رشد ۲ و نیم برابری اشتغال و فروش محصولات فناورانه در دولت سیزدهم

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از وزارت علوم، سجاد محمدعلی‌نژاد امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری به تشریح عملکرد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: یکی از اقدامات مهمی که اخیرا انجام شد؛ رونمایی از سامانه جریان نوین اقتصادی (جان) بود که در زمینه فروش محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان است.

ثبت ۷۵۰۰ محصول در سامانه جان و اتصال به توانیران

وی با تاکید بر اینکه فروش محصولات در سامانه جان باید یک، فرایند ارزیابی و تایید طی کند، گفت: ۷۵۰۰ محصول در این سامانه ثبت شده و در مدت کمی که از رونمایی سامانه جان گذشته است، ده محصول فرآیند را طی کرده و به فروش رفتند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: با تفاهم نامه‌ای که با وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شد به زودی سامانه جان به توانیران متصل می‌شود و وزارت صمت نسبت به محصولاتی که در سامانه جان تبت نشده‌اند، ثبت سفارش و تخصیص ارز خواهد داشت. به عبارتی واردات محصولات مشابه شرکت‌های دانش بنیان داخلی به میزان توان تولید، ممنوع خواهد بود.

تفاهم‌نامه با وزارت نفت

وی افزود: با تفاهمی که با وزارت نفت انجام شده است، در آن گروه از محصولات که توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی تولید و به تایید رسیده باشد، وزارت نفت از خارج واردات نخواهد داشت و امیدوارم سایر دستگاهها نیز در این مسیر گام بردارند.

محمدعلی نژاد ادامه داد: سامانه جان یکی از نظام‌مندترین و با کیفیت‌ترین سامانه‌هایی است که در اختیار شرکت‌های فناوری قرار گرفت. در فرآیند اولیه ۲ هزار و ۷۰۰ شرکت مستقر در پارک‌های علمی و فناوری در سامانه وارد شدند و امروز گردش اقتصادی این سامانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان (همت) است.

کمک به دانشجویان برای آغاز ساخت محصول

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، توسعه کارگاه‌های ساخت سریع در پارک‌های علمی و فناوری را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرد و گفت: هدف از راه‌اندازی آزمایشگاه‌های ساخت سریع ایجاد یک فرایند تسهیلگری برای ساخت سریع محصول و نهضت ساخت محصولات فناورانه بوده و ۶ فب‌لب یا آزمایشگاه ساخت سریع برای ساخت محصولات فناورانه در حال راه‌اندازی است.

محمدعلی نژاد توضیح داد: فب‌لب‌ها شبکه‌ای از کارگاه‌های ساخت و تجهیزات مختلف در یک استان را به هم متصل می‌کند و این ارتباط و شبکه در اختیار فرد قرار ندارد. البته دغدغه اصلی ما برای راه‌اندازی فب‌لب‌ها این بود که بتوانیم تعداد هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان نوپا را بیش از پیش توسعه بدهیم و یک جهشی را در توسعه این شرکت‌ها و بویژه سرعت راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان نوپا رقم بزنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: مراکز مشاوره و طراحی در ۶ فب‌لب آغاز به کار کردند که تا پایان شهریورماه کل ۶ مجموعه برای ارائه خدمات به تمام فناوران آماده خواهد شد. این فب‌لب‌ها به صورت مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و معاونت فناوری وزارت علوم راه‌اندازی می‌شود.

حمایت ۱۰۰ میلیونی از طرح های ساخت دانشجویی

محمدعلی نژاد گفت: طرح های دانشجویی برای کسب تجربه ساخت و گرفتن مشاوره طراحی و تولید و تجاری سازی وارد فب لب می شوند و تا ۱۰۰ میلیون تومان مورد حمایت قرار می گیرند.

ایجاد شرکت‌ها با هدف تکمیل زنجیره تامین

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تصریح کرد: با نگاه آمایشی، شرکت‌های جدید دانش بنیان در موضوعاتی ایجاد می‌شوند که زنجیره تامین محصولات دانش بنیان یک استان و منطقه را تکمیل و ضریب نفوذ فناوری را در شرکت های موجود افزایش دهند.

وی افزود: حداقل ۱۰ پارک علم و فناوری محور توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در یک مزیت استانی خواهند بود، برای مثال پارک علم و فناوری البرز در صنعت دارو، پارک علم و فناوری قزوین در صنعت شوینده، پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در موضوع ماشین آلات سنگین و پارک علم و فناوری سمنان در موضوع حمل و نقل عمومی محور توسعه شرکت‌های دانش بنیان خواهند بود.

حمایت از ۱۰۰۰پایان نامه دانشجویی در فاز اول

محمدعلی نژاد با اعلام اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دبیرخانه رویش هسته‌های فناوری مبتنی بر حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان معرفی شده است، گفت: در فاز اول قرار است امسال از ۱۰۰۰ پایان‌نامه دانشجویی که در پی تولید محصول یا ثبت اختراع است، حمایت مالی می شود.

تشکیل پردیس‌های فناوری پژوهشی

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار داشت: پیش از این پردیس های مشترک فناوری با مشارکت دانشگاهها و پارک ها ایجاد شده بود و در گام جدید به ایجاد پردیس فناوری با مشارکت پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اقدام کردیم و تاکنون ایجاد پردیس مشترک بین پژوهشگاه ژنتیک با پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و پردیس فناوری مشترک بیم پژوهشگاه مواد و انرژی و پارک علم و فناوری البرز آغاز شده است.

آموزش ثبت اختراع

معاون وزیر علوم ادامه داد: از جمله مشکلات وزارت علوم این است که ایده‌ها تجاری‌سازی نمی‌شوند، مالکیت فکری یکی دیگر ماموریت‌های معاونت فناوری و نوآوری است. در این راستا، ۱۰ هزار نفر در دوره آموزشی شرکت کرده‌اند و با حمایت‌های ویژه از ثبت اختراع تا تولید آشنا شده‌اند.

رشد ۶۶ درصدی شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری

وی در بیان رشد حوزه فناوری در دولت سیزدهم گفت: پارک‌های علم فناوری دولت سیزدهم از ۴۸ پارک علم و فناوری به ۵۶ مورد افزایش یافت و شرکت‌های مستقر از ۱۵۴۳ مورد به ۲۵۵۶ شرکت افزایش یافته است و مراکز رشد نیز از ۱۸۹ به ۲۹۱ مورد رسیده است و ۱۰۲ مرکز رشد جدید غالبا در شهرستانها و مناطق محروم ایجاد شده است که رشد ۶۶ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان نشان توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه دانش بنیان است.

محمدعلی نژاد افزود: تا به امروز بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از محصولات فناورانه مستقر در پارک‌های علم و فناورانه به فروش رسیده است که در ابتدای دولت سیزدهم ۱۹ هزار میلیارد تومان بود و رشد ۱۰۰ درصدی در این راستا را نشان می‌دهد و در برنامه داریم آن را به ۴۶ هزار میلیارد تومان برسانیم.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.