پورمحمدی: برنامه ششم زیر 30 درصد اجرا شده است

به گزارش خبرنگار سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی، مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری امروز شنبه 26 خردادماه اظهار کرد: من در 6 برنامه‌ای که تا امروز تدوین شده است در برنامه دوم و چهارم و پنجم و ششم نقش داشتم. مشکلی که در برنامه 5 ساله و در نظام برنامه ریزی داریم رهبری هم اشاره کردند که ما گزارش‌ها حکایت دارد 35 درصد برنامه‌ها اجرا شده است و حتی برنامه ششم زیر 30درصد بوده است.

وی گفت: در سازمان بازرسی در برنامه سوم 43 درصد ارزیابی کردیم. یک مسئله جدی است که برنامه برای اجرا است چرا اینجور شده است؟ بعضی می‌گویند مدیران به برنامه توجهی ندارند یا هدف‌های خود را تعقیب می‌کنند. البته شایدم نظام ارزیابی ما مشکل دارد که با ناکامی‌های پی در پی رو به رو شدیم.

پورمحمدی گفت: ملزومات برنامه باید فراهم شود و واقع بینانه باشد و ابزار مادی و ابزار انسانی و ظرفیت‌های اجتماعی امکان تحقق برنامه را بدهد. شرایط بیرونی که در برنامه تاثیرگذار است باید مورد توجه قرار بگیرد. گاهی حوادث غیر مترقبه مثل سیل زلزله یا حتی جنگی پیش میاد و بر برنامه ها اثر میگذارد. معمولاً‌ سناریوهای زیادی برای برنامه‌ها درنظر می‌گیرند. در برنامه ریزی‌ها معمولاً کمتر به آن توجه کردیم.

وی ادامه داد: در دنیا برنامه های 5 ساله و 10 ساله منسوخ شده است. بعد برنامه رو باید با بودجه تنظیم می‌کنند. چون هنر برنامه،‌ تطبیق آن با بودجه و با درآمدها است و با آن تنظیم شود. سرعت تحولات در دنیا بسیار زیاد است و همه مناسبات را به هم میریزد. مشکلی که در کشور وجود دارد برنامه 5 ساله توسط یک دولت و مجملس تنظیم می شود و با سیاست‌های دولتی در مجمع تشخیص تطبیق داده می‌شود و در شورای نگهبان تایید می‌کند. دولت شهید رییسی برنامه‌ای را تدوین کردند و در مجلس قبلی تصویب شده است و حالا قرار است به دولت جدید با شعارهای جدید بدهیم!

وی تصریح کرد: مردم به یک شعار و اولویت رای می‌دهند و شعارهای نامزد با برنامه تنظیم نیست و انتظارات مردم را چگونه قرار است جواب بدهد؟! از اآنطرف برنامه قانون است و باید اجرا کند.

پورمحمدی تصریح کرد: در برنامه هفتم ماده 35 الحاقی مکملی داریم که دولت حداقل یکسال بعد از لازم الاجرا شدن نسبت به انجام موارد ذیل اقدام کند یعنی مواردی را تنظیم کند و تا یکسال به مجلس تحویل بدهد. برنامه تجهیز منابع مالی برای تحقق رشد 8 درصدی،‌ برنامه رفع ناترازی‌های اقتصاد کلان، برنامه الزامات رشد 25 درصدی صادرات غیرنفتی،‌ برنامه تقویت دانش‌بنیان،‌ برنامه تحقق عدالت مالیاتی و... که نزدیک به 25 عنوان است. برنامه‌ همین‌ها است و هیچکدام مشخص نشده‌اند! این برنامه‌ها را به زمان دیگری حواله داده‌ایم.

پورمحمدی گفت: ما نمیتوانیم صرفاً‌ مدیران و کارمندان دستگاه‌های دولتی را مقصر عدم اجرای برنامه بدانیم. برنامه به شورای نگهبان رفته تایید نکرده است و با اصرار مجلس به مجمع تشخیص رفته است. شهید رییسی تاکید کردند دستکارهای زیادی در برنامه شده است! یک ساختارهایی در نظام برنامه ریزی انجام شده است که زیرساخت‌های اجرای مقررات را در کشور سست می‌کند و چشم اندازهای ما در نظام برنامه‌ریزی  زمان بندی اجرای آنها را سخت می‌کند.

وی گفت: ما حق نداریم با این سبک برنامه ریزی پیام منفی به جامعه بدهیم و باید بگوییم چند درصد برنامه را اجرا کردیم. 25 عنوان اصلی برنامه به یکسال دیگر ارجاع شده است!

ادامه دارد....

منبع : تسنیم
برچسب ها :

پورمحمدی برنامه

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.