جلیلی در مناظره: رشد 8 درصدی اقتصاد یک ضرورت است

به گزارش خبرنگار سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی، اولین مناظره‌ی انتخاباتی ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه 28 خردادماه با موضوع اقتصادی برگزار شد. در ابتدا چندین سوال از سوی کارشناسان به شرح زیر مطرح شد و نامزدها در بخش اول به این سوالات پاسخ دادند.

- دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟
- غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه‌گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟
-مظاهری: برای تامین رشد هشت درصد سرمایه‌گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟
-فولادگر: چه برنامه‌ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟
-پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟
- مروی: برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید 6-7 ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی‌صرفد و انگار به او 30-40 درصد مالیات می‌بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان‌سپاری ارزی چیست؟
- نجفی‌عرب: برنامه مشخصی درباره ثبات‌بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می‌شویم می‌بینیم تورم و نرخ ارز و  ... تغییر کرده است.

 

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری طی سخنانی ضمن تبریک عید قربان بیان کرد: دو ایراد به این سوالات وارد است؛ اگر چیزی قانون می‌شود و باید انجام شود، در چنین سطحی نباید در آن تردید ایجاد کرد. اگر سخن از رشد 8 درصدی داریم، این یک ضرورت است ضمن اینکه در قانون هم آمده است.

وی افزود: مردم باید بتوانند انتخاب کنند که چه کسی می‌تواند این ضرورت را انجام دهد. نکته بعدی این است که معمولاً در برنامه برای تحقق رشد، عوامل متعدد وجود دارد و فقط سرمایه مطرح نیست. اینکه رشد را منوط به سرمایه کنیم، ناقص است. چرا که می‌دانیم رشد عوامل مختلف از جمله رشد، مدیریت سرمایه، استفاده از نیروی انسانی است و فناوری است. بعضاً یک فناوری می‌تواند رشد را جهش دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر می‌گوییم قرار است رشد 8 درصدی داشته باشیم و این در برنامه هفتم هم آمده، از دولت خواسته شده که برای اجرای آن حدود 47 برنامه تهیه کند و روز آغاز برنامه، باید برنامه‌نویسی‌ها برای اجرای برنامه هفتم شروع شود. اگر هنوز در اصل این موضوع تردید داشته باشیم، رشد محقق نمی‌شود.

جلیلی اظهار داشت: امروز این رشد 8 درصد محقق می‌شود به‌شرطی که کار را از فردای انتخابات شروع کنیم اما باید بدانیم باید فرصت‌های کشور شناخته شود. ما که در شعارمان می‌گوییم یک جهان فرصت داریم، واقعی است و باید شناخته شود. می‌توان جهش داشت و رشد 8 درصدی را در برنامه پنج‌ساله محقق کند اما صرفاً با جذب سرمایه انجام نمی‌شود، بلکه نیازمند مدیریت و مشارکت دادن آحاد جامعه هم هست.

وی عنوان کرد: دولت باید نقش‌آفرین باشد و برای هرکس از آحاد جمعیت کشور که استعداد و امکان دارد، بستر نقش را فراهم کند. این کار ممکن است و می‌توان این را اجرا کرد.

خبر در حال تکمیل است...

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.