درخواست سومالی برای خروج تدریجی نیروهای صلح‌بان

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که دولت سومالی به دنبال کاهش سرعت خروج نیروهای حافظ صلح آفریقایی و هشدار درباره خلاء امنیتی بالقوه است و کشورهای همسایه نگران هستند که شبه نظامیان الشباب دوباره قدرت را به دست گیرند.

به گزارش خبرآنی، هیات انتقال اتحادیه آفریقا در سومالی (ATMIS)، یک نیروی حافظ صلح است که متعهد شده تا ۳۱ دسامبر، زمانی که انتظار می‌رود یک نیروی جدید کوچکتر جایگزین آن شود، از این کشور آفریقایی خارج شود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، با این حال، سومالی در نامه ماه گذشته به رئیس موقت شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، درخواست کرد تا خروج نیمی از ۴۰۰۰ مامور را تا پایان ژوئن به تعویق بیندازد.

سومالی قبلا در ارزیابی مشترک با اتحادیه آفریقا در ماه مارس که توسط رویترز بررسی شد، توصیه کرده بود که جدول زمانی کلی خروج «بر اساس آمادگی و توانایی‌های واقعی» نیروهای سومالی تنظیم شود.

این ارزیابی مشترک که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شد، هشدار داد که «خروج عجولانه پرسنل ATMIS به خلاء امنیتی در این کشور آفریقایی کمک خواهد کرد.»

چهار منبع دیپلماتیک و یک مقام ارشد اوگاندا گفتند که اتحادیه اروپا و ایالات متحده، تامین کنندگان اصلی نیروی اتحادیه آفریقا در سومالی، به دلیل نگرانی در مورد تامین مالی طولانی مدت و پایدار، به دنبال کاهش عملیات حفظ صلح بوده‌اند.

سه منبع دیپلماتیک نیز اعلام کردند که مذاکرات در مورد یک نیروی جدید به مشکل خورده چون اتحادیه آفریقا در ابتدا یک ماموریت قوی‌تر از آنچه سومالی می‌خواست، را مطرح کرده بود. در این میان، یک مناقشه سیاسی شدید می‌تواند اتیوپی را به خروج برخی از نیروهایش در نبرد سوق دهد.

«محمد الامین سوف»، نماینده ویژه اتحادیه آفریقا در سومالی و رئیس هیات انتقال اتحادیه آفریقا در سومالی، گفت که هیچ جدول زمانی قطعی برای پایان دادن به مذاکرات وجود ندارد اما همه طرف‌ها به توافقی متعهد هستند که به دستیابی به صلح و امنیت پایدار کمک کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.