راهکار جلیلی برای حل ناترازی انرژی/ توجه به موضوعات محیط زیستی در صنعت نفت

رئیس کمیته نفت و انرژی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی گفت: دولت مورد نظر جلیلی توجه ویژه‌ای به موضوع ناترازی انرژی و موضوعات بهینه‌سازی و همچنین حفظ مسائل محیط زیستی خواهد داشت.

به گزارش خبرآنی، فریدون عباسی امروز با حضور در خبرآنی و در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرآنی در خصوص برنامه‌های دولت جلیلی برای حل ناترازی انرژی اظهار کرد: برای انجام هر کاری نیاز به پول و سرمایه داریم. ابتدا باید سرمایه لازم تامین شود تا بتوانیم در مورد بهینه‌سازی صحبت کنیم. در واقع باید سرمایه کافی برای موضوع بهینه سازی از طرق مختلف ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه ناترازی یک موضوع جدی در کشور است، گفت: نه تنها در حوزه انرژی بلکه در حوزه آب نیز ناترازی داریم. این ناترازی ناشی از پیشرفت در کشور است. چرا که هر کجا توسعه پیدا می‌کند و رفاه مردم افزایش می‌یابد مصرف برق و انرژی نیز در آن نقطه افزایش پیدا می‌کند چرا که تجهیزات بیشتری مورد استفاده قرار گرفته است.

حل ناترازی انرژی با بهینه‌سازی مصرف

وی اضافه کرد: ناترازی در ابتدا موضوع بدی نیست چرا که مربوط به پیشرفت کشور می‌شود. راه اولیه‌ای که به نظر می‌رسد باید برای حل ناترازی مورد توجه قرار گیرد مساله بهینه‌سازی است. صرفه‌جویی سرمایه کمتری می‌خواهد و می‌توان در قالب کار فرهنگی این موضوع را پیش برد.

عباسی با تاکید بر اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی در دستور کار دولت جلیلی قرار دارد و از مردم در این حوزه کمک می‌خواهیم تا برای ایجاد رفاه و زندگی بهتر صرفه‌جویی صورت بگیرد، گفت: مردم نیز اگر دولت را از خود بدانند و از نظر سیاسی قهر نکرده باشند می‌توانند در این موضوع کمک زیادی را داشته باشند لذا باید دست کمک به سمت مردم دراز کنیم چرا که صرفه‌جویی حامل‌های انرژی موجب بهینه‌سازی خواهد شد، لذا باید صنایع مختلف را به سمت بهینه‌سازی هدایت کنیم.

رئیس کمیته نفت و انرژی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی با اشاره به اعطای تسهیلات به صنایع برای کمک به این مساله اظهار کرد: به طور مثال برای ایجاد بخاری‌های بهینه لازم است تا تسهیلاتی در نظر گرفته تا فشار مالی بر روی مردم برداشته شود و برای تامین منابع نیز می‌توان از بخش‌های مختلف کمک گرفت.

وی اظهار کرد: در حوزه گاز و برق نیز برای حل ناترازی می‌توان از طریق تبادل با کشورهای همسایه تا حد زیادی مشکل را برطرف کرد.

راهکار جلیلی برای حل ناترازی انرژی/ توجه به موضوعات محیط زیستی در صنعت نفت

باید از خام‌فروشی دوری کنیم

عباسی با تاکید بر اینکه باید از خام‌فروشی دوری کنیم اما در حال حاضر چاره‌ای نداریم و باید تا زمانی که سرمایه اولیه را به دست آوریم خام‌فروشی داشته باشیم اما بعد از آن باید میزان خام‌فروشی را کم کنیم، تصریح کرد: با ایجاد ارزش افزوده باید بتوانیم نفت را به فرآورده‌های ارزشمند تبدیل و با صادرات محصول به درآمد برسیم.

به دنبال توسعه روابط بین‌الملل هستیم

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت‌های قبلی نتوانستند چالش‌های موجود را برطرف کنند؟ اظهار کرد: در مبانی نظری دولت‌ها تفاوت وجود دارد برخی معتقد هستند که جهان تنها چهار کشور است و کشورهایی مانند چین و هند که بازار خوبی داشتند در نظر نمی‌گرفتند، چرا که تئوری دولت‌های قبل در روابط با کشورهای غربی متفاوت بود اما سیاست دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسایه بود که این راه را ادامه خواهیم داد و با تعامل با کشورهای جهان به دنبال افزایش روابط بین‌الملل هستیم.

