میزگرد زاکانی/ در مترو حجاب‌بان نداریم

به گزارش خبرنگار سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی، برنامه‌ «میزگرد فرهنگی» عصر امروز یکشنبه 27 خرداد با حضور علیرضا زاکانی؛ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دو تن از کارشناسان این نامزد عیلرضا نادعلی و صغری یکه‌ زارع  برگزار شد و حسین انتظامی؛ مدرس ارتباطات، قائم مقام سابق وزارت ارشاد و رئیس سابق سازمان سینمایی، الهام یاوری؛ مدیر سابق بنیاد ملی نخبگان، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و شهاب اسفندیاری؛ رئیس دانشکده صداوسیما به عنوان کارشناسان این برنامه حضور داشتند.

تفتیش عقاید ممنوع

علیرضا زاکانی؛ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این برنامه اظهار کرد: هسته و ایده اصلی مرکزی بنده اجرای قانون اساسی است و نکته‌ای که عرض می‌کنم بر این اساس است. در انقلاب اسلامی تغییر نظام سیاسی کشور را داشتیم اما تغییرات اساسی در فرهنگ اجتماع و فرهنگ رخ نداد و درحوزه سیاسی نیز عمق بخشی نکردیم.

وی گفت:‌ نکته اساسی این است که نظامات ما مطابق با نظامات عناصر رقیب نیست. در غرب نظام اقتصادی ایده محوری است و همه برمبنای اقتصاد سنجیده می‌شود اما در نگاه انقلاب اسلامی ایده مرکزی فرهنگ است و همه چیز برمبنای فرهنگ سنجیده می‌شود و در اقتصاد نیز ایده اصلی و محوری برپایه فرهنگ است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ فرهنگ اولویت قطعی است اگرچه اقتصاد فوریت ماست. آموزش و پرورش رکنی ترین وزارتخانه دولت خدمت است و وزیر آموزش و پرورش قوی ترین عنصر کابینه خواهد بود. در حوزه اجتماع شعار آزادی استقلال و جمهوری اسلامی است. در حوزه آزادی، که هم در اصل 3 تکلیف دولت را معلوم کرده است وهم در  اصل 9 تعارض او را مطرح کرده و اعلام کرده تعارضی ندارند. آزادی در چارچوب قانون را پذیرفتند. در اصل 8 مهمترین بخش امر به معروف نظارت مردم به مسئولیان و آزادی بازخواست کردن آنها است. نکته بعد سایر اصولی است که در آزادی تاکیداتی بیان می‌کند از جمله اینکه در اصل 23 تفتیش عقاید را ممنوع میکند. اصل 5 تجسس ممنوع است.

زاکانی با اشاره به اینکه تنوع قومی، مذهبی و دینی داخل کشورمان ایران نکته بسیار مهم است، ادامه داد: قومیت‌های ما مثل دسته گلی هستند که در یک بوستان گل طراوتی به جامعه دادند و نقطه قوت ما هستند. مذاهب در کشور ماه حق دارند. در قانون اساسی در اصل 12 مذهب و دین رسمی را اعلام کرده و مذاهب دیگر را نیز بیان کرده است و گفته که در حوزه شخصی خود مختار هستند و در حوزه احکام قضایی در همین خصوص باید به آنها توجه شود و اگر در جایی غلبه دارند مولفه‌های مدیریتی محلی را میتوانند بدست بگیرند.

وی اضافه کرد: بیان این نکته حکایت میکند که مینیاتوری زیبا در مقابل خود داریم که ادیان، اقوام و مذاهب در درون آن جای گرفته‌اند و با یکدیگر یک پیام انسجام و هم افزایی انتقال بدهند.

دختران ما مسئله نیستند بلکه امید ما هستند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ده ها سال در کردستان مسئولان اصرار کردند که اذان اهل سنت پخش نشود رهبری دستور دادند که اذان اهل سنت پخش شود. قبل از فرمایش رهبری خلاف قانون اساسی عمل کردند و رهبری عین قانون را تکلیف کردند. در خصوص گویش‌ها و ادبیات نیز همینطور است و اصل 15 به آن پرداخته است.

