تشدید حملات مقاومت لبنان، بهانه نتانیاهو برای فرار از جنگ غزه

تحلیلگر مسائل سیاسی و نظامی روزنامه «رای‌الیوم» لبنان بر ابن عقیده است که ابراز حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در صورت بروز جنگ گسترده تل‌آویو با حزب‌الله لبنان پوچ است و نتانیاهو هم بدون دستیابی به اهداف ادعایی خود از جنگ غزه به دنبال راهی برای فرار از این جنگ است و ظاهرا تشدید حملات مقاومت لبنان به شمال فلسطین اشغالی هم این راه برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هموار کرده است.

به گزارش خبرآنی، از زمان آغاز جنگ غزه مرزهای لبنان و اراضی اشغالی فلسطین هم شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی است. حزب‌الله لبنان بر توقف جنگ غزه به عنوان شرط خود برای توقف حملاتش علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرده است. حملات حزب‌الله لبنان که در حمایت از مقاومت غزه و پاسخ به حملات رژیم اشغالگر به غیرنظامیان در جنوب لبنان انجام می‌شود، به کابوسی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

رای‌الیوم با اشاره به تحولات جدید مرتبط با تداوم مقاومت جنبش حماس و همچنین بالا گرفتن تنش‌ها در مرز لبنان و اراضی اشغالی می‌نویسد، مهم‌تر از مساله ناکامی رژیم صهیونیستی در شکست حماس، آن هم پس از ۹ ماه جنگ، پیروزی مقاومت غزه، تداوم حکومت آن و افزایش قدرت و دستاوردهای میدانی آن است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ژنرال‌هایش این روزها در تکاپوی یافتن فرمولی هستند که آبروی رفته آنها را در مورد توقف جنگ غزه بازگرداند و آنها با کمترین خسارت از نوار غزه فرار کنند. ظاهرا هم این فرمول را با شایعه‌پراکنی در مورد اینکه به اهداف خود در حمله به شهر رفح رسیده‌اند و توانسته‌اند شاخه نظامی حماس را شکست دهند، پیدا کرده‌اند. بهانه دیگری که نتانیاهو و یارانش این روزها زیاد تکرار می‌کنند، اجتناب‌ناپذیر بودن عقب‌نشینی از نوار غزه برای تمرکز بر جنگ قریب‌الوقوع در جبهه شمال برای «خنثی کردن» خطرات حزب‌الله و تهدیدات فزاینده آن برای امنیت، ثبات و موجودیت رژیم اشغالگر است‌.

اما شاخه نظامی جنبش حماس قوی‌تر از همیشه شده است و از نظر نظامی کنترل بیشتر مناطق نوار غزه را به دست آورده است و «جنگ چریکی» که به عنوان بخشی از استراتژی جدید خود به راه انداخته است، با گرفتن تلفات بسیاری از سربازان صهیونیستی هر روز موفقیت بیشتری کسب می‌کند و این همان چیزی است که عملا دروغ بودن ادعای مذکور رژیم صهیونیستی را ثابت می‌کند؛ دروغ‌هایی که دیگر هیچکس حتی تشکیلات نظامی خود رژیم هم آن را باور نمی‌کند.

پروفسور «رابرت پپ» دانشمند علوم سیاسی آمریکایی و کارشناس مسائل امنیت ملی تاکید می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات نتانیاهو و ژنرال‌هایش شکست تاکتیک‌ها یا اعمال محدودیت‌های سیاسی و اخلاقی بر نیروی نظامی نیست، بلکه شکست تمام‌عیار شناخت منابع قدرت حماس است. وی افزود رژیم صهیونیستی می‌گوید از مجموع ۴۰ هزار نظامی حماس، ۱۴ هزار تن را به شهادت رسانده است، در حالی که حماس این آمار را ۶۰۰۰ تن اعلام کرده و سرویس اطلاعات آمریکا هم کشته‌ها را حدود ۱۰ هزار تن برآورد کرده است، اما آمار کشته‌ها معیاری برای ارزیابی قدرت یا ضعف حماس نیست، بلکه تداوم کنترل با قدرت حماس بر نوار غزه، افزایش محبوبیت آن و به‌ویژه اینکه ۸۰ درصد تونل‌های آن همچنان قابل استفاده هستند، حائز اهمیت است.

