سرمایه‌گذاری آمریکایی در هوش مصنوعی چین ممنوع می‌شود

دولت آمریکا پیشنهادی را مطرح کرده که سرمایه‌گذاری آمریکایی در تامین مالی سیستم‌های هوش مصنوعی در چین را ممنوع می‌کند.

به گزارش خبرآنی، وزارت خزانه‌داری آمریکا، مقرراتی را پیشنهاد کرده که سرمایه‌گذاری آمریکایی در چین برای هوش مصنوعی، تراشه‌های رایانه‌ای و رایانش کوانتومی را ممنوع خواهد کرد.

این مقررات بر اساس فرمان اجرایی ماه اوت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در خصوص دسترسی کشورهای مایه نگرانی به دلارهای آمریکایی برای تامین مالی توسعه فناوری‌های پیشرفته است که توانمندی‌های نظامی، اطلاعاتی، جاسوسی و سایبری این کشورها را تقویت می‌کند. در این فرمان، چین، هنگ کنگ و ماکائو، مایه نگرانی اعلام شده اند.

دولت آمریکا در تلاش برای مهار توسعه فناوری‌هایی است که به چین برتری نظامی می‌دهند یا این کشور را در حوزه‌های نوظهوری مانند خودروهای برقی، صاحب نفوذ می‌کنند. بعلاوه، قانون پیشنهادی، تعرفه‌ای را برای خودروهای چینی در نظر گرفته که مسئله‌ای با پیامدهای سیاسی است زیرا بایدن و ترامپ که رقیب جمهوریخواه اوست، تلاش می‌کنند به رای دهندگان نشان دهند چه کسی می‌تواند بهتر در مقابل چین بایستد که رقیب ژئوپلیتیکی و شریک تجاری بزرگ آمریکا است.

مقررات پیشنهادی، بر اطلاعات الزامی اشاره کرده که شهروندان آمریکایی و اقامت کنندگان دائمی در این کشور، در زمان مشارکت در معاملات این حوزه، باید ارائه کنند و همچنین به توضیح تخلفات از این محدودیت‌ها پرداخته است.

به گفته یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری، تحت این مقررات، سرمایه‌گذاران آمریکایی اجازه ندارند در تامین مالی سیستم‌های هوش مصنوعی در چین مشارکت کنند که می‌توانند برای تسلیحات نظامی و ابزارهای ردیابی مکان استفاده شوند.

وزارت خزانه‌داری به دنبال دریافت نظرات درباره این مقررات پیشنهادی تا چهارم اوت است و پس از آن، انتظار می‌رود مقررات نهایی منتشر شود.

مقامات دولت بایدن از جمله جانت یلن، وزیر خزانه‌داری، تاکید کرده اند که علاقه‌ای به جداسازی از چین ندارند اما تنش‌ها بین دو کشور در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

پس از این که ارتش آمریکا در فوریه سال ۲۰۲۳، بالون‌های جاسوسی مشکوک چینی را بر فراز کرانه شرقی آمریکا سرنگون کرد، چین تهدید کرد تلافی می‌کند. از آن زمان، حوادث بین دو کشور بر اساس نگرانی‌های امنیت ملی، مرتبا اتفاق افتاده است.

بر اساس گزارش الجزیره، به عنوان مثال، بایدن در ماه مه، فرمانی را برای مسدود کردن مالکیت یک شرکت استخراج رمزارز چینی بر زمینی نزدیک پایگاه موشک هسته‌ای وایومینگ، صادر کرد و نزدیکی زمین این شرکت به این پایگاه را یک ریسک امنیت ملی خواند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.