تحقق درمان رایگان نیمی از جمعیت ایران در بیمارستان‌های دولتی

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، سعید کریمی در اجلاس معاونان درمان دانشکده ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تالار شهید سلیمانی وزارت بهداشت، اظهار داشت: حفاظت مالی از مردم در حوزه درمان از اقدامات دولت سیزدهم طی سه سال گذشته بوده است. 33 میلیون نفر از جمعیت کشور از مسیر «ارجاع» از خدمات درمان رایگان برخوردار هستند.

وی با بیان این که ساکنان شهرهای کمتر از 20 هزار نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سه دهک اول جامعه و عشایر کشور، جمعیت 33 میلیون نفری که از مسیر ارجاع از درمان رایگان برخوردار هستند، تشکیل می‌دهند، بیان کرد: با احتساب اجرایی شدن طرح درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال نیز حدود 8 میلیون نفر از کودکان کمتر از 7 سال از درمان رایگان در کشور برخوردار شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت 33 میلیون نفری برخوردار از درمان رایگان از مسیر ارجاع و جمعیت 8 میلیون نفری کودکان کمتر از 7 سال که از درمان رایگان برخوردار هستند، می‌توان گفت هم اکنون نیمی از جمعیت کشور از درمان رایگان برخوردار شده‌اند و وعده شهید رئیسی درباره کاهش هزینه‌های درمانی محقق شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در دولت سیزدهم طی سه سال 17 هزار تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور در بخش دولتی افزوده شد، گفت: این تعداد تخت معادل 13 درصد از ظرفیت کل تخت‌های بیمارستانی کشور است. همچنین سه هزار تخت به ظرفیت تخت‌های مراقبت های ویژه کشور اضافه شد و تعداد تخت‌های ICU کودکان نیز از 500 تخت به 1050 رسیده است.

وی با بیان اینکه جهاد بیمارستان‌سازی که در دولت سیزدهم شروع شد همچنان ادامه دارد، گفت: به عنوان مثال تعداد تخت های بیمارستانی شهرستان تربت حیدریه از 300 تخت به 600 تخت افزایش یافته است. ظرفیت تخت‌های بیمارستانی این شهر اضافه شد. همچنین 67 مرکز ارائه خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی به شبکه درمانی کشور اضافه شده که اغلب این مراکز در مناطق محروم مستقر هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به این که تجهیزات بیمارستانی در دوران پاندمی ویروس کرونا مستهلک شدند، افزود: 380 دستگاه که از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند و حدود یک میلیون دلار قیمت دارند را در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم. همچنین هزار و 453 دستگاه دیالیز تهیه و در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده شد.

وی با بیان اینکه تاسیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج از دیگر اقدامات دولت سیزدهم محسوب می‌شود، گفت: پیش از این دولت 16 بیماری خاص و صعب‌العلاج از حمایت بیمه‌ای برخوردار بودند و هم اکنون 107 گروه بیماری از خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج برخوردار هستند.

کریمی درباره بودجه صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج نیز گفت: در نخستین سال شکل‌گیری صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، بودجه تخصیص یافته به این صندوق معادل 5 همت بود که این بودجه در سال گذشته به 7 و امسال به 9 همت افزایش یافت.

وی با اشاره به کاشت رایگان حلزون شنوایی برای کودکان زیر 4 سال، ابزار داشت: پیش از این دولت، حدود دو هزار کودک در لیست انتظار کاشت حلزون شنوایی قرار داشتند ولی در حال حاضر هیچ کودکی در صف انتظار کاشت حلزون شنوایی قرار ندارد. اگر حلزون شنوایی پیش از سن 4 سالگی برای کودکان کاشته نشود، کودک نه تنها قدرت شنوایی خود را از دست می‌دهد بلکه قدرت تکلم نیز نخواهند داشت.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص راه اندازی مراکز درمان ناباوری سطح دو گفت: در این دولت 87 مرکز درمان ناباروری سطح دو در کشور ایجاد شده است. پیش از دولت سیزدهم، هیچ مرکز درمان ناباوری سطح 2 در کشور وجود نداشت اما اکنون در تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح 2 وجود دارد.

موفقیت 30 درصدی در درمان ناباروری

کریمی افزود: تاکنون 37 هزار و 492 نفر برای درمان ناباروری به مراکز سطح 2 مراجعه کرده‌اند که منجر به موفقیت 30 درصدی در درمان ناباروری شده است. همچنین 126 مرکز درمان ناباروری سطح 3 نیز در تمام استان‌های کشور وجود دارد که از این تعداد 50 مرکز دولتی و مابقی خصوصی هستند. تاکنون یک میلیون و 112 هزار و 683 نفر برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز درمانی سطح 3 مراجعه و 36 هزار نفر خدمات موفق IVF دریافت کرده‌اند.

کریمی درباره پوشش بیمه خدمات درمان ناباروری نیز اظهار کرد: 90 درصد خدمات درمان ناباروری چه در بخش سرپایی و چه در بخش بستری و 33 خدمت مربوط به اقدامات جراحی در حوزه درمان ناباروری، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی با بیان این که زایمان در مراکز درمانی دولتی به صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: 333 هزار و 810 مورد زایمان رایگان طی سال گذشته در مراکز دولتی انجام شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت برگزاری دوره‌های توانمندسازی پرسنل شاغل در مراکز درمانی را مورد اشاره قرار داد و افزود: تاکنون دو هزار دوره توانمندسازی خدمات زایمانی برای 60 هزار ماما که در مراکز درمانی مشغول به خدمت رسانی هستند و کارگاه‌های آموزشی ویژه برای 120 مامایی که در اورژانس‌های مامایی مشغول به فعالیت هستند، برگزار شده است.