زاکانی در این برنامه با تاکید بر اینکه زن و مرد هر کدام ویژگی‌های خاصی خود را دارند، افزود: در قانون و اجتماع از تساوی برخوردارند. اجحاف تاریخی که در حق زنان و دختران قبل از انقلاب بوده است.

وی اضافه کرد: موضوع بعدی بنده در فرهنگ آموزش است. آموزش در سطح قاعده هرم اجتماعی در خانواده و مسجد به ویژه در مدرسه شکل می‌گیرد و پیوند این سه تربیت را شکل می‌دهد. سپس در دانشگاه و رسانه رقم بخورد و سپس در فتار مسئولاان دیده می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:‌ موضوع بعد،‌حقوق مردم است و صیانت از آنست که در اصل 33 به  آن پرداخته شده است. حتی مجرمین حقوق دارند و حق تعدی به مجرمین وجود ندارد که در قانون اساسی نیز آمده است.

زاکانی تصریح کرد: موضوع خانواده را داریم که نقشش متقاوت از خانواده منفعل است. خانواده مولد خانواده‌ای است که فرزندان موفق و خلاق را به ارمغان می‌آورد. خانواده و دوستدار خانواده بودن و کنشگری خانواده اصل اساسی است که در دولت خدمت آن را پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: دختران ما مسئله نیستند بلکه امید ما هستند و به عنوا پدری که سه دختر دارد میدانم دختر چقدر شیرین است. ناظر به زنان سرپرست خانواده تکالیفی داریم که به آن توجه خواهیم کرد. ما خانواده را محور جامعه میدانیم و مهترین سلول فعال جامعه میدانیم. این خانواده نباید دغدغه داشته باشد و اصل 23 می‌گوید معیشت او بر عهده دولت است. موضوع اصلی ما این است که خانواده محور است.

ساماندهی معتادان متجاهر در شهرداری تهران

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این پرسش که چرا نباید مدارس دولتی مورد اقبال خانواده‌ها قرار نمیگیرند، تصریح کرد: باید به نخبگان میدان بدهیم تا آنها محور باشند.

زاکانی به ظرفیت‌های فضای مجازی پرداخت و افزود: فضای مجازی یه موهبت است. ناظر به گردشگری را یک رکن میدانیم در همین ارتباط ما در سفری که به چین داشتیم قراردادی منعقد شد تا سالانه یک ملیلیون چینی به ایران سفر کنند که گردشگران به تهران و سایر شهرها سفر کنند.

وی در خصوص هنر ادامه داد: هنر برای ما یک بستر مناسب هویت بخشی به این مقطع تاریخ است که در تاریخ گذشتگان نیز بوده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع  آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: در این بخش می‌توان به موضوع ساماندهی معتادان متجاهر در این دوره از مدیریت شهری اشاره کرد و در این بخش کارهای بزرگی انجام شد.

اگر جایی بناست مسئولیتی کاری داده بشود دچار افراط و تفریط نشویم

الهام یاوری؛ مدیر سابق بنیاد ملی نخبگان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به عنوان یکی از کارشناسان این برنامه خطاب زاکانی گفت: آقای دکتر یکی از نگرانی‌های جوان‌های توانمند در فضای حکمرانی و تصمیم‌گیری و تصمیم سازی موانعی است که بر سر شایسته سالاری وجود دارد. با وجود تاکیدات در این حوزه و ضرورت استفاده از افراد شایسته هنوز در این مقوله مشکل داریم. چه عواملی باعث این ضعف شده است و چه زیرساخت‌های اداری و قانونی و ساختاری احتیاج است تا تضیمن کنیم که بهترین توانمندیها در اختیار رشد کشور قرارداد؟

زاکانی؛ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش مطرح شده، اظهار کرد: از سال 68 تا سال 82 در جریان جنبش دانشجویی نقشی را ایفا کردیم. بندم معتقد به ظرفیت بزرگ جوانان هستم. اساس اشکالی که در بعضی‌ها وجود دارد اینست که پتانسیل جوانان را نمیشناسند.

