارت آمریکا در اراضی اشغالی به شهر قدس که اعتراض شدید فلسطینیان را در پی داشت.

 به گزارش سی‌ان‌ان، «پیمان ابراهیم» که در راستای عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با بحرین و امارات نوشته شد، دستاورد بزرگی برای ترامپ نزد یهودیان آمریکا محسوب می‌شود، اما او با آغاز جنگ غزه گفت انتقادات مطرح‌شده علیه نتانیاهو به دلیل ناتوانی وی در ارائه طرحی برای دستیابی به صلح، به‌حق هستند.

 بااین‌حال، کارزارهایی برای افزایش حمایت ترامپ در میان یهودیان آمریکایی به راه افتاده است؛ از جمله ائتلاف «یهودیان جمهوری‌خواه» که قصد دارند با صرف دست‌کم ۱۵ میلیون دلار در انتخابات امسال، آرای ترامپ و دیگر چهره‌های جمهوری‌خواه را بهبود بخشند.

 بایدن و سخنگویان دولت او در حالی تظاهرات‌های حامیان فلسطین را به‌شدت محکوم کرده و آن را «وحشتناک» و «تهوع‌آور» توصیف کرده‌اند که برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری به حمایت این دسته از نخبگان آمریکایی هم نیاز خواهند داشت.

 به گزارش سی‌ان‌ان، سرکوب اعتراضات حامیان فلسطین در ایالات متحده توسط دولت بایدن، امروز به عاملی تبدیل شده که بر عملکرد او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور سایه انداخته است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

سنگین

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.