توجه به معیشت پزشکان جوان

کریمی توجه دولت سیزدهم به پرسنل نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: موضوع معیشت پزشکان جوانی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند باید در کانون توجه قرار گیرد. پزشکان جوانی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند باید دوره طرح خود را بگذرانند. قانون طرح در سال 1353 به تصویب رسیده و میزان دریافتی یک پزشک طرحی هم اکنون حدود 12 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم، موضوع ماندگاری پزشکان طرحی در مناطق محروم را در کانون توجه قرار داد و با سازمان اداری و استخدامی در این خصوص توافقاتی حاصل کرد. در حال حاضر، پزشکانی که در مناطق محروم مشغول به فعالیت هستند برای هر روز ماندگاری در این مناطق مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافت می‌کنند. همچنین مبلغ ماندگاری پزشکان در مناطق محروم تا پایان اسفند ماه سال گذشته پرداخت شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر ماندگاری در مناطق محروم، «حق مقیمی» برای پزشکان در نظر گرفته‌ شده است. حق مقیمی پزشکان در روزهای تعطیل معادل 4 میلیون و 950 هزار تومان است و این مبلغ برای روزهای غیرتعطیل نیز 3 میلیون و 750 هزار تومان لحاظ شده است.

وی اظهار کرد: پزشکانی که در مراکز درمانی مناطق محروم مشغول به فعالیت هستند مشمول دریافت تعرفه بخش خصوصی می‌شوند. میزان تعرفه‌های پزشکی در سال جاری تا حد قابل قبولی افزایش یافت ولی این افزایش نمی‌تواند عقب افتادگی 10 تا 15 سال گذشته را جبران کند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تعرفه‌های پزشکی به مدت 10 سال فریز شده بود، گفت: نسبت تعرفه‌های پزشکی با هزینه‌های جاری یک مطب هماهنگ نبود. در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم رقم ویزیت پزشکان عمومی 44 هزار تومان بود که در حال حاضر به 124 هزار تومان رسیده است. همچنین ویزیت 60 هزار تومانی پزشکان متخصص را به 180 هزار تومان افزایش دادیم. در حال حاضر، ویزیت پزشکان فوق‌تخصص نیز 240 هزار تومان است که این عدد نیز در سال 1400 حدود 83 هزار تومان بود.

وی درباره پوشش‌های بیمه‌ای نیز گفت: متاسفانه پوشش‌های بیمه‌ای مطلوب نیست و پرداختی بیمه‌ها با تاخیر انجام می‌شود. بیمه‌ها، بسیاری از خدمات بخش خصوصی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. بالغ بر 90 درصد درآمد بیمارستان‌های بخش دولتی با پرداخت بیمه‌ها صورت می‌گیرد اما پرداخت‌ها با تاخیر است.

 کریمی با بیان اینکه در این دولت دو هزار و 500 پزشک غیرتمام وقت و یک هزار و 700 پزشک تمام‌وقت به بدنه وزارت بهداشت ملحق شدند، بیان کرد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از دیگر برنامه‌های اجرایی دولت سیزدهم است. قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از 16 سال وقفه در این دولت اجرایی شد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به صدور مجوز احداث مراکز درمانی خصوصی، گفت: مجوز احداث 65 بیمارستان خصوصی صادر شده است. همچنین 143 مرکز رادیوتراپی و تصویربرداری بخش خصوصی احداث شده و این مراکز می‌توانند به بخش دولتی کمک کنند.

کریمی با بیان این که در حال حاضر 290 مرکز درمانی دارای مجوز ارائه خدمات گردشگری سلامت هستند، افزود: سال 1401 میزان گردشگران سلامت معادل یک میلیون و 300 هزار نفر بود که این عدد در سال گذشته به یک میلیون و 700 هزار نفر رسید. این افراد پس از ورود به کشورمان، خدمت دریافت کرده و از کشور خارج شده اند که درآمد حاصل از گردشگری سلامت برای کشور معادل یک میلیارد و 300 هزار دلار بوده است.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه نظارت بر مراکز درمانی در دولت سیزدهم، تاکید کرد: این قرارگاه 358 پرونده کلان را مورد بررسی قرار داده است. همچنین در سال گذشته 5 هزار و 760 مرکز غیر مجاز که خدمات پزشکی ارائه می کردند، تعطیل شدند. خلاء قانونی سبب فعالیت مراکز غیر مجاز می‌شود چرا که جریمه فعالیت مراکز غیر مجاز حدود 5 میلیون تومان است و بازدارنده نیست.

تشخیص و درمان رایگان هپاتیت C

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: درمان و تشخیص بیماری هپاتیت C در کشور رایگان شده و این بیماری تحت پوشش حمایتی صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج قرار گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که تعداد تخت‌های توانبخشی در دولت سیزدهم افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: پیش از دولت سیزدهم تعداد این تخت ها 85 تخت بود که در حال حاضر به 300 تخت رسیده است و در نظر داریم که تعداد این تخت‌ها را به 800 مورد افزایش دهیم.

کریمی در پایان درباره آمار افزایشی اهدای عضو در کشور نیز گفت: شاخص PMP که شاخص اهدای عضو به حساب می‌آید افزایش یافته و به عدد 14.2 درصد رسیده است.

 انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.