وی اضافه کرد: معتقدم مسئولان باید اعتماد کنند. اگر جایی بناست مسئولیتی کاری داده بشود دچار افراط و تفریط نشویم. یعنی به عنوان جوان‌گرایی نباید انسان خامی را در یک پستی بگذاریم. ما در  میزگرد امروز دو فرهیخته‌ای آوردیم که از بطن جوانان هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دوره نوجوانی تجربه ما در مدارس بود و سپس در دوران دفاع مقدس، بعد از آن در سال 68 در دانشگاه تهران تمام تلاشمان این بود که در قالب تشکل‌های کاری بتوانیم یک امکان رشد، تعالی و اثرگذاری را برای دانشجویان فراهم کنیم.

حسین انتظامی؛ مدرس ارتباطات، قائم مقام سابق وزارت ارشاد و رئیس سابق سازمان سینمایی یکی دیگر از کارشناسان این برنامه در پرسشی خطاب به زاکانی گفت: شما مسئولیتی در شهرداری دارید که شکل کوچک شده از اداره کشور است. پرسش من راجب شفافیت است، هیچکس نمیگوید که من با شفایت مخالف هستم. تا پیش از مسئولیت جنابعالی شهرداری، سامانه‌ای در شهرداری ب تهران تحت عنوان سامانه شفافیت وجود داشت  و انصافا این سامانه نسبت به شاخص‌هایی که ما تعریف کردیم برتر بود و عات تعطیلی سامانه چه بود؟

سامانه شفافیت در شهرداری تهران حذف نشده است

زاکانی در پاسخ به این پرسش گفت: سامانه شفافیت 55 حکم قانونی بود که باید شفاف می‌شد و 52 از احکام شفاف شده است و مابقی منع قانونی داشته است.

حسین انتظامی در پرسش دیگری خطاب به زاکانی درباره فعالیت حجاب‌بان‌ها در مجموعه مترو و به کارگیری این افراد از سوی شهرداری تهران توضیح بدهید.

زاکانی در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی این کارشناس گفت: راجب حجاب بان‌ها اشتباه کردید چرا که ما حجاب‌بان نداریم. حجاب بان حرف نادرستی است و یک عده در حق ما ظلم کردند همانند موارد دیگر از جمله قطع درختان، درختانی که سال 97 قطع شده بود به ما نسبت دادند! یا در پارک قیطریه یه پروپاگاندا کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما حجاب بان نداریم و در مترو دو دسته نگهبان داریم، یکی نگهبانان امنیتی هستند که عضو شهرداری نیستندو از نیروهای فاتب هستند و 28 مسئولیت دارند و دسته دوم نگهبانان یگان انتظامات مترو هستند و این افراد لباس فرم دارند و وظیفه آنها نظم و انضباط در مترو است.

وی با تاکید مجدداً بر اینکه به هیچ عنوان حجاب‌بان در مترو وجود ندارد، اضافه کرد: در مترو 7 واگن داریم که از این تعداد 2 واگن مربوط به خانم‌ها و  5 واگن مشترک است و بعضی از آقایان خلاف عمل می‌کنند و یگان انتظامات به این افراد تذکر میدهد و کنار اینها یکسری فعالیتهای مردمی صورت می‌گیرد که مربتط با قاعده امر به معروف و نهی از منکر است و این افراد در 70 ایستگا مترو کار ایجابی کردند.

زاکانی گفت: برخی از اعناصر بودند که برای خودشان وجوحی شکل دادند و آرم و لباسی تعیین کردند که بنده گفتم حق ندارند وارد مترو شوند. مگر اینکه از طریق ایجابی وارد مترو شوند. سر این موضوع برخی ‌ها اعتراض کردند و در مترو نباید خودمختاری باشد چرا که بیش از 1 میلیون نفر در آنجا تردد می‌کنند و کوچکترین اتفاق منجر به یک اتفاق امنیت ملی است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.