جزئیات طرح‌های در دست اقدام برای جمع‌آوری گازهای مشعل

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، جواد اوجی، وزیر نفت، روز چهارشنبه (30 خردادماه) در صحبن علنی مجلس شورای اسلامی در بخشی از گزارشی که از دستاوردهای نفتی دولت سیزدهم ارائه داد، به موضوع جمع‌آوری گازهای همراه نفت اشاره کرد و گفت: "در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت در مدت یادشده، بیش از 11 میلیون و 500 هزار مترمکعب گازهای همراه نفت خام جمع‌آوری و به پتروشیمی‌ها برای خوراک تحویل شده است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا هفته آینده 4 میلیون و 500 هزار مترمکعب دیگر به این حجم گاز جمع‌آوری‌شده افزوده می‌شود."

در بخش جمع‌آوری گازهای مشعل، یکی از پروژه‌های مهم طرح پترو پالایش دهلران است که به ان جی ال 3100 نیز معروف است. سابقه اجرای این طرح به سال 1390 بازمی‌گردد که بر اساس آمار، تا سال 1400 پیشرفت حدود 38 تا 40 درصدی را ثبت کرده بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای این پروژه و طرح های مشابه سرعت بیشتری گرفت به طوری که هم اکنون تمامی مراحل مربوط به پیش راه اندازی این طرح انجام شده و این آمادگی وجود دارد تا با دریافت خوراک گاز شیرین (80 میلیون استاندارد فوت مکعب) و ترش (160 میلیون استاندارد فوت مکعب) با ظرفیت کامل روزانه 240 میلیون استاندارد فوت مکعب راه اندازی شود.

کارخانه گاز و گاز مایع ان جی ال 3100 که با سرمایه گذاری 1.1 میلیارد یورو در منطقه موسیان دشت عباس در زمینی به وسعت بیش از 100 هکتار وافع شده است، گازهای همراه نفت میدان های چشمه خوش، پایدار غرب، دانان، سروک و آذر و دهلران را جمع آوری و 9 مشعل این میدان ها را به طور کامل خاموش می کند. همچنین برآورد می شود که با اجرای این طرح سالانه بتوان نزدیک به 700 تا 760 میلیون دلار درآمدزایی کرد.

در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت، طرح‌های بلندمدت شامل احداث پالایشگاه و جمع‌آوری گازهای همراه و مشعل با سرمایه‌گذاری 4.8 میلیارد دلار برای جمع‌آوری حدود 2 میلیارد فوت مکعب در روز (معادل 2 فاز پارس جنوبی) تا پایان سال 1404 است که از میان آنها می توان به احداث کارخانه گاز و گاز مایع ان جی ال 3200 با ظرفیت فرآورش روزانه 500 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت، تولید روزانه 97 هزار بشکه محصول ان جی ال برای پتروشیمی بندر امام، تولید روزانه 340 میلیون فوت مکعب گاز متان به منظور تزریق به خط لوله سراسری کشور و نیروگاه غرب کارون و تولید 40 تن محصول جانبی گوگرد، اشاره کرد. 

کارخانه گاز و گاز مایع ان جی ال 3200 به منظور جمع‌آوری گازهای همراه و مشعل میدان های دارخوین، آزادگان، یادآوران، یاران شمالی و جنوبی، سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بند گرخه با سرمایه‌گذاری 1.4 میلیارد دلار توسط هلدینگ خلیج فارس احداث شده است که فاز نخست آن به ظرفیت 250 میلیون فوت مکعب در روز، هشتم اردیبهشت ماه 1402 با حضور "رئیس جمهور شهید" راه‌اندازی شد و پیش بینی می شود فاز دوم آن نیز تا پایان سال جاری تکمیل و راه‌اندازی شود.

کارخانه گاز و گاز مایع خارگ به ظرفیت 300 میلیون فوت مکعب در روز نیز در حال احداث است و طبق برآوردهای صورت گرفته در شرکت ملی نفت ایران، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1403 تکمیل و راه‌اندازی شود.

از دیگر طرح های بلندمدت می توان به طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون (بیدبلند خلیج فارس) به ظرفیت 593 میلیون فوت مکعب در روز، طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون (پتروشیمی مارون) به ظرفیت 249 میلیون فوت مکعب در روز اشاره کرد.

طرح‌های کوتاه مدت هم شامل مزایده فروش گازهای مشعل با هدف جلوگیری از هدر رفت این گازها (تا زمان احداث طرح‌های بلندمدت) به ظرفیت حدود 394 میلیون فوت مکعب در روز است که در دست واگذاری و اجرا قرار دارد.

از میان قراردادهای کوتاه مدت هم می توان به قرارداد فروش گازهای مشعل چشمه‌خوش که فاز نخست آن به ظرفیت 10 میلیون فوت مکعب در روز  و با سرمایه‌گذاری حدود 10 میلیون دلار توسط بخش خصوصی به بهره‌برداری و تولید رسیده است، اشاره کرد.

قرارداد فروش گازهای مشعل مسجدسلیمان، لالی، زیلائی، قلعه‌نار، سروستان- سعادت‌آباد، نفت‌شهر-سومار و خشت نیز به ظرفیت 168 میلیون فوت مکعب در روز منعقد شده که با اولویت بندی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

برنامه ریزی برای واگذاری حدود 165 میلیون فوت مکعب گاز در قالب مزایده فروش گازهای مشعل نیز انجام شده که پس از تصویب، قرار است تا پایان سال 1404 به بهره برداری برسد.

جمع‌آوری گازهای مشعل از اقدام‌های با اولویت بالا در وزارت نفت دولت سیزدهم و مورد تاکید رئیس جمهور شهید بوده است؛ چرا‌که این اقدامی محیط‌زیستی به‌منظور ایجاد ارزش‌ افزوده و رفع نیازهای گازی کشور شمرده می‌شود، البته باید در نظر داشت که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور، به‌صورت طبیعی، شاهد گازهای مشعل جدید خواهیم بود که برای آن‌ها نیز هم‌زمان با اجرای طرح‌ها، برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری گازهای همراه باید انجام شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.