نکات بهداشتی ذبح دام در عید قربان/ نحوه نگهداری گوشت قربانی

محسن فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی با اشاره به فرا رسیدن عید قربان و ذبح دام‌ها در این ایام اظهار کرد: برای قربانی کردن دام در روز عید سعید قربان و مراسم بازگشت حجاج، وزارت بهداشت دستورالعملی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده و دستورالعملی نیز توسط سازمان دامپزشکی ابلاغ شده است تا اقدامات بهداشتی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های منتقله از دام‌ها انجام شود‌.

وی افزود: تیم‌های بازرسی ثابت و سیار بهداشت محیط در روز عید سعید قربان به شکل فعال به صورت میدانی اقدام به نظارت بر مراکز عرضه دام‌ها می‌کنند. 

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مهم‌ترین توصیه ما به مردم برای این روز این است که برای حفظ سلامتی خود تا جایی که ممکن است خودشان شخصاً اقدام به ذبح دام نکنند و در مراکز مجازی که شهرداری با نظارت سازمان دامپزشکی و کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت برپا کرده اقدام به خریداری دام‌ زنده کنند و ذبح دام را نیز با توجه به امکاناتی که در آن مراکز وجود دارد همانجا انجام دهند. 

وی ادامه داد: اگر مردم ضرورت و تأکیدی بر این موضوع دارند که در مکان دیگری ذبح دام را انجام دهند حتماً خرید دام زنده را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی انجام دهند زیرا به کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها ابلاغ و آموزش داده شده که در هنگام ذبح دام از دستکش، پیشبند، لباس و عینک محافظ استفاده کنند تا احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو کاهش یابد‌.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به نظارت دقیق کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی بر مراکز عرضه دام و گوشت بیان کرد: در صورتی که دام از مراکز مجاز عرضه، خریداری شود احتمال بروز بیماری‌ها کاهش می‌یابد اما بهتر است مردم حتی در صورت خریداری دام از این مراکز نیز از تماس مستقیم با دام و لاشه دام و امعا و احشاء آن اجتناب کنند و از لوازم حفاظت فردی در هنگام تکه‌تکه کردن گوشت دام استفاده کنند‌.

فرهادی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند که پس از ذبح دام نیز لاشه باید به مدت حداقل 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف شود. همچنین در هنگام طبخ، گوشت باید حتماً به خوبی پخته شود و از فرآورده‌های گوشتی که به صورت خام و نیم پز هستند استفاده نشود. 

وی با اشاره به نکات بهداشتی در هنگام ذبح دام نیز تصریح کرد: دام باید در جایی ذبح شود که در انظار نباشد و خون آن در محیط پخش نشود و دفع فرآورده‌های خونی دام یا پسماند آن به شیوه مطمئن و بهداشتی دفع شود تا امکان آلودگی انسان به خون دام‌ها کاهش یابد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تمام مراکز عرضه دام تحت پایش مستمر کارشناسان بهداشت محیط قرار دارند؟ گفت: تمامی مراکز عرضه دام مشروط به این موضوع، مجاز شناخته می‌شوند که از لحاظ جانمایی، دفع فاضلاب و پسماند و استقرار دام کمترین آلودگی را ایجاد کنند و ارائه مجوز به این مراکز منوط به استقرار دامپزشکان و کارشناسان بهداشت محیط است که دام‌ها را به صورت زنده و پس از ذبح معاینه و بررسی می‌کنند، بنابراین برای پیشگیری از انتقال بیماری از دام به انسان، مردم از خرید دام زنده و یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، خودداری کنند و دام زنده را از مراکز عرضه مجاز دام زیر نظر سازمان دامپزشکی خریداری کنند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.