اما آنچه پروفسور رابرت پپ و اکثر کارشناسان سیاسی و نظامی امثال او به زبان نیاوردند، این است که ده‌ها هزار داوطلب به مقاومت مسلحانه مخصوصا به حماس و جهاد اسلامی در غزه و کرانه باختری پیوستند و به صورت محرمانه در مراکز آموزشی چه در تونل‌های زیر زمین در نوار غزه یا بالای زمین در کرانه باختری آموزش نظامی دیده‌اند و اکثر آنها بین ۱۸ تا ۲۴ ساله هستند و این یعنی اینکه تمامی ارزیابی‌های گذشته در مورد شمار نظامیان حماس و جهاد اسلامی باید با توجه به همین تحول به روز شوند.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تنها منجر به تشدید فعالیت در رهبری حماس و پایگاه‌های آن نمی‌شود، بلکه ممکن است در آینده منجر به ظهور گروه‌های مصمم‌تر در نوار غزه یا کرانه باختری با هدف خون‌خواهی شهدای غزه شود. تاکنون بیش از ۳۸ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۸۵ هزار فلسطینی دیگر زخمی شدند. انتقام و خون‌خواهی هسته اصلی دکترین نظامی فلسطین است.

جالب‌تر اینکه موضوع جایگزینی حکومت حماس که در طول این ۹ ماه مورد بحث بود، کم‌رنگ شده است و ژنرال‌های صهیونیستی در داخل و خارج از ارتش رژیم صهیونیستی اذعان می‌کنند که نابودی مقاومت غزه ناممکن است زیرا حماس یک اندیشه و ایدئولوژی است و تاریخ نشان داده که تلاش برای شکست اندیشه بی‌معناست.

اظهارات بسیاری از سخنگویان دولت آمریکا که از حمایت کاخ سفید از رژیم صهیونیستی در صورت بروز جنگ گسترده با حزب‌الله لبنان دم می‌زنند، صرفا تلاشی ناامیدانه به خاطر تجمیع افکار عمومی از هم پاشیده صهیونیست‌ها مخصوصا ساکنان شهر الجلیل است، وگرنه تمام تلاش مقامات آمریکایی در خفا اعمال فشار بر نتانیاهو و ژنرال‌هایش است تا مانع از جنگ با حزب‌الله شوند و به این ترتیب از وقوع یک فاجعه بزرگ‌تر در رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند.

این مساله را «اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی به خوبی بیان کرد. او گفت: جنگ با لبنان به معنای خودکشی جمعی برای اسرائیل خواهد بود. نمی‌توان تحولات نوار غزه و جنوب لبنان را از هم جدا دانست، این دو جبهه به هم مربوطند. حزب‌الله ده‌ها موشک و پهپاد شلیک می‌کند و پدافندهای هوایی و زمینی قادر به رهگیری آن نیستند و باید این را در نظر داشت که ۲۰۰ هزار آواره در شهرک‌های شمال (فلسطین اشغالی) وجود دارد و این آمار در حال افزایش است.

تا زمانی که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و ژنرال‌هایش به جنگ فرسایشی در جبهه‌ شمال ادامه می‌دهند و «یحیی السنوار» رهبر حماس در نوار غزه بازوی راست اوست و ژنرال «محمد الضیف» و دستیارانش در جبهه جنوب فعالیت می‌کنند، رژیم صهیونیستی نه تنها به سمت یک شکست که به سمت فروپاشی کامل وجودی حرکت می‌کند. چرا که جنگ روانی را از دست داده و در سراسر جهان منفور شده است و این انزجار پس از استفاده از سیاست گرسنگی در نوار غزه بیشتر هم شده است. جبهه مقاومت لبنان، مقاومت یمن و عراق در کنار مقاومت غزه در حال تغییر همه معادلات و قواعد درگیری، نه در منطقه که در کل جهان هستند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.