مقاوم‌سازی مدارس فرسوده به جای تخریب آنها

عباس زارع در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است، مقاوم‌سازی مدارس جایگزین تخریب و بازسازی شود، اظهار کرد: در مباحث مرتبط با ساختمان، موضوع پیشگیری و درمان مدنظر است، پیشگیری یعنی تمام پروژه‌ها براساس آیین‌نامه‌های به‌روز شده احداث شود.

وی افزود: درمان یعنی 50 درصد سرمایه‌های هر کشور ساختمان است و نباید دائم به دنبال تخریب آنها باشیم و می‌توان بدون تخریب، سازه ساختمان‌ها را مستحکم کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: هم‌اکنون در بحث مقاوم‌سازی مدارس پیشرو هستیم و سال گذشته چند مورد مقاوم‌سازی برای مدارس داشتیم از جمله مدرسه ماندگار شهرری که 5500 متر زیربنا داشت و مدرسه تیزهوشان اسلامشهر.

زارع در پاسخ به این پرسش که یک مدرسه باید چه شاخص‌هایی را داشته باشد تا به جای تخریب و بازسازی، مقاوم‌سازی شود؟ مطرح کرد: برای مقاوم‌سازی مدارس ابتدا مطالعه و پس از آن ارزیابی خواهد شد که آیا می‌توان فرایند مقاوم‌سازی را انجام داد؟ در مواردی آنقدر هزینه مقاوم‌سازی زیاد است که تخریب و بازسازی در اولویت قرار می‌گیرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران بیان کرد: اکنون خیران مدرسه‌ساز را به سمت مقاوم‌سازی مدارس سوق می‌دهیم چون اگر ساخت مدرسه جدید 20 میلیارد تومان هزینه نیاز داشته باشد با 7 میلیارد می‌توان مدرسه را به لحاظ سازه‌ای، سیستم مکانیکی و الکتریکی استاندارد کرد.

زارع ادامه داد: هزینه مقاوم‌سازی مدارس یک‌سوم قیمت تمام شده است و خیرانی که آورده اندک دارند را به این سمت سوق می‌دهیم.

وی اضافه کرد: 13585 کلاس درس در استان تهران نیازمند مقاوم‌سازی است و 22.8 درصد کلاس‌های موجود استان نیازمند مقاوم‌سازی است. بیشترین کلاس‌های نیازمند مقاوم‌سازی در تهران در مناطق 12، 11 و 10 قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.