معتقد به رعایت مسائل محیط زیست در صنعت نفت هستیم

رئیس کمیته نفت و انرژی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی با اشاره به لزوم توجه به موضوع محیط زیست در صنعت نفت و انرژی اظهار کرد: دولت مورد نظر جلیلی به موضوع محیط زیست در حوزه صنعت نفت معتقد است و به این موضوع توجه ویژه‌ای خواهد داشت.

توجه به کارکنان صنعت نفت

وی با اشاره به لزوم اهمیت دادن به پرسنل صنعت نفت اظهار کرد: متاسفانه علی رغم اینکه منابع مالی کشور از فروش نفت و گاز تامین می‌شود اما آن میزان که باید به کارکنان این صنعت توجه نمی‌شود لذا دولت مورد نظر جلیلی در نظر دارد با اصلاح نظام درآمدی کارکنان صنعت نفت به این موضوع سروسامان بخشد.

اصلاح فرآیندهای قراردادی در دستور کار

عباسی با تاکید بر اینکه تمام اقداماتی که با دیدگاه کارشناسی مثبت در دولت سیزدهم وجود داشته پیگیری خواهیم کرد، گفت: دولت مورد نظر جلیلی به دنبال اصلاح فرآیندهای قراردادی است.

وی افزود: برای این‌که تولید بهینه داشته باشیم باید به دنبال فرآیندی باشیم که به تولید برسد طولانی بودن این فرآیند شرایط مناسبی را فراهم نمی‌کند، لذا به دنبال این هستیم که با ایجاد گلوگاه‌ها مشکلات موجود را برطرف کنیم تا سرمایه‌گذاران را از دست ندهیم.

عباسی با تاکید بر این‌که ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: «یک ایران جهش» به معنای جهش واقعی است اگر مدیریت درست صورت گیرد عناصر سودجو کنار زده می‌شود و قطعا روی مسائل کشور آنطور که باید کار می‌شود.

راهکار جلیلی برای حل ناترازی انرژی/ توجه به موضوعات محیط زیستی در صنعت نفت

وی با اشاره به برنامه‌های اجرایی جلیلی در سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه انرژی گفت: در حوزه نیرو، نفت و گاز کارهایی دنبال شد که یکی از این موارد جبران کمبود بنزین در کشور و ایجاد ارزش افزوده بوده است که با همکاری بخش خصوصی و استفاده از سرمایه‌گذار خارجی به تازگی قراردادی منعقد شد.

به گفته وی در این مدت موفق شدیم از کشورهای اروپایی شرکت‌هایی را در داخل کشور ایجاد کنیم مشکلات مالی آنها احصا شد و اقدامات عملی برای رفع مشکلات به وجود آمده است. در حوزه گاز نیز با انعقاد قرارداد با اروپایی‌ها در ابتدای دولت سیزدهم اقدام شد همچنین در حوزه دیپلماسی نیز توانستیم گام‌های متعددی را برداریم و با کشور ترکمنستان مسیر جدیدی را ایجاد کردیم.

به گفته رئیس کمیته نفت و انرژی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در حوزه حفاری نیز با انجام مطالعاتی اقدامات خوبی صورت گرفت به طوری که در حوزه تعمیرات دکل‌های حفاری ساخت داخل توانستیم گام‌هایی را برداریم به طوری که مذاکراتی را با کشورهای اروپایی، چینی و ایرانی برگزار کرده‌ایم.

ورود شرکت‌های اروپایی در حوزه تجدید پذیرها

رئیس کمیته نفت و انرژی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی با بیان این‌که در حوزه انرژی و برق نیز مشکلاتی وجود داشت که به سمت انرژی‌های خورشیدی پیش رفته و قرار شده یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی توسط شرکت اروپایی سرمایه‌گذاری شود که از این موضوع نیز استقبال شده است، اظهار کرد: برای این موضوع به دنبال دکل‌های ۴۰۰ کیلوولت هستیم اما با توجه به اینکه برای هر کیلومتر ۱۵ میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد می‌بایست شرایطی ایجاد شود تا برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی داشته باشد.

عباسی ادامه داد: طبق مذاکرات صورت گرفته در ازای سرمایه‌گذاری شرکت اروپایی کالا، نفت خام و گاز به آنها تحویل خواهیم داد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.