نامزدهای هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، طبق شنیده‌ها تا کنون آقایان علا‌الدین بروجردی نماینده لارستان و فدا حسین مالکی نماینده زاهدان برای ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم ابراز تمایل کرده و کاندیدا شده‌اند.

همچنین آقایان ابراهیم عزیزی نماینده شیراز و عباس گلرو نماینده سمنان و حسن قشقاوی نماینده رباط‌کریم و بهارستان نیز برای نواب رئیسی این کمیسیون نامزد شده‌اند.

سارا فلاحی نماینده ایلام نیز برای سخنگویی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کاندیدا شده  و ممکن است تا روز برگزاری انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون سایر اعضا نیز به این جمع بپیوندند.

به گزارش خبرآنی، مجلس شورای اسلامی 13 کمیسیون تخصصی دارد که طبق آیین‌نامه روند عضویت در آنها به این صورت است که هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرم‌های امتیازبندی را از شعبه مربوطه دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره مجلس به هیأت رئیسه قوه مقننه تحویل می‌دهند.

 

فرم امتیازبندی و دستورالعمل اجرائی بر اساس شاخص‌هایی شامل تحصیلات، سوابق اجرایی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون، است.

همچنین به منظور آشنایی نمایندگان با سوابق یکدیگر، معاونت قوانین موظف است همزمان با شروع فعالیت شعب، اسامی نمایندگان را به همراه تحصیلات، سوابق اجرائی و سابقه عضویت در کمیسیون‌ها (در صورت برخورداری از سابقه نمایندگی) در سامانه مربوطه بارگذاری کند؛ بعد از اتمام این پروسه و امتیازبندی نمایندگان، آن‌ها به عضویت کمیسیون‌های تخصصی درمی‌آیند.

برای عضویت در کمیسیون‌ها ابتدا مدرک تحصیلی و بعد سابقه کاری، اجرایی، نمایندگی، سابقه عضویت در کمیسیون تخصصی مورد درخواست مد نظر قرار می‌گیرد و چنانچه تعداد متقاضیان برای عضویت در یک کمیسیون از سقف تعیین شده اعضای آن کمیسیون بالاتر باشد اولویت با کسانی است که امتیاز بیشتری برای عضویت در این کمیسیون‌ها داشته باشند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که نمایندگان به امتیاز خود و عضویت‌شان در کمیسیونی اعتراض داشته باشند، اعتراض خود را به هیات رئیسه ارائه می‌کنند تا در جلسه‌ای با حضور اعضای هیات رئیسه مجلس و روسای شعب موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

بنابراین با آغاز به کار مجلس دوازدهم در هفتم خرداد ماه سال جاری و انتخاب هیئت رئیسه مجلس، زمان تکمیل فرم در خواست عضویت در کمیسیون‌ها طبق آیین نامه به اتمام رسید و امتیازبندی اولیه انجام شد اما برخی از نمایندگان اعتراض داشتند که در جلسه هیئت رئیسه با روسای شعب پانزدهگانه که روز چهارشنبه (هفته گذشته برگزار شد، به این اعتراضات رسیدگی شد و در نهایت هیئت رئیسه شنبه همین هفته نتایج بررسی به اعتراضات را اعلام کرد؛ بر اساس آیین‌نامه نمایندگان مجددا 24 ساعت فرصت داشتند که به نتایج بررسی‌ها اعتراض کنند تا در جلسه بعدی هیئت رئیسه با روسای شعب به آنها رسیدگی شود.

طبق اعلام هیئت رئیسه مجلس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته جلسه هیئت رئیسه با روسای شعب برای بررسی به اعتراضات نهایی و تعیین اعضای کمیسیون‌ها برگزار می‌شود.

پس از تعیین اعضای کمیسیون‌ها بحث انتخاب اعضای هیئت رئیسه آنها مطرح می‌شود که معمولا برخی از کمیسیون‌ها از جمله امنیت ملی و سیاست خارجی مورد توجه قرار می‌گیرد و لازم به ذکر است که معمولا در اکثر مجالس این کمیسیون بیشترین متقاضی را داشته که در این دوره هم همین طور است و کمیسیون حقوقی و قضایی هم کمترین متقاضی را داشته است.

انتهای‌پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.