سرمایهگذاری در مراکز دیجیتال و زیرساختهای ابری توسط گوگل، مایکروسافت و سایر شرکتها، زیرساختهای مالزی را مدرن کرده و باعث افزایش رقابت جهانی آن میشود. همکاری با غولهای فناوری جهانی همچنین می تواند مشوق نوآوری بومی شده و مالزی را به عنوان قطب توسعه فناوری در جنوب شرقی آسیا معرفی کند.
به گزارش خبرآنی، سرمایهگذاری مستقیم خارجی(FDI)، محرک اصلی دوره رشد انفجاری مالزی بین دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بود اما جذابیت این کشور در اواخر قرن گذشته، در بحبوحه افزایش رقابت همسایگان منطقهای بزرگتری مانند تایلند و ویتنام که دسترسی بیشتری به نیروی کار ارزانتر و منابع طبیعی داشتند، از بین رفت. اکنون، دولت انور ابراهیم، نخست مالزی که در انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۲ به پیروزی رسید، ابتکارهایی را در پیش گرفته است تا موقعیت اقتصادی این کشور را در آسیا احیا کند.
تولید ناخالص داخلی مالزی در سال ۲۰۲۲، به ۳۶۱.۹۲ میلیارد دلار رسید و جمعیت این کشور، ۳۲.۷ میلیون نفر بود که انتظار میرود تا سال ۲۰۵۰، به ۴۰ میلیون نفر برسد. نرخ شهرنشینی در سال ۲۰۲۰، به ۷۵ درصد رسید و تا سال ۲۰۴۰، به ۸۵ درصد خواهد رسید. رشد اقتصادی و جمعیت مالزی به همراه نرخ سریع شهرنشینی، تقاضای داخلی برای انرژی را افزایش خواهد داد و پیشبینی میشود مصرف انرژی با نرخ سالانه ۲ درصد تا سال ۲۰۵۰ رشد کند. سرمایهگذاری مستقیم خارجی، نقش مهمی در پیشبرد اقتصاد مالزی به ویژه در قلمرو تجارت بینالمللی دارد.
موج سرمایهگذاری غولهای فناوری در مالزی
پریویندران سینگ، مدیر ارشد اجرایی و بنیانگذار املاک زرین در این باره میگوید: هجوم اخیر سرمایهگذاری مستقیم خارجی در مالزی، از چندین روند مثبت و تحولات بالقوه برای کشور حکایت دارد. وی خاطرنشان کرد: سرمایهگذاریهای برجستهای مانند فروشگاه جدید اپل و مشارکتهای مایکروسافت و گوگل، میتوانند جایگاه مالزی را به عنوان مقصد جذاب برای سرمایهگذاری مستقیم خارجی، ارتقاء دهند.
او به بیزنس تایمز گفت: انتظار میرود این تحولات باعث تحکیم جایگاه بینالمللی مالزی شود و یک اقتصاد پویا و انعطاف پذیر با آیندهای روشن را نشان میدهد که پیشرفتهای فناوری، رشد متنوع و اتصال جهانی بهبود یافته، محرکهای آن بوده اند. با در نظر گرفتن تمام سرمایهگذاریهای جذب شده، مالزی در حال افزایش رویت جهانی و جلب اعتماد سرمایهگذاران است. هجوم شرکتهای بینالمللی شاخص، نشان دهنده یک محیط تجاری پایدار و امیدوار کننده است و به طور بالقوه سایر سرمایهگذاران را به خود جلب میکند.
مالزی امسال شاهد موج قابل توجهی از سرمایهگذاریهای شرکتهای بزرگ خارجی و غولهای فناوری بوده است. شرکتهای برجستهای مانند گوگل، اپل، مایکروسافت، بایت دنس و بلک بری، در میان این شرکتها قرار داشته اند. این سرمایهگذاریها منعکس کننده جذابیت مالزی به عنوان یک قطب مهم برای سرمایهگذاریهای فناوری و تجاری جهانی است.
