ارائه خدمات نوآورانه در حوزه لیزر، پلاسما و امواج الکترومغناطیس

یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه خدمات تخصصی و نوآورانه در حوزه لیزر، پلاسما و امواج الکترومغناطیس فعالیت دارد و زمینه توسعه محصولات کاربردی در این حوزه را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرآنی، هاجر زارعی سه دهی زاده، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان ضمن اشاره به فعالیت این مجموعه در حوزه  لیزر، پلاسما و امواج الکترومغناطیس بیان کرد: شرکت ما با هدف بومی‌سازی دانش و فناوری‌های به‌روز در حوزه معدن و انرژی در پارک علم و فناوری نفت مستقر است.

زارعی با بیان این‌که زمینه اشتغال و توسعه فعالیت‌ها در این شرکت دانش‌بنیان فراهم شده است، عنوان کرد: شرکت ما دارای ۶ نفر نیروی مستقیم و تخصصی و ۶ نفر نیروی انسانی غیرمستقیم و تخصصی است. 

این فعال حوزه پژوهش به معرفی روش آنالیز لیزری عناصر که در این شرکت ارائه می‌شود، پرداخت و توضیح داد: این روش شکلی از طیف‌سنجی نشر اتمی است که از لیزرهای پرتوان برای تبخیر مواد و تولید پلاسما استفاده می‌کند. سپس پلاسمای ایجاد شده توسط لیزر برانگیخته می‌شود و اتم‌ها نوری در طول موج‌های خاصی ساطع می‌کنند که می‌توان از آن برای شناسایی عناصر موجود در نمونه استفاده کرد.

وی افزود: این روش مبتنی بر بررسی مستقیم نمونه بدون نیاز به آماده‌سازی یا با کمترین آماده‌سازی، بر پایه‌ در تحلیل خطوط طیفی تابش‌شده از پلاسمای القایی توسط لیزر است.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، مدیرعامل این شرکت، کاربردهای دستگاه آنالایزر لیزی عناصر را بسیار دانست و گفت: با توجه به خصوصیات منحصربه‌فرد لیزر، کاربرد این وسیله به‌ویژه در دهه‌ اخیر در حوزه‌های مختلف، بخصوص در صنعت نفت پیشرفت فراوانی داشته است چرا که می‌توان به ‌سرعت و دقت بالایی در اندازه‌گیری و بررسی دست یافت. همچنین برای این روش طیف وسیعی از کاربردها از اکتشافات فضایی تا میراث فرهنگی و کنترل کیفیت مواد غذایی پیشنهاد شده است.

زارعی ادامه داد: ارزیابی مواد، توانایی تشخیص عناصر سبک نظیر لیتیوم، آلومینیوم، منیزیم و کربن، قدرت شناسایی همه عناصر حتی طلا با دقت ppm علیرغم وجود تداخل در پیک‌های طلا و آهن با یکدیگر، ‌سرعت و دقت بالا در اندازه‌گیری و بررسی مواد از راه دور در ایستگاه‌های هسته‌ای، زمین‌شناسی، اکتشافات فضایی و باستان‌شناسی، ارزیابی فراوانی نسبی هر عنصر موجود در نمونه توسط روش‌های گوناگون تحلیلی و تحلیل سریع و کامل در مقیاس اتمی تنها بخشی از قابلیت‌های روش آنالیز لیزری عناصر است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.