سوالات یک اقتصاددان از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، داود دانش جعفری وزیر اسبق اقتصاد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چندین پرسش را در میزگرد اقتصادی شبکه یک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده است.

این پرسشها تا کنون به صورت ثابت از آقایان پزشکیان، قالیباف و قاضی زاده هاشمی پرسیده شده و احتمالا در مورد سایر کاندیداها نیز تکرار شود.

وی گفته است که برای آنکه نگاه اقتصادی کاندیداها برای مردم شفاف شود و بدانند کدام یک از نامزدهای انتخابات اصلح هستند، چندین سوال مطرح می‌کنم که می‌توانند به صورت مختصر یا تفصیلی به آن پاسخ دهند:

1. عناصر الگو پیشرفتی که در قالب شعار خود مطرح می‌کنند، شبیه کدام یک از دولت‌های گذشته و یا سایر کشورهای در حال توسعه مانند چین، کره یا هند است؟

2. نظر شما در خصوص پوپولیسم چیست؟ در پوپولیسم سیاستمداران حرف‌های مردم گرایانه می‌زنند اما ممکن است نتوانند به آن عمل کنند.

3. در حوزه سیاست‌های بانکی، این سوال وجود دارد که نامزدها وام ازدواج را اولویت می‌دانند یا وام سرمایه درگردش؟ در شرایطی که بانک‌ها با ناترازی مواجه هستند کدام یک از این دو مورد را ترجیح می‌دهید؟

4. برای خرید تضمینی گندم، هر ساله بانک‌ها منابع عظیمی را تخصیص می‌دهند، آیا اساساً این وظیفه بانک‌ها است که این کار را انجا دهند؟ چرا دولت خود این کار را انجام نمی‌دهد یا در یک گردش مردم این عمل را انجام نمی‌دهد؟

5. نگاه کاندیداها با توجه به هزینه بر بودن بخش سلامت که یکی از 4 بخشی است که بیشترین سهم را در هزینه‌های دولت دارد، در مدیریت بهینه هزینه چگونه است؟ طرح تحول نظام سلامت دکتر هاشمی را تایید می‌کنید یا طرح دیگری را دنبال می‌کنید؟

6. به طور اگر بخواهید شعار دولت خود را تشریح کنید باید بگویید که نظر شما در خصوص نقش دولت در اقتصاد چیست؟ آیا می‌خواهید آن چیزی که به عنوان نقش دولت در اصل 44 ذکر شده را اجرا کنید؟ هزینه‌های آن را چگونه تامین می‌کنید؟

7. آیا خصوص‌سازی را قبول دارید؟ نظر شما در مورد بنگاه‌هایی (از جمله کشت و صنعت مغان) که با هزار زحمت واگذار شد و بعد پس گرفته شد چیست؟

نظر شما در مورد فعالیت بنگاه‌های شبیه دولتی که از قوانین بخش خصوصی استفاده می‌کنند اما در حقیقت دولتی هستند چیست؟

8. برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، رونق کسب و کارها و مخارج بالای دولت چه طرحی دارید؟ میزان سرمایه‌گذاری‌ها ما در کشور جزو کمترین‌ها است اما مخارج جزو بالاترین کشورها هستیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.