زنگ خطری برای دولت آینده؛ بی‌عدالتی محض در "مدارس دولتی"

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، هم‌اکنون نتایج نمرات امتحانات نهایی به عنوان یکی از شاخص‌ها برای بررسی عملکرد و کیفیت آموزش و پرورش کشور شناخته می‌شود و اُفت نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی به همراه عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در نتایج آزمون‌های بین المللی "تیمز و پرلز" نشان می‌دهد که وضعیت کیفیت در آموزش و پرورش کشور اصلاً مطلوب نیست.

وضعیت نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی و از سوی دیگر وضعیت کسب رتبه‌های برتر کنکور و جای خالی مدارس دولتی عادی می‌تواند زنگ هشداری برای سیاست‌گذاران آموزشی کشور به‌ویژه در بحث حمایت از کیفیت آموزش مدارس دولتی عادی باشد.

از این رو توجه رئیس‌جمهور جدید و وزیر آموزش و پرورش آینده به ارتقای کیفیت آموزش و توجه ویژه به مدارس دولتی عادی یک ضرورت بسیار مهم است.

در ادامه وضعیت نمرات دانش‌آموزان شهر تهران در امتحانات نهایی خرداد سال گذشته و روایتی از به حاشیه رانده شدن مدارس دولتی عادی را مرور می‌کنیم.

بالاترین معدل 13.5

در امتحانات نهایی خرداد سال 1402 در مجموع رشته‌های نظری در شهر تهران بالاترین میانگین نمرات با 13.5 مربوط به رشته علوم و معارف اسلامی بود و پس از آن رشته علوم تجربی با معدل 12.4، ریاضی و فیزیک با معدل 12.2 و ادبیات و علوم انسانی با معدل 10.2 قرار دارند و میانگین نمره در شاخه نظری 11.7 بوده است همچنین 80 درصد دانش‌آموزان موفق به قبولی شدند.

مدارس دولتی , مدارس استعدادهای درخشان | سمپاد , مدارس شاهد , دانش‌آموزان ,

پایین‌ترین نمرات امتحانات نهایی برای مدارس دولتی عادی!

در میان نوع مدارس، بالاترین نمرات مربوط به مدارس استعدادهای  درخشان (16.9) است، پس از آن مدارس نمونه دولتی (15.4) قرار دارند. مدارس غیردولتی با نمرات (12.4) در رتبه سوم و مدارس شاهد با نمرات (12) در رتبه چهارم قرار دارند.

مدارس هیئت امنایی با نمرات (11.9) و دولتی عادی با نمرات (9.8) در پایین ترین وضعیت قرار دارند!

مدارس دولتی , مدارس استعدادهای درخشان | سمپاد , مدارس شاهد , دانش‌آموزان ,

هشداری که شنیده نمی‌شود

وضعیت نمرات کسب شده توسط مدارس دولتی عادی یک بار دیگر می‌تواند موضوع کیفیت متفاوت آموزش در مدارس و بی‌توجهی به مدارس دولتی عادی را به مسئولان هشدار دهد.

قرار گرفتن این معدل در کنار "سهم نزدیک به صفر" رتبه‌های زیر 3 هزار کنکور توسط مدارس دولتی عادی، زنگ خطر عدالت آموزشی را به صدا درآورده است.

مصوبه‌ کنکوری بدون تاثیر بر کیفیت و عدالت

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نه تنها به بهبود وضعیت و عملکرد دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی کمکی نکرده بلکه با تسری امتحانات نهایی به سال دوره متوسطه دوم، شاید مسیر را برای دانش‌آموزان این مدارس دشوارتر نیز کرده باشد.

میانگین نمرات مدارس دولتی عادی 8.9

در کل کشور نیز دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی وضعیت مناسبی ندارند؛ میانگین نمرات کسب شده توسط دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی در سطح کشور (8.9) است و میانگین نمره شهر تهران بالاتر از میانگین و 9.8 است.

مدارس دولتی , مدارس استعدادهای درخشان | سمپاد , مدارس شاهد , دانش‌آموزان ,

وضعیت نامناسب نمرات در مناطق جنوبی تهران

پایین‌ترین میانگین نمره در مدارس دولتی عادی شهر تهران مربوط به منطقه 19 با معدل 8  و بالاترین برای منطقه 6 با معدل 11.5 است.

مدارس دولتی , مدارس استعدادهای درخشان | سمپاد , مدارس شاهد , دانش‌آموزان ,

در تمام مناطق جنوبی شهر تهران، 15، 18، 17، 16 و 19 میانگین نمره کمتر از 10 است!

اوضاع بهتر مدارس خاص

نکته جالب این است که در مدارس دولتی، بالاترین میانگین نمرات 11.5 است اما در مدارس خاص، میانگین نمرات بسیار بالاتر است به عنوان مثال در مدارس سمپاد (17.4)، نمونه دولتی (16.8)، هیئت امنایی (17.1)، شاهد (14.3) و غیردولتی (13.4) است.

توجه بیشتر مناطق آموزش و پرورش به مدارس خاص

این موضوع نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری بیشتر مناطق آموزش و پرورش شهر تهران بر مدارس خاص دولتی (عمدتاً با هدف دستاوردسازی) و به حاشیه بردن مدارس دولتی عادی است.

در مناطق جنوبی پایتخت 15، 16، 17، 18 و 19 درصد قبولی دانش‌آموزان کمتر از میانگین است به عنوان مثال در منطقه 6 به عنوان بیشترین درصد قبولی 90.1 درصد دانش‌آموزان پذیرفته شدند اما در منطقه 19 به عنوان کمترین میزان قبولی، فقط 63 درصد دانش‌‌آموزان موفق به قبولی در امتحانات خرداد 1403 شدند.

به گزارش خبرآنی، در حالیکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش، نمرات پایین دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد 1402 را مربوط به نوع طراحی سؤالات می‌دانند اما این پروسه چندین سال است که در حال تکرار است و متأسفانه اوضاع مدارس دولتی عادی در مقایسه با مدارس خاص، حادتر و نیازمند تغییر رویکرد جدی و بنیادین در آموزش و پرورش است؛ این وضعیت بغرنج مدارس دولتی، حکایت از به صدا در آمدن زنگ خطری دارد که مسئولان امر به‌ویژه رئیس‌جمهور جدید باید ورود جدی به آن داشته باشد تا جلوی نهادینه شدن این "بی‌عدالتی محض در مدارس دولتی" را سد کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.