گوگل قصد دارد ۲ میلیارد دلار آمریکا (۹.۴ میلیارد رینگیت) در تاسیس نخستین دیتاسنتر خود و منطقه گوگل کلود در مالزی، سرمایهگذاری کند. گوگل اعلام کرده که برآورد شده است سرمایهگذاری این شرکت، تاثیر اقتصادی مثبت به ارزش بیش از ۳.۲ میلیارد دلار آمریکا (۱۵.۰۴ میلیارد رینگیت) خواهد داشت و ۲۵ هزار و ۶۰۰ شغل تا سال ۲۰۳۰ ایجاد میکند.
اپل هم نخستین فروشگاه خرده فروشی خود را در مالزی افتتاح کرده است و تا رد پای فروش فیزیکی خود را در سراسر جنوب شرق آسیا تحکیم کند.
شرکت بلک بری، نخستین مرکز امنیت سایبری آسیا اقیانوسیه خود را در مالزی گشوده که تمرکز اصلی آن بر مسئله امنیت سایبری است.
ساتیا نادلا، رئیس و مدیرعامل مایکروسافت برای توسعه زیرساخت ابری جدید و هوش مصنوعی در مالزی، از یک سرمایهگذاری قابل توجه به ارزش ۲۲ میلیارد دلار (۹۰.۲ میلیارد رینگیت) رونمایی کرده است. مایکروسافت همزمان سرگرم ساخت یک دیتاسنتر بزرگ در شهر سایبرجایای مالزی است.
بایتدنس که شرکت مادر تیکتاک و مستقر در چین است، قصد دارد ۲.۱۳ میلیارد دلار (۱۰ میلیارد رینگیت) برای ایجاد یک قطب هوش مصنوعی در مالزی، سرمایهگذاری کند.
علاوه بر این ابتکارها، بایتدنس قصد دارد با سرمایهگذاری اضافی ۱.۵ میلیارد رینگیت، تاسیسات دیتاسنتر خود را در ایالت جوهور مالزی گسترش دهد.
حرکت از تولید و نفت به سمت فناوری و هوش مصنوعی
پریویندران سینگ اظهار کرد: سرمایهگذاریهای بزرگ در سراسر صنایع مختلف، چشم اندازهای اقتصادی قوی را نشان داده و میتواند تولید ناخالص داخلی مالزی را به میزان قابل ملاحظهای تقویت کند. وی همچنین تاکید کرد سرمایهگذاری در بخشهایی مانند فناوری، هوش مصنوعی، امنیت سایبری، توزیع و انرژی پایدار ، پایگاه اقتصادی مالزی را متنوع کرده و وابستگی به بخشهای سنتی مانند تولید و نفت را کاهش میدهد.
بهعلاوه، انتظار میرود این سرمایهگذاری های جدید، شغل بیشتری را برای مالزیاییها ایجاد کند. به عنوان مثال، پروژههای اپل و مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی، فرصتهای شغلی متعددی را ایجاد کرده و بر بازارهای شغلی محلی تاثیر میگذارند. بعلاوه، ابتکارات تقویت مهارت توسط شرکتهایی مانند بایتدنس که به قطبهای هوش مصنوعی متمرکز هستند، میتواند تخصص بومی را در صنایع فناوری پیشرفته، ارتقا داده و توسعه مهارت و تقویت رقابت جهانی نیروی کار را ترویج کند.
درخصوص زیرساختها و پیشرفت فناوری، میتوان گفت که سرمایهگذاری در مراکز دیجیتال و زیرساختهای ابری توسط گوگل، مایکروسافت و سایر شرکتها، زیرساختهای مالزی را مدرن کرده و باعث افزایش رقابت جهانی آن میشود. همکاری با غولهای فناوری جهانی همچنین می تواند مشوق نوآوری بومی شده و مالزی را به عنوان قطب توسعه فناوری در جنوب شرقی آسیا معرفی کند.
