بازی خطرناک در پاراجودو/ مدال فدا می‌شود یا اصول؟

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری خبرآنی، کاروان پارالمپیک ایران تا نزدیک به دو ماه دیگر باید به منظور شرکت در بازی‌های پارالمپیک 2024 پاریس راهی کشور فرانسه شود. تعداد سهمیه‌ها و نفرات اعزامی تقریباً مشخص شده است، البته شرایط در یکی از رشته‌ها هنوز مشخص نیست و شاید حتی منجر به عدم اعزام ورزشکار به پارالمپیک شود.

صحبت از رشته پارا جودو است؛ رشته‌ای که طی سال های اخیر در هر تورنمنتی که حضور داشته، افتخارآفرین بوده است.طی ماه‌های اخیر چالشی در این پاراجودو به وجود آمده که باعث شده حتی صحبت از احتمال عدم اعزام ورزشکاران این رشته به پاریس به میان بیاید.

ماجرا از اختلاف میان سه ملی‌پوش پاراجودو با کادر فنی  و به ویژه سرمربی تیم ملی آغاز شد. وحید نوری، میثم بنی‌طلب و موسی غلامی نفراتی بودند که موضوع اختلاف‌شان با کادر فنی مطرح شد و برخی از آنها نیز در مصاحبه‌هایشان به طور علنی در این باره صحبت کردند.

* خواسته عجیب ملی‌پوشان

ملی‌پوشان پارا جودو در صحبت‌های خود علناً گفته‌اند نمی‌خواهند با حاجی‌یوسف‌زاده سرمربی تیم ملی کار کنند.

وحید نوری قهرمان پارالمپیک 2020 توکیو گفت: این اختلاف شخصی نیست، بلکه معتقدم آقای حاج‌یوسف زاده چون سنش بالاست از نظر بار فنی دیگر چیزی ندارد که به ما انتقال دهد و نیاز به فردی جوان، کاربلد و باانگیزه‌ داریم تا به جای پیشرفت، پسرفت نداشته باشیم. الان شرایطی به گونه‌ای است که ما در جودو پیشرفتی نداریم و از نظر فنی چیزی به معلومات ما اضافه نمی‌شود. از بازی‌های پاراآسیایی هانگژو تاکنون به دلیل حواشی و اختلافات ایجاد شده تمریناتم را به صورت غیرمتمرکز و زیر نظر مربی تخصصی خود پیگیری می‌کردم.

همچنین موسی غلامی دیگر ملی‌پوش ایران عنوان کرد: فدراسیون باید از کادر فنی استفاده کند که با جودوکاران هماهنگ باشد تا همه در اردو حاضر شوند. از مسئولین می‌خواهم که به این موضوع رسیدگی کنند تا جودو نابینایان و کم بینایان بیش از این لطمه نخورد. جودوکاران خواسته زیادی از مسئولین ندارند. فقط می‌خواهند کادر فنی فعلی تغییر پیدا کند تا با آرامش خود را برای پارالمپیک پاریس آماده کنند. امیدوارم مسئولین به این موضوع توجه داشته باشند.

میثم بنی‌طلا نیز گفت: به خواسته ما که تغییر کادر فنی بود پاسخ مثبتی داده نشد. تنها چیزی که به ما گفتند این بود که قرار است جای سرمربی و مربی عوض شود یعنی امینی (مربی تیم) جایش با حاج یوسف زاده (سرمربی) برای پارالمپیک پاریس تغییر کند که ما قبول نکردیم.

* نه اردو می‌روند، نه مسابقه

نکته مهم این است که این سه نفر طی ماه‌های اخیر نه تنها در اردوها شرکت نکردند، بلکه قید حضور در رویدادهای مهمی از جمله گرندپری گرجستان را نیز زدند؛ رویدادی که تاثیر زیادی در رنکینگ آنها داشت. حتی برای این ورزشکاران بلیت سفر به گرجستان نیز فراهم شده و اقدامات لازم برای این سفر صورت گرفت، اما آنها تصمیم گرفتند که نروند تا بدین ترتیب یک ضرر مالی هم برای فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان و کمیته پارالمپیک به وجود بیاید.

* دست رد ورزشکاران به سینه مسئولان

طی چند هفته اخیر جلسات و صحبت‌هایی میان برخی از ورزشکاران با مسلئوان از جمله رئیس فدراسیون نابینایان و همچنین نایب رئیس کمیته پارالمپیک شکل گرفت تا شاید تفاهم ایجاد شود، اما ظاهراً ورزشکاران به هیچ صراطی مستقیم نیستند و مرغشان یک پا ندارد و به همین دلیل هم به هیچ اردویی نمی‌روند.

