اجرای بیش از ۳۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر در کشور/سرمایه‌گذاری در انرژی تجدیدپذیر کاملا توجیه‌پذیر است

خبرآنی/مرکزی وزیر نیرو گفت: امروز بیش از ۳۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر در کشور در حال اجرا است که بالغ بر ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات ظرفیت در اختیار کشور قرار می‌دهند.

دکتر علی اکبر محرابیان دوشنبه ۲۸ خردادماه در مراسم افتتاح به‌روزترین و بزرگترین خط تولید پنل خورشیدی کشور در خمین با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در سال و افتتاح همزمان ۱۲ نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت ۷۰ مگاوات در ۷ استان کشور، پروژه‌های نیروگاهی تجدیدپذیر را افتخاری بزرگ دانست و اظهار کرد: افتخار ما این است که جوانان نخبه و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف در مسیر رشد و بالندگی کشور خود گام برمی‌دارند.

وی تامین انرژی را حیاتی‌ترین عنصر رفاه و پیشرفت و مهم‌ترین عامل رشد اقتصادی کشور دانست و ادامه داد: این موضوع از مهم‌ترین ارکان در دستور کار دولت است. رفع ناترازی انرژی ایجاب می‌کند که چنین پروژه‌هایی حمایت شود تا بتوانیم روز به روز در مسیر کاهش این ناترازی‌ها حرکت کنیم. برای رفع ناترازی باید مسیری اتخاذ شود که بتواند مشکل برق کشور و دیگر مشکلات کشور را مرتفع کند.

وزیر نیرو افزود: انرژی خورشیدی ناترازی انرژی را برطرف کرده و چون به سوخت نیاز ندارد، در مسیر کاهش ناترازی سوخت نیز به ما کمک می‌کند و مهم‌ترین ویژگی آن حفظ محیط زیست خواهد بود و به خاطر عدم نیاز به آب، در حفظ منابع آب کمک می کند.

وی تصریح کرد: باید دو مسیر توسعه نیروگاه‌ها و توسعه صنعت و زنجیره‌های تولید و حمایت از صنعت فتوولتائیک را به موازات هم برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر طی کنیم تا نیازهای خود برای توسعه نیروگاه‌ها را برطرف کنیم.

محرابیان گفت: کارخانه ماناانرژی تاکنون امکان تولید ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات پنل خورشیدی را فراهم کرده و از کارخانه‌هایی است که در راستای این هدف بزرگ بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات مختلف در آغاز کار احداث این نیروگاه‌ها، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل، عدم توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری در صنعت فتوولتائیک و ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود. در اقتصاد یارانه‌ای موجود کشور، یارانه‌ای که بر روی سوخت محاسبه می‌شود، اجازه نمی‌دهد در صنعت تجدیدپذیر رشد و جهش داشته باشیم.

محرابیان ادامه داد: با وضع قوانین و حمایت‌های دولت و مجلس، امروز در مسیری قرار گرفته‌ایم که این صنعت به عنوان یک صنعت توجیه‌پذیر، پروژه‌های متعددی را آغاز کرده و امیدواریم یکی پس از دیگری به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی افزود: اگر قیمت سوخت با قیمت واقعی آن محاسبه شود، هزینه یک کیلووات برق تولیدی از مسیر سوخت‌های فسیلی، حدود ۱۰ برابر انرژی تولید شده از منابع تجدیدپذیر خواهد بود که فاصله بسیار قابل توجهی است و می‌تواند به اقتصاد ما کمک شایانی داشته باشد.

وزیر نیرو تصریح کرد: چون در تولید برق با اقتصاد یارانه‌ای، قیمت سوخت محاسبه نمی‌شود، در ظاهر قیمت برق تولیدی از نیروگاه‌های حرارتی، ارزانتر به نظر می‌رسد که محاسبه کاملا نادرستی است. اگر نرخ سوخت را به نرخ واقعی یا قیمت صادرات محاسبه کنیم، نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیار بسیار سودآور خواهند بود.

وی گفت: مهم‌ترین بخش کار در این مسیر، ریل‌گذاری توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است. برای اولین بار در تاریخ صنعت برق کشور، مجوز صادرات برق برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم شده و می‌توانند ۸ ماه از سال را به صادرات بپردازند. برای رقابت برق سبز، تابلوی مخصوصی در نظر گرفته شده و امکان رقابت عرضه‌کنندگان برق سبز را فراهم کرده است.

محرابیان ادامه داد: همه روزه شاهد عرضه و تولید برق تجدیدپذیر هستیم و نرخ‌ها با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان روز به روز تنظیم شد. در قانون مصوب مجلس پیش‌بینی شد که صنایع بخشی از مصرف خود را از برق تجدیدپذیر استفاده کرده و سالانه یک درصد به آن اضافه شود تا به سقف پنج درصد برسد.

وی افزود: مصوب شد که بخش‌های اداری نیز باید ۲۰ درصد برق خود را از صنایع تجدیدپذیر تامین کنند. این تقاضا باعث شد تا ظرفیت فروش و عرضه بخش تجدیدپذیر افزایش پیدا کند و امروزه مشاهده می‌شود که سرمایه‌گذاری در انرژی تجدیدپذیر کاملا توجیه‌پذیر، پرسود و قابل رقابت با سایر صنایع کشور است.

وزیر نیرو تصریح کرد: امروز بیش از ۳۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر در کشور در حال اجراست بالغ بر ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات ظرفیت در اختیار کشور قرار می‌دهند. بخشی از این نیروگاه‌ها امروز به بهره‌برداری رسیده و بخش دیگری در مرحله شروع تا مرحله بهره‌برداری قرار دارد. امیدواریم با بهره‌برداری از آنها علاوه بر تکمیل برنامه دولت، به رفع بخش قابل توجهی از ناترازی برق کشور کمک شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.