اخراج فرانسه از معدن اورانیوم نیجر

نیجر مجوز بهره‌برداری شرکت «اورانو» فرانسه از معدن اورانیوم «ایمورارن» را باطل کرد.

به گزارش خبرآنی، پس از کودتا در ژوئیه ۲۰۲۳ در نیجر که به برکناری رئیس‌جمهور منتخب این کشور منجر شد، حکومت نظامیان در نیامی تصمیم گرفت تا مجوز بهره‌برداری شرکت «اورانو» فرانسه برای استخراج اورانیوم را لغو کند و شکافی عمیق بین پاریس و نیامی ایجاد کرد.

به نقل از لوپوئن، معدن «ایمورارن» در شمال نیجر، با ۲۰۰ هزار تن ذخایر، یکی از بزرگترین ذخایر اورانیوم جهان محسوب می‌شود.

این تصمیم در شرایط پیچیده تنش بین پاریس و نیامی در حالی رخ می‌دهد که نیجر ۱۵ درصد اورانیوم هسته‌ای فرانسه را تامین می‌کند.

شرکت اورانو که ۵۰ سال است در نیجر فعالیت می‌کند پس از این تصمیم در بیانیه‌ای اعلام کرد: علیرغم ازسرگیری فعالیت‌ها در سایت مطابق با انتظاراتی که از پیش تعیین شده بود، اورانو به تصمیم مقامات نیجر برای پس گرفتن مجوز برای بهره‌برداری از این سایت توجه می‌کند.

در ۱۱ ژوئن، نیامی به گروه اورانو برای پس گرفتن مجوز فعالیت اطلاع داده بود. وزارت معادن نیجر گفته بود فعالیت اورانو انتظارات مقامات را برآورده نمی‌کند.

نیجر، کشوری با ۲۶ میلیون نفر جمعیت، هفتمین تامین کننده بزرگ اورانیوم در جهان است که برای تولید سلاح و انرژی هسته‌ای استفاده می‌شود. در سال ۲۰۲۲، این کشور بیش از یک چهارم اورانیوم مورد استفاده در اتحادیه اروپا را تامین کرده است.

قبل از کودتای نظامی سال گذشته، نیجر شریک اصلی اقتصادی و امنیتی غرب در منطقه ساحل بود. حکومت نظامیان در نیجر چندی پیش دستور خروج نیروهای فرانسوی و اخیراً آمریکایی را صادر کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.