* آیا ورزشکاران باید کادر فنی را تعیین کنند؟

علیرضا امینی نایب رئیس فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان و رئیس انجمن جودو درباره این اختلاف می‌گوید: کسی که بخواهد واقعاً در پارالمپیک مسابقه بدهد، اول باید خودش بخواهد. این مربوط به صرف کردن فعل خواستن است. یعنی یک ورزشکار باید خودش بخواهد و به محل تمرین هم برود. به نظرم نمی‌توان کسی را به زور مجبور به حضور در اردو کرد. آیا ورزشکاران باید کادر فنی را تعیین کنند؟ من این فکر را می‌کنم که ورزشکار نمی‌تواند این کار را انجام بدهد.آنها گفتند که حاج‌یوسف‌زاده توان فنی لازم را ندارد، اما اشتباه می‌کنند. حاج‌یوسف‌زاده تجربه زیادی دارد. تیم ایران در پارالمپیک قبلی دو مدال طلا با او گرفت و در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو هم در همه اوزان مدال گرفتیم. به هر حال این حرف ملی‌پوشان منطقی به نظر نمی‌رسد.

* ورزشکاران باید سیاست‌های فدراسیون و کمیته همراه باشند

سعید سلگی مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک نیز عنوان کرد: سیاست ما این است که ورزشکاران باید چارچوب مدار باشند و در چارچوبی که تعیین می‌شود، حرکت کنند. اینکه ورزشکار بخواهد مربی و کادر فنی را تعیین کند، نمی‌پسندیم. در واقع همه باید براساس ساختاری که وجود دارد و تعیین می‌شود، مطیع آن ساختار باشند. ما شرایط را برای ورزشکاران توضیح دادیم و مهلت دادیم که به اردو ملحق شوند. آنها باید به طور کامل همراه با فدراسیون و کمیته پارالمپیک و سیاست‌های در نظر گرفته شده باشند. توانمندی‌های هر دو ورزشکار ثابت شده و درهای تیم ملی به روی آنها باز است، اما باید خودشان را با سیستم مطابقت بدهند.

* ورزشکاران از دوپینگی شدن می‌ترسند؟

از گوشه و کنار شنیده می‌شود که برخی از این ورزشکاران معتقدند که ممکن است در آستانه پارالمپیک دوپینگی شوند و به دلیل ترس از این موضوع در اردوها حاضر نمی‌شوند. به نظر می‌رسد این یک ترس بی‌خودی باشد؛ چرا که هیچ کادر فنی‌ حاضر نیست چشم بر روی مدال‌های ورزشکارانش ببندد و از منفعت‌های این موضوع بی‌نصیب بماند.

* قهرمانی‌های قبلی با همین کادر فنی

نکته مهم این است کادر فنی که هم اکنون بر روی تیم ملی نظارت دارند و فعالیت‌های مربوطه را انجام می‌دهد، چندین سال است که این مسئولان را بر عهده دارند. در واقع مدال‌آوری‌ها در پارالمپیک 2020 توکیو، بازی‌های پاراآسیایی 2022 هانگژو و سایر تورنمنت‌ها و مسابقات با همین کادر کسب شد. مشخص نیست که چطور ورزشکاران به این نتیجه رسیده‌اند که کادر فنی، دیگر توان فنی لازم را برای کمک به آنها ندارد.

* دعوت به کمیته انضباطی

فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان این جودوکاران پارالمپیکی را به دلیل انجام یکسری اظهارات و مصاحبه‌ها به کمیته انضباطی دعوت کرد و آنها باید یکشنبه سوم تیر ماه در این جلسه شرکت کنند.

* مدال فدا می‌شود یا اصول؟

در ماجرایی که ایجاد شده، دو موضوع بسیار مهم وجود دارد؛ اول مدال‌هایی که ممکن است در پارالمپیک پاریس کسب شود و این مسئله تاثیر مهمی در رتبه نهایی کاروان ایران نیز دارد. نکته دوم اصول و سیاست‌هایی که مسئولان دنبال می‌کنند و بر روی آنها تاکید دارد. سلگی، مظلومی و امینی در صحبت‌های خود بر همین اصول و سیاست‌ها تاکید کرده‌اند.

بدون شک اگر قرار بر آن باشد که اصول مدیریتی و سیاست‌ها زیر پا گذاشته شود، یک سنگ بنای بسیار بد در ورزشگاه جانبازان و توان‌یابان به وجود می‌آید؛ اینکه ورزشکاران به خود اجازه می‌دهند که کادر فنی را تعیین کنند و این موضوع در کارنامه فدراسیون و کمیته پارالمپیک ثبت می‌شود که در دوره آنها این اتفاق رقم خورده است.

در سوی مقابل نیز در صورت تاکید ورزشکاران بر تغییر کادر فنی و عدم تحقق این درخواست، ممکن است آنها قید پارالمپیک را بزنند که در این صورت، مدال‌هایشان از دست می‌رود؛ مدال‌هایی که هم برای خودشان و هم کاروان ایران سودآور خواهد بود. هیچ شکی در این نیست که مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک از شرایط خوبی به لحاظ مالی بهره‌مند می‌شوند و شاید همین مسئله، ورزشکاران را ترغیب به تغییر تصمیم‌شان کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

خطرناک پاراجودو

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.