افزایش ۱۰ برابری جمع‌آوری گازهای همراه در دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بر اثر تکیه به فناوری و تکنولوژی تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم جمع‌آوری گازهای همراه را به میزان ۱۰ برابر افزایش دهیم. به این ترتیب، از ضرری که کشور هر ساله متحمل می‌شد، جلوگیری کردیم و درآمد خوبی نیز برای کشور دارد. این موارد از نتایج توجه ویژه صنعت نفت و گاز به دانش‌بنیان‌هاست که به درستی در دولت سیزدهم مدنظر بود.

به گزارش خبرآنی، ناگفته پیداست که پشت هر موفقیتی، برنامه‌ریزی‌، تلاش و سیاست‌گذاری‌های صحیح نهفته است. در دولت سیزدهم نیز نتایج مثبت فراوانی در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه انرژی به دست آمد.

دستاوردهایی همچون ۲۸.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده برای ۱۳۲ طرح راهبردی بالادست و پایین‌دست صنعت نفت و گاز، بهره‌برداری از بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی، افزایش ۳۰ درصد حجم صادرات گاز به کشورهای همسایه در کنار افزایش ۱۰۰ درصدی حجم صادرات LPG و رشد ۳۶ درصدی ذخیره‌سازی گاز برای مقابله با ناترازی مقطعی در زمستان تنها و تنها از طریق اعتماد به خود و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در دولت شهید رئیسی فرصت تحقق پیدا کرد.

در دولت شهید رئیسی نگاه‌ها از غرب به شرق و از بیرون به داخل معطوف شد. بنابراین، تکیه‌گاه اولیه و اصلی کشور، نخبگان، متخصصان، شرکت‌های دانش‌بنیان، عزم و اراده انقلابی دولت و ظرفیت‌ها و امکانات موجود بود. در همین راستا، به استفاده حداکثری از فرصت ارتباط با همسایگان نیز پرداختیم.

ارتباط مبتنی بر عزت و اقتدار با همسایگان در دستور کار قرار گرفت و زمینه برای افزایش صادرات گاز به کشورهای همسایه بیش از پیش فراهم شد. تبدیل مناقشات به مذاکره نیز در دستور کار بود. در همین راستا، تنش‌زدایی از روابط تهران-عشق‌آباد مدنظر قرار گرفت و زمینه برای ازسرگیری واردات گاز از ترکمنستان فراهم شد.

 عبدالوحید فیاضی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرآنی سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی و دستاوردهای شهید رئیسی را تشریح کرد.

رشد ۴ و نیم برابری دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم

فیاضی در خصوص رشد ۴ و نیم برابری دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم تصریح کرد: طی سال‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه دانش‌بنیان‌ها را در کشور داشتیم. قبلاً فضایی برای فعالیت این شرکت‌ها وجود نداشت. خوشبختانه دولت سیزدهم توفیقات خوبی در زمینه استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی داشت.

وی ادامه داد: همراهی مجلس یازدهم را هم در زمینه حمایت از دانش‌بنیان‌ها نباید نادیده بگیریم. در مجلس یازدهم قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب شد که بستر مناسبی برای استفاده از این ظرفیت در کشور مهیا کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم در شرایطی که دولت جدید روی کار می‌آید و مجلس جدید نیز کارش را شروع کرده است، کارگشایی‌های بیشتر و بهتری در زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در کشور داشته باشیم.

فیاضی گفت: حمایت از دانش بنیان‌ها مزیت‌های زیادی برای کشور دارد. به این ترتیب، می‌توانیم در مقابل کشورهایی که از فناوری‌های بالا برخوردارند، از موقعیت بهتری برخوردار شویم و سطح تکنولوژی کشور را ارتقا ببخشیم.

وی ادامه داد: هدف باید این باشد که خودمان را در کنار کشورهای پیشرفته و دارای فناوری‌های روز دنیا مطرح کنیم. تحقق این امر از طریق استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیانی کشور میسر می‌شود. تا رسیدن به این هدف راه طولانی‌ای در پیش داریم و باید به تلاش‌ها در این زمینه ادامه دهیم.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی به لحاظ دانش بنیانی در کشور وجود دارد. امیدواریم در سایه سیاست‌گذاری‌های صحیح از این فرصت‌ها به خوبی بهره‌برداری کنیم.

فیاضی گفت: توجه به علم، فناوری و پژوهش در دولت سیزدهم به درستی در دستور کار قرار داشت و امیدواریم این روند در دولت بعدی نیز ادامه یابد.

جلوگیری از عدم النفع با جمع آوری گازهای همراه 

وی ادامه داد: بر اثر تکیه به فناوری و تکنولوژی تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم جمع‌آوری گازهای همراه نفت را به میزان ۱۰ برابر افزایش دهیم. به این ترتیب، از ضرری که کشور هر ساله معادل ۱۸ میلیارد مترمکعب متحمل می‌شد، جلوگیری کردیم که معادل صادرات گاز طبیعی کشور است و درآمد خوبی نیز برای کشور دارد. این موارد از نتایج توجه ویژه صنعت نفت و گاز به دانش‌بنیان‌هاست که به درستی در دولت سیزدهم مدنظر بود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از دستاوردهایشان داشتیم. اولویت‌هایی که لازم بود، مدنظر قرار گرفت و نتایج خوبی به دست آمد. شواهد نشان می‌دهد که دولت سیزدهم در زمینه حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استفاده از دستاوردهای آن‌ها موفق عملکرد کرده است.

عوامل موفقیت دولت سیزدهم در فروش نفت خام

وی ادامه داد: بر اثر سیاست‌گذاری‌هایی همچون استفاده از دانش‌بنیان‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات و افزایش ۶۳ درصدی تولید نفت خام کشور رقم خورد که در مجلس سنای آمریکا نیز به مسئله افزایش تولید نفت خام ایران اشاره شد.

فیاضی در پایان خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در موفقیت دولت سیزدهم در فروش نفت خام کشور موثر بود. از یک طرف سیاست‌گذاری‌های صحیح در داخل کشور مانند استفاده از ظرفیت داخلی و دانش‌بنیانی در دستور کار بود و از طرف دیگر، در حوزه سیاست خارجی نیز عملکرد خوبی داشتیم. شهید امیرعبداللهیان نیز اقدامات خوبی در وزارت امور خارجه به منظور گسترش روابط با دیگر کشورها به اجرا گذاشت و این مسائل نیز در افزایش فروش نفت خام کشور اثرگذار بود.  

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.