زاکانی در مناظره: مشکل ما تجویزهای اقتصادی آمریکاست

به گزارش خبرنگار اجتماعی ‌پایگاه خبری خبرآنی، نخستین مناظره اقتصادی عصر امروز جمعه 28 خرداد باحضور نامزدهای ریاست جمهوری ( علیرضا زاکانی، مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف) آغاز شد.

در این برنامه سوالات کارشناسان در دور اول مناظره ارائه شد:

دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

مظاهری: برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟

فولادگر: چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟

مروی: برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید 6-7 ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او 30-40 درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

نجفی عرب: برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و  ... تغییر کرده است.

***

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این برنامه گفت: عید قربان را تبریک عرض می‌کنم و امید دارم بتوانیم ادامه دهنده راه سید شهیدان اهل خدمت رئیسی باشیم.

وی تصریح کرد: بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط بدهد نسخه غلط می‌پیچید. تشخیص غلط به برنامه و کارنامه سیاه منجر خواهد شد. مشکل اقتصادی  مشکل تحریم‌های آمریکا نیست، تجویزهای اقتصادی آمریکاست.

.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: لذا بنده برای تحول در اقتصاد، در 4 محور اساسی برای ارتقاء شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی منطقه‌ای و جهانی قائل هستم. نخست اینکه باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات‌بخشی به اقتصاد کشور بر اساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه بر پول ملی و افزایش قدرت آن کنیم.

وی ادامه داد: دوم جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم و  نکته سوم حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت آنها کار را پیش ببریم و نکته چهارم، خلق ثروت و توزیع عادلانه آن را در دستور کار قرار بدهیم. مشکل این است که مردم ریالی درآمد دارند اما با مسیری که تنظیم کردیم دلاری خرج می‌کنند این اشکال اساسی اقتصاد ماست.

بزرگترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج ماست

زاکانی گفت: بزرگترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج ماست که با ریال درآمد کسب و با دلار خرج می‌کنیم و تا وقتی حل نشود امکان حل موضوع نیست. ما نسخه‌های  غلط اقتصادی می‌پیچیم. از سال 1372 که نسخه اقتصادی را ارائه کردند دنبال رهاسازی نرخ ارز و سرکوب دستمزدها و تضعیف دولت بودند.

وی ادامه داد: لذا باید برگشت به قدرت پول ملی و استقلال کشور را حفظ کرد. در حوزه تولید هم توجه به عدم خام‌فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی ارزش افزوده بالا مد نظر است و در خصوص مردم و مشارکت مردم هم مبتنی بر قانون اساسی امکانی باید ارائه شود چون با تکیه بر فناوری می‌شود فرآیندها را کوتاه کرد و ابزارآلات را کوچک کرد مردم را در اقتصاد وارد و نهایتا خلق ثروتی که صورت گرفت توزیع عادلانه خواهد بود.

ادامه دارد...

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.