نمایشگاه گل محلات، دریچه‌ای به رشد صنعت گل

خبرآنی/مرکزی هجدهمین نمایشگاه گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات ۲۵ خرداد در محل پایانه صادراتی گل این شهرستان آغاز بکار کرد و امروز به کار خود پایان می دهد.

این نمایشگاه پس از چند سال وقفه در زمینی به مساحت هفت هزار و ۱۰۰ متر مربع مساحت در حدود ۱۰۰ غرفه برپا شد و تولیدکنندگانی از سراسر کشور تولیدات گل و محصولات جانبی خود را به نمایش گذاشتند و امروز آخرین روز فعالیت این نمایشگاه است.

صادرات باید هدف تولید گل در محلات باشد

علی صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرآنی گفت: نمایشگاه گل و گیاه محلات باسابقه‌ترین نمایشگاه کشور بوده و به عنوان یک برند در سطح کشور مطرح است.

وی ادامه داد: محلات یکی از قطب‌های تولید گل و گیاهان زینتی کشور و بزرگترین شهرستان گل و گیاه ایران است. در چند سال اخیر، در بخش گل  گیاه، پیشرفت خوبی حاصل شده که تغییر سازه‌ها، تغییر نوع کشت، افزایش بهره‌وری و افزایش اقبال نسبت به ساخت گلخانه به ویژه فارغ‌التحصیلان کشاورزی و بومی محلات نشان از این مهم دارد.

وی افزود: هدف جهاد کشاورزی از برگزاری نمایشگاه، آموزش و انتقال یافته‌هاست زیرا تولید کنندگان با تعامل و انتقال تجربیات می‌توانند سطح آگاهی خود را بالا ببرند. کارشناسان جهاد کشاورزی نیز در بخش‌های مختلف آموزش‌های متنوعی را در مورد نگهداری گل به بازدیدکنندگان و بهره‌برداران ارائه می‌دهند.

صفری گفت: زیرساخت‌های خوبی در شهرستان محلات برای توسعه گل و گیاه ایجاد شده و بزرگترین دهکده گل ایران با ۸۰ واحد گلخانه‌ای در شهرستان محلات واقع شده که با ایجاد سازه‌های مدرن به بهره‌وری انرژی و آب کمک می‌کنند. تنها پژوهشکده گل و گیاه ایران نیز در محلات واقع شده که به پشتیبانی علمی از تولید گل و گیاه می‌پردازد.

وی ادامه داد: با برطرف شدن مشکلات در حوزه صادرات که همکاری چند دستگاه را می‌طلبد، می‌توان جایگاه محلات در تولید گل و گیاه را ارتقا داد. تولید گل و گیاه محلات با دهه گذشته قابل مقایسه نیست. گلخانه‌های چوبی جمع‌آوری شده اند و کشت‌ها به سمت هیدروپونیک پیش می‌رود که بازدهی بالایی خواهند داشت.

وی افزود: مراودات گلکاران شهرستان محلات با سایر شهرهای مطرح پرورش گل در کشور باعث شده که یافته‌های خود را به دیگران انتقال دهند. علاوه بر آن مراودات تولیدکنندگان گل محلات با کشورهای مطرح پرورش گل از جمله هلند که با محوریت تولیدکنندگان جوان و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی انجام می‌شود، زمینه رشد و شکوفایی بخش گل و گیاه را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: مشکلات آب، ناترازی انرژی و برخی مشکلات در جلسات مسئولین مطرح شده و برای آنها برنامه‌ریزی خواهد شد. مهم این است که تولید گل در محلات با هدف صادرات انجام شود.

تولید ۲۴ درصد گل شاخه بریده کشور در محلات

غلامعلی ابراهیمی، رئیس اتحادیه گل و گیاه ایران نیز گفت: در سطح کشور نیز ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار واحد تولیدی وجود دارد که سالیانه ۸ میلیارد انواع گل‌های شاخه بریده و یک و نیم میلیارد انواع گل‌های آپارتمانی و فضای سبز در آنها تولید می‌شود که ۲۴ درصد از این تولیدات متعلق به شهرستان محلات است.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۷۰ هزار نفر در تولید گل و گیاه در سطح کشور، ادامه داد: سالانه حدود ۱۶۲ میلیون دلار گل از کشور صادر می‌شود که در صورت برطرف شدن مشکلات این صنعت، این میزان، طی بازه زمانی دو ساله تا ۷۰۰ میلیون دلار قابل افزایش است.

به گزارش خبرآنی، با توجه به نقش ویژه برگزاری رویدادهایی همچون نمایشگاه در اقتصاد گل و گیاه و اقتصاد کشاورزی استان و کشور چنین رویدادهایی باید استمرار داشته باشند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه گل و گیاه صنعتی است که ارتباط مستقیم با اقتصاد گردشگری داشته و ظرفیت بسیار ویژه ای در این حوزه است این جنبه تولید گل در محلات نیز باید بسیار جدی گرفته شده و در برگزاری چنین رویدادهایی این ویژگی ممتاز نیز بیش از پیش مد نظر برگزارکنندگان قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.