واشنگتن: تماس‌هایمان با قطر و مصر ادامه دارد

کاخ سفید اعلام کرد تماس‌های واشنگتن با قطر و مصر درباره طرح بایدن پیرامون آتش‌بس غزه ادامه دارد.

به گزارش خبرآنی، کاخ سفید گفت تماس‌های ما با قطر و مصر در جریان است و چیز جدیدی درباره معامله تبادل اسرا برای اعلام آن وجود ندارد.

الجزیره نوشت کاخ سفید همچنین اعلام کرده است که «ما همچنان معتقدیم که مذاکرات جاری درباره طرح آتش‌بس غزه سازنده و خوب است»

پیشتر، «جیک سالیوان»مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که قطر و مصر قصد دارند در راستای پیشبرد طرح «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره آتش‌بس در غزه به زودی با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت‌وگو کنند.

دو منبع امنیتی مصر اخیرا گفتند که حماس خواهان ضمانت‌های کتبی از سوی آمریکا برای آتش‌بس دائمی و خروج نیروهای صهیونیستی از نوار غزه است تا طرح آتش‌بس مورد حمایت واشنگتن را امضاء کند. به گفته این منابع، در صورت وجود تضمین‌های مکتوب، حماس این توافق را می‌پذیرد و مصر در حال رایزنی با آمریکا در خصوص این مطلب است.

همچنین اخیرا جنبش حماس اصلاحاتی را در طرح پیشنهادی بایدن ایجاد کرد و پاسخ خود را به این طرح به میانجی‌های قطری و مصری ارائه کرد اما رژیم صهیونیستی با این اصلاحات مخالف است و آن را به معنای مخالفت حماس با طرح بایدن می‌داند. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی صراحتا موافقت خود را با طرح بایدن اعلام نکرده است.

به گفته منابع، جنبش حماس پاسخ متقابلی را برای پیشنهاد آتش‌بس تهیه شده از سوی صهیونیست‌ها که توسط بایدن ارائه شد مطرح کرده است. مقام‌های کاخ سفید می‌گویند این دولت همچنان در حال ارزیابی این پیشنهاد است و تفاوت‌های چشمگیر بین آن و طرح پیشنهادی سه مرحله‌ای ارائه شده از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا اواخر ماه مه توافق پیشنهادی سه مرحله‌ای آتش‌بس در غزه را ارائه کرد که شامل آزادی تدریجی اسرای صهیونیستی و فلسطینی و خروج رژیم صهیونیستی از نوار غزه در مرحله اول و دوم و بازسازی غزه و تحویل اجساد اسرای کشته شده در مرحله سوم است.

جنبش حماس بعد از اعلام طرح بایدن گفته بود که با رویکرد مثبتی آن را بررسی می‌کند.

یک منبع مصری به تازگی در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: طی روزهای گذشته فشارهای گسترده‌ای بر رهبری جنبش حماس برای قبول اجرای مرحله اول طرح توافق غزه که طی آن آتش‌بس برقرار شده و اسرای غیرنظامی و افراد مسن و پنج سرباز زن صهیونیست آزاد می‌شوند، اعمال شده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.