به گزارش خبرنگار خبرآنی، دکتر هادی خانیکی امروز در مراسم رونمایی از جایزه قانعی راد در مورد سابقه آشنایی با مرحوم قانعی راد گفت: ما بیش از ۳۰ سال با هم آشنا و همکار بودیم و در نهایت همدرد شدیم.
وی یکی از شاخصهای فعالیتهای انجمنهای علمی را اعطای جوایز دانست که سبب تداوم و انتقال دانش میشوند. جوایز انجمن علمی به دلیل این که علمی هستنند، کمتر درگیر ملاحظه و بده بستان برای اختصاص جایزه میشوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت نامگذاری جوایزه به نام افراد گفت: با نامگذاری جوایز به نام افراد ویژگیها، خصوصیتها و تواناییهای آن افراد به صورت دو امدادی به دیگران منتقل میشود.
وی با بیان اینکه نامگذاری جوایز به نام محققان و اندیشمندان راهی برای الگوسازی است، خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که الگوهای مطلوب از بالا ساخته نمیشوند؛ بلکه در فرآیند زندگی الگو ساخته میشود.
توجه به ویژگیهای شخصی قانعی راد در انتخاب برگزیدگان
خانیکی ۵ ویژگی از ویژگیهای قانعی راد برشمرد و گفت: اولین خصوصیت او خصوصیت علمی بود. او جامعهشناس مسئلهشناس بود؛ نه مسئله گریز. برخی جامعه شناسان برای اینکه به مشکل برنخورند و راه عافیت در پیش بگیرند، به سمت مسئله نمیروند ولی او جامعه شناس مسئله شناس بود.
وی ادامه داد: ویژگی دوم او این بود که در هر یک از اضلاع اندیشمندی از جمله آموزش و پژوهش درخشان بود. دانشجویان او هنوز راهش را ادامه میدهند و هریک از پژوهشهای او یک پژوهش معیار بود. همچنین در وجه اجتماعی نیز درخشان بود و در جامعه مدنی و نهادهای سیاستگذار مثل مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و کمیسیون یونسکو و ... حضور داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ویژگی سوم قانعی راد این بود که در آکادمی خودش را محبوس نکرد و در آکادمی و حوزه عمومی در حال تردد بود.
وی ادامه داد: ویژگی چهارم او این بود که در عین حال که به جامعهشناسی تعصب داشت ولی بینرشتهای میاندیشید.
خانیکی اظهار کرد: پنجمین ویژگی او این بود که میدانست مخاطب نهاییاش جامعه است. دکتر قانعی راد میگفت که من حرف های مهمتر خود را در مقالات غیر ژورنالی زدم.
وی تاکید کرد: این پنج شاخص را باید در این جایزه نیز در نظر داشت تا هر فرد و نهادی که برنده میشود در این شاخصها برجسته باشد.
اهمیت تشکیل اجتماعات علمی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی
دکتر سعید معیدفر دانشیار بازنشسته علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت اجتماعات علمی گفت: اجتماعات علمی در توسعه علمی نقش مهمی ایفا میکنند ولی در کشور ما حتی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی هیچگاه اجتماع علمی صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد: قانعی راد در سمتهای مختلف از هر فرصتی استفاده میکرد تا انجمن جامعه شناسی را تقویت کند و این اجتماع علمی را به عرصههای دیگر ببرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: برای توسعه جامعهشناسی نیاز است که اجتماع علمی تقویت شود.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگیهای توسعه، الزام به گفتگو است، ادامه داد: ما در این عرصه مشکل جدی داریم. دانشگاهها جای گفتگو نیست و گفتگوی واقعی شکل نمیگیرد. علم محصول همه اندیشمندان است و تقابل نظرات به توسعه علم کمک میکند. این موضوعی است که دکتر قانعی راد در آن بی نظیر بود و در دورههای مسئولیت تلاش داشت تا سازمان گفتگو و اجتماع علمی را تقویت کند.
معیدفر به اهمیت رابطه دانشگاه با صنعت و جامعه اشاره کرد و گفت: بستر ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت باید فراهم باشد و اگر اینگونه نباشد، نمیتوان در یک اتاق علم را توسعه داد.
وی با تاکید بر اهمیت ترویج دانش در فضای عمومی گفت: معمولاً محل آموزش جامعهشناسی و هر علمی در دانشگاه است ولی قانعی راد از سال ۹۲ تلاش کرد مرکز آموزشهای تخصصی و جامعه محور جامعهشناسی را در دستورکار قرار دهد و اولین پایههای آموزش عمومی جامعه محور را در انجمن جامعه شناسی ایران گذاشت.