آخرین وضعیت سرمربیگری تیم‌های لیگ برتری برای فصل بیست‌وچهارم

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری خبرآنی، بیست‌وسومین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور بعد از 298 روز رقابت در روز 12 خرداد 1403 به پایان رسید. در حالی که هنوز زمان شروع لیگ بیست‌وچهارم مشخص نیست، سرنوشت مربیان حاضر در لیگ آتی نیز به مانند زمان آغاز آن نامشخص است و ضریب ثبات روی نیمکت‌ها رقمی ناچیز.

1- پرسپولیس: سرخپوشان اگر چه با یحیی کارشان را شروع  کردند، اما با اوسمار جشن قهرمانی گرفتند. سرمربی برزیلی پرسپولیس بعد از قهرمانی ترجیح داد با این تیم قطع همکاری کند تا کمتر از دو هفته بعد از قهرمانی تکاپو برای انتخاب سرمربی جدید آغاز شود. در همین راستا مذاکراتی با دراگان اسکوچیچ صورت گرفت، اما به دلیل عدم توافق بر سر مسائل مالی نتیجه نداد. گزینه‌هایی مانند علی دایی، مهدی تارتار و چند گزینه خارجی در دسترس هستند، اما هنوز مشخص نیست باشگاه پرسپولیس چه فردی را به‌عنوان جانشین اوسمار انتخاب می‌کند.

2- استقلال: استقلال تحت مالکیت هولدینگ خلیج فارس مدیریت و به‌زودی تکلیف هیئت مدیره جدید باشگاه مشخص می‌شود. اگر چه فرشید سمیعی در برنامه فوتبال برتر اعلام کرد که این باشگاه با جواد نکونام ادامه خواهد داد، اما در فوتبال ایران با تغییر مدیران امکان رقم خوردن هر شرایطی وجود دارد. در این شرایط باید منتظر ماند و دید چه تغییری در هیئت مدیره آبی‌پوشان رخ می‌دهد، اما در صورت خروج نکونام، از فرهاد مجیدی و گزینه‌های خارجی می‌توان به‌عنوان گزینه‌های هدایت نایب قهرمان فصل بیست‌وسوم لیگ برتر نام برد.

3- سپاهان: طلایی‌پوشان که فصل پرفراز و نشیبی را با ژوزه مورایس تجربه کردند، امسال با روی کار آمدن مهدی آذربایجانی (مدیرعامل جدید باشگاه سپاهان) قصد دارند در آرامش کار خود را پیش ببرند. با توجه به عدم تعیین تکلیف جام حذفی، فعلاً این باشگاه اصفهانی قصد ندارد در مورد سرنوشت کادر فنی خود صحبتی کند. ضمن اینکه سرمربی پرتغالی هنوز تحت قرارداد سپاهان است. در صورت توافق برای جدایی مورایس، احتمال بازگشت محرم نویدکیا که با مس رفسنجان عملکرد بسیار خوبی داشته و با جو باشگاه اصفهانی آشناست، دور از ذهن نیست. در غیر این‌صورت و با رقم خوردن بعضی شرایط باید منتظر یحیی گل‌محمدی یا مربی خارجی بود.

4- تراکتور: فعلاً تکلیف مالکیت باشگاه تراکتور مشخص نیست و تا زمانی که تکلیف این موضوع روشن نشود، صحبت از انتخاب سرمربی جدید خیلی دقیق نیست، اما در صورت بازگشت تیم مدیریتی زنوزی و همراهانش به مالکیت تراکتور، دور از ذهن است که حمید مطهری به‌عنوان سرمربی به کار خود ادامه دهد، او که صرفاً برای دیدارهای باقیمانده فصل پیش لیگ برتر استخدام شده بود. البته تا لحظه تحریر این گزارش حمید مطهری به‌عنوان سرمربی تراکتور فعالیت می‌کند و اسماً‌ نفر اول کادر فنی این تیم است.

5- ذوب‌آهن: محمد ربیعی دو نیم‌فصل متفاوت را با ذوب‌آهن تجربه کرد، اما تیمش در نیم‌فصل اول آنقدر خوب پیش رفت که بتواند بهترین نتیجه چند سال اخیر ذوب را بعد از سال‌های بحرانی کسب کند. عضو هیئت مدیره باشگاه ذوب‌آهن و مدیر عامل این باشگاه از تمایل‌شان برای ادامه همکاری با مربی فصل گذشته گفته‌اند و ظاهراً آماده تمدید قرارداد هستند. البته این موضوع به توافق ربیعی و ذوب‌آهن بعد از قرارداد یک ساله بستگی دارد. از قاسم حدادی‌فر و مهدی رجب‌زاده می‌توان به‌عنوان گزینه‌های ذخیره و احتمالی هدایت ذوب‌آهن یاد کرد، اما در این میان نظر مجموعه شستا به‌عنوان مالک ذوب بسیار مهم تلقی می‌شود و شاید فردی خارج از این دایره برای ذوب انتخاب شود.

6- ملوان: مهدی تارتار در فصلی که گذشت بهترین نتیجه ملوان در تاریخ لیگ برتر را رقم زد، با این وجود او برای فصل بعد درخواست بودجه و امکانات بیشتری را دارد. نامشخص بودن وضعیت مالکیت باشگاه ملوان نیز آینده نیمکت این تیم را مبهم کرده است. نباید فراموش کرد که با توجه به قانون ابلاغی سربازی، ستاره‌های زیادی در فصل بیست‌وچهارم مشمول خدمت هستند و باید دفترچه پست کنند. این موضوع می‌تواند ملوان را به گزینه‌ای مناسب برای بسیاری از مربیان تبدیل کند، اما مشکل زمین تمرین و کیفیت آن به ویژه در فصل بارندگی کار را برای مربی فصل بعد این تیم سخت خواهد کرد.

7- آلومینیوم اراک: مجتبی حسینی با پنجره بسته نقل‌وانتقالاتی، آلومینیوم را به رتبه هفتم لیگ برتر رساند. فصل گذشته که بسیاری از بازیکنان آلومینیوم همراه با مهدی رحمتی راهی نساجی شدند، حسینی تیمش را با جوانان لیگ برتری ساخت. فعلاً صحبت درباره نیمکت ایرالکو زود است، اما سرمربی فعلی قطعاً یکی از گزینه‌های مورد اعتماد اراکی‌هاست، ضمن اینکه یک سال دیگر با این باشگاه قرارداد دارد، مگر اینکه حسینی خواهان صرف بودجه بیشتری نسبت به فصل گذشته باشد و هوای رفتن به تیمی دیگر به سرش بزند.

8- شمس آذر قزوین: تیمی که حامی مالی‌اش کارخانه ماکارونی است در اولین تجربه حضور در لیگ برتر، توجهات را به خود جلب کرد. گواه این ادعا فروش بازیکنان شاخص در نیم‌فصل و توجه دیگر تیم‌ها به دیگر جوانان تحت قرارداد شمس آذر است. سعید دقیقی اما در همان نیم‌فصل اول هم ساز جدایی کوک کرد و حتی در رفسنجان حاضر شد. با این وجود، عدم توافق مالی باعث شد دقیقی به قزوین بازگردد. شانس ادامه همکاری دقیقی با نماینده قزوین کم است و به پیشنهادات دریافتی وی بستگی دارد. با توجه به بودجه کم شمس آذر احتمالاً آنها مجبور می‌شوند دوباره به سراغ مربی جوانی بروند که از نظر سبک کاری شبیه دقیقی باشد و بتواند با جوانان کمتر شناخته شده شمس آذر نتایج قابل قبولی بگیرد.

9- گل‌گهر سیرجان: با وجود صرف بودجه بیش از 280 میلیارد فیروزه‌ای‌پوشان کویر سیرجان با مارینوس اوزونیدیس به جایگاه بهتر از نهمی دست پیدا نکردند. سرمربی یونانی احتمالاً به کشورش باز می‌گردد و بعید است که سیرجانی‌ها تمایلی به ادامه همکاری با وی داشته باشند. در چنین شرایطی استخدام سرمربی جدید وابسته به رویکرد و اهداف مدیریتی باشگاه مذکور است. طبیعتاً اگر بخواهند تیمی قوی روانه رقابت‌ها کنند گزینه جذابی برای مربیان لیگ برتری محسوب می‌شوند. البته مدیران این باشگاه به دلیل اعتماد به امیر قلعه‌نویی، بعید نیست که برای استخدام سرمربی جدید با سرمربی فعلی تیم ملی مشورت کنند.

10- مس رفسنجان: شرایط مس رفسنجان در فصل بیست‌وسوم لیگ برتر خیلی خوشایند نبود و بارها اعضای کادر فنی این تیم (چه در زمان ساکت الهامی و چه در زمان محرم نویدکیا) در مورد آن صحبت کردند. این موارد در حالی است که گمانه‌زنی‌های غیررسمی و تأیید نشده‌ای درباره سقوط مس رفسنجان به سطوح پایین‌تر به دلیل اتفاقات فصل راهیابی این تیم به لیگ برتر و موارد فسادی که در این مورد مطرح شده است، شنیده می‌شود. طبیعتاً تا جایگاه این تیم و اوضاع مالی فصل آتی‌اش شفاف و روشن نباشد، گزینه جذابی برای مربیان لیگ برتری نیست. البته باشگاه مس رفسنجان و محرم نویدکیا توافق اولیه‌ای برای ادامه همکاری داشتند، اما سرنوشت و آینده نارنجی‌پوشان در فوتبال مورد اهمیت است.

11- فولاد خوزستان: نماینده خوزستان در فصل بیست‌وسوم لیگ برتر حاشیه و مربی کم نداشت! همه مشکلات از انتخاب مربی با خشت کج بی‌اعتنایی به نظرات هواداران آغاز شد. بی‌ثباتی کار فولاد را به جایی رساند که این تیم تا روز آخر فصل برای عدم سقوط می‌جنگید. این در حالی بود که فولاد دو فصل قبل در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا با الهلال دوئل داشت. در چنین شرایطی هواداران فولاد خواهان انتخاب نام بزرگی به‌عنوان سرمربی خود هستند. البته نباید فراموش