برنده غیرمنتظره جنگ تجاری آمریکا و چین
تان وی تیام، یک مدیر سرمایهگذاری میگوید همه این سرمایهگذاریها خواه تحقق پیدا کرده باشند یا در دست بررسی باشند یا به مرحله برنامهریزی رسیده باشند، به نفع مالزی هستند. بنا بر توضیح او، افزایش سرمایهگذاریها میتواند به عوامل متعددی نسبت داده شود. نخست آنکه، مالزی همواره در بخش الکترونیک و الکتریک، قوی بوده است اما در زنجیره تامین و تولید محصولات در سطح پایین تا متوسط قرار داشته که تا حدودی به دلیل جذب عمده سرمایهگذاری مستقیم خارجی توسط چین بوده است.
جنگ تجاری باعث تقویت دوست و جهانیزدایی شد و باعث شد بسیاری از شرکتها، به استراتژی «چین بعلاوه یک» روی بیاورند. بعلاوه، زیرساخت قوی مالزی، عرضه آب و برق قابل اطمینان،کارکنان ماهر، استفاده گسترده از زبان انگلیسی و سیستم حقوقی قوی، این کشور را به مقصد جذابی برای این شرکتها تبدیل میکند.
ترکیب مثبت از عوامل ژئوپلیتیکی، اقتصادی و استراتژیک
دکتر کیم لِنگ، استاد اقتصاد دانشگاه سانوی (Sunway University) اظهار کرد: افزایش سرمایهگذاریها در مالزی به دلیل ترکیبی از عوامل ژئوپلیتیکی، اقتصادی و استراتژیک است. شرکتهای چندملیتی در حال انتقال تاسیسات تولید خارجی خود به کشورهای دیگری در آسیا هستند تا از تشدید منازعه تجاری احتمالی میان آمریکا و چین در امان بمانند. شرکتهای چینی هم در خارج از کشور سرمایهگذاری میکنند تا از بازارهای آمریکا فاصله گرفته و روی بازارهای در حال توسعه در آسیا و سایر کشورهای آسیایی سرمایهگذاری کنند.
وی افزود: امنیت انرژی مالزی، ریسک کمتر بلایای طبیعی، سیاستهای جذاب سرمایهگذاری، ثبات سیاسی و سیاستهای اقتصادی آیندهنگر هم از جمله عواملی است که همچنان به جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی ادامه خواهد داد.
یکی دیگر از متخصصان صنعت با تکرار دیدگاههای مشابه ، گفت: غولهای فنی و شرکتهای خارجی به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود مالزی که دسترسی آسان به بازار گسترده تر جنوب شرقی آسیا را فراهم میکند، سرمایهگذاری در این کشور را انتخاب میکنند و این امر با وجود بیثباتی سیاسی طولانی مدت کشور و افزایش هزینه انجام تجارت است. این منطقه، محل زندگی طبقه متوسط رو به رشد است و فرصتهای قابل توجهی را برای رشد مصرف کننده محور عرضه میکند.
مالزی یک زیرساخت توسعه یافته، نیروی کار بسیار ماهر و سطح نسبتا بالایی از آشنایی به زبان انگلیسی است که این کشور را به یک مقصد جذاب برای فناوری و صنایع خدمات گرا تبدیل میکند. بعلاوه، دولت مالزی در ایجاد یک محیط تجاری مطلوب از طریق مشوقهای مختلف از جمله معافیتهای مالیاتی، کمکهای مالی برای صنایع پیشرفته و سرمایهگذاری در زیرساختهای دیجیتال فعال بوده است. ایجاد مناطق تجارت آزاد دیجیتال و مراکز نوآوری مانند سایبرجایا هم جذابیت مالزی را افزایش داده است.
این کارشناس همچنین تاکید کرد که مالزی، یک چارچوب قانونی پایدار و حمایتهای قوی برای سرمایهگذاران خارجی دارد که سطحی از امنیت و پیشبینی را فراهم میکند که میتواند به برخی از ریسکها بچربد.
بر اساس گزارش نیو استریتس تایمز، افزایش سرمایهگذاریهای اخیر، به ویژه در سال میلادی جاری میتواند به تغییرات زنجیره تامین جهانی هم نسبت داده شود زیرا شرکتها در پاسخ به تنشها و اختلالات ژئوپلیتیکی مانند اختلالات دوران کرونا، به دنبال تنوع بخشیدن به پایگاههای تولید خود هستند.
انتهای پیام