بنیاد علوی الگوی آبادانی و پیشرفت را در ۱۰ منطقه کشور پیاده سازی می‌کند

رئیس مرکز طرح های پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی می گوید: هدف از انتشار فراخوان توسط این مرکز دعوت از مجموعه های حقوقی و توانمند و فعال در طراحی و پیاده سازی الگوی آبادانی و پیشرفت مناطق محروم در راستای انتخاب مناطق الگویی (حداکثر 10 منطقه) است.

به گزارش خبرآنی،یکی از ماموریت های اصلی بنیاد علوی توسعه الگوی آبادانی و پیشرفت جامع مناطق محروم است و براین اساس قصد دارد در تعداد محدودی منطقه (حداکثر ۱۰ منطقه) طراحی و پیاده سازی کند.

مناطق اولویت دار اعلام شده جزو مناطق هدفی است که از گذشته بنیاد علوی در آنها فعالیت داشته و جزو ۴ دهک پایین در رتبه بندی مناطق محروم سازمان برنامه و بودجه هستند.

در الگوی جدید پیشرفت منطقه‌ای بنیاد دو مرحله فراخوان در نظر گرفته شده است، در فراخوان اول از میان مناطق اعلامی براساس ظرفیت های منطقه از جمله فعالیت‌های مردمی و جهادی و تسلط یک مجموعه (حقوقی) مشاوره و مطالعاتی در آن و تعامل همکاری آنها با یکدیگر مورد توجه است.

اصغرزاده تصریح کرد: در گام اول فقط مناطق الگویی انتخاب می شوند به همین دلیل مجموعه های مشاور و مطالعاتی بایستی اطلاعات و گزارش های مربوط به مناطقی را که نسبت به آنها شناخت دارند، به صورت مختصر ارایه دهند.

به گفته او مناطقی مورد نظر بنیاد است که مجموعه های مشاور و مطالعاتی با گروه های مردمی و جهادی بومی منطقه سابقه همکاری دارند و از طرف دیگر منطقه دارای ظرفیت‌های مناسب باشد. مجموعه این عناصر زمینه طراحی و پیاده سازی الگوی جامع پیشرفت را در یک منطقه فراهم می کند.

وی افزود: بنابراین پس از غربالگری اولیه، در فراخوان دوم برای تعداد محدودی منطقه (مثلا ۲۵ منطقه) توسط مجموعه های توانمند برنامه ریزی منطقه ای پروپوزال تهیه خواهد شد و در آن وضع موجود، چشم‌انداز، راهبردها تشریح و برنامه های عملیاتی و ساختار اجرایی و مقادیر شاخص های مورد انتظار که به صورت اجمالی و اولیه نیاز است توضیح داده می شود. بنابراین از ۱۰۱ منطقه در فراخوان اول به حدود ۲۵ منطقه در فراخوان دوم خواهد رسید تا در نهایت حدود ۱۰ منطقه برای الگوسازی انتخاب شوند.

وی درباره اینکه چرا در فرم ارائه سند مطالعاتی از منطقه پیشنهادی خواسته شده و اینکه چرا باید از منطقه شناخت داشت، گفت: بنیاد علوی نمی خواهد نقش سازمان برنامه و بودجه و دیگر سازمان های دولتی را ایفا نماید. معمولا در سطح استان و شهرستان توسط مجموعه های مطالعاتی و مشاور اسناد بالادستی برای تعیین راهبرد و شناخت وضع موجود تهیه شده است از این رو نمی خواهیم آنها را به روزرسانی و ویرایش کنیم بلکه به دنبال عملیاتی کردن آنها هستیم.

او با بیان اینکه مجموعه هایی که چنین تسلطی بر منطقه دارند دارای اولویت همکاری هستند، افزود: البته آنهایی که این اشراف را با گروه های مردمی کسب کرده اند و به مردم انتقال داده اند یا در حال آگاهی بخشی عمومی هستند در اولویت همکاری هستند. در این فراخوان توقع آن است که به صورت خلاصه شناخت خودشان را از منطقه ارایه دهند و اگر مبتنی بر یک کار پژوهشی است چکیده گزارش و اسناد خود را بارگذاری کنند.

اصغرزاده این نکته را نیز تاکید کرد که هر مجموعه حقوقی دارای سوابق در حوزه های آبادانی و پیشرفت، توسعه محلی، محرومیت زدایی و موضوعات مرتبط در مناطق مختلف از جمله منطقه پیشنهادی دارای صلاحیت برای پیشنهاد منطقه می باشد. 

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.