نحوه ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری در مناطق آزاد

مهم ترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری به افزایش بازرسی‌ از کارگاه های پرخطر در استان تهران،طرح ساماندهی نیروی کار اتباع مهاجر، نحوه ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری در مناطق آزاد تجاری و اداری صنعتی، درج «روز ملی مشاغل خانگی و تولید خانه محور» در تقویم اصناف و تمدید ثبت نام در جشنواره تعاونی های برتر اختصاص داشت.

به گزارش خبرآنی، این هفته در پاسخ به ابهام مطرح شده از سوی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص آمارهای اشتغال، معاون اشتغال وزیر کار توضیحاتی ارائه کرد و به دفاع از آمارهای اشتغال پرداخت.

محمود کریمی بیرانوند در پیامی در صفحه شخصی خود با استناد به گزارش مراکز رسمی آماری، ثبت کمترین میزان نرخ بیکاری در دهه‌های گذشته،‌ ایجاد خالص اشتغال ۷۷۵ هزار نفر در سال ۱۴۰۲، ثبت بیش از ۹۰۰ هزار کد بیمه جدید در سال گذشته و ایجاد یک میلیون شغل جدید و صحت سنجی شده در سامانه رصد اشتغال وزارت کاربر اساس کد ملی را از جمله دستاوردهای حوزه اشتغال در دولت مردمی سیزدهم عنوان کرده است.

سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی - هم در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی که از وی درباره اولویت‌های مهم دولت چهاردهم مطرح شد، اینطور پاسخ داد که کمک به سفره و معیشت مردم با کاهش نرخ تورم، متناسب‌سازی حقوق و مزایا باید در اولویت دولت چهاردهم باشد.طرح کالابرگ الکترونیکی در دولت سیزدهم شروع شد و نتایج خوبی داشت که به تورم نیافزود و توانست تعادلی در سفره دهک‌های پایین ایجاد کند.

وی تاکید کرد که دولت بعد باید به مسکن مردم و اشتغال آحاد جامعه و فارغ التحصیلان توجه کند.

تمدید ثبت نام در نوزدهمین جشنواره تعاونی های برتر خبر دیگر این هفته بود.طبق اعلام معاونت تعاون وزارت تعاون، ثبت نام در این دوره از جشنواره تا پایان خرداد ماه تمدید شده و تاکنون بیش از ۸۰۰۰ شرکت تعاونی در این دوره از جشنواره ثبت‌نام کردند.

توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه، معرفی توانمندی‌های بخش تعاون به اقشار مختلف جامعه و ارج نهادن به زحمات تلاشگران بخش تعاون، از مهم ترین اهداف برگزاری همه ساله این جشنواره است.

تعاونگران با مراجعه به سامانه مربوط به نشانی https://taavoni.mcls.gov.ir  نسبت به شرکت در این جشنواره اقدام کنند.

این هفته مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی یک نظریه مشورتی در خصوص آن دسته از کارگران شاغل در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند اما خارج از موعد قانونی ۳۰ روز نسبت به تشکیل پرونده اقدام می‌کنند، صادر کرد. به موجب این نظریه کارگران مذکور می‌توانند از طریق نزدیک‌ترین هیات حل اختلاف مستقر در ادارات کار مجاور در مناطق آزاد تجاری ـ‌ صنعتی و ویژه اقتصادی درخواست خود را به ثبت برسانند.

انجام بیش از ۱۷ هزار بازرسی از کارگاه‌های پرخطر توسط بازرسان کار خبر دیگری بود که ازسوی محمد آذرپناه ـ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اعلام شد.

به گفته وی، از مجموع ۳۲ هزار و  ۷۶۴ فقره بازرسی از کارگاه‌های سطح استان، تعداد ۱۷ هزار و ۵۹۵ فقره بازرسی از کارگاه‌های پر خطر صورت گرفته است.
آذرپناه همچنین از صدور ۲۵ هزار ابلاغیه رفع نواقص توسط بازرسان کار در بازرسی‌های صورت گرفته از کارگاه‌های پر خطر استان تهران خبر داد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران درعین حال از تدوین طرح کاربردی برای شناسایی و معرفی فرصت‌های شغلی به بیکاران استان خبر داد که بر اساس آن، اولویت ساماندهی اشتغال اتباع خارجی با جوانان بیکار در تهران است.

آنطور که وی گفته اتباع خارجی صرفا در مواردی به کارگیری خواهند شد که امکان رفع نیاز کارفرمایان از طریق نیروی کار ایرانی وجود نداشته باشد.

خبر دیگر این هفته به درج «روز ملی مشاغل خانگی و تولید خانه محور» در تقویم اصناف، حرفه‌ها و مشاغل کشور اختصاص داشت.

آزیتا همتیان - رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی - با اشاره به مصوب شدن روز  ۲۲ اردیبهشت به عنوان «روز مشاغل خانگی و تولید خانواده محور» در تقویم ملی اعلام کرد که در راستای گفتمان‌سازی عمومی مشاغل خانگی، دبیرخانه ستاد با هماهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی نسبت به نامگذاری روز ملی مشاغل خانگی و درج در تقویم اصناف، حرفه­ ها و مشاغل کشور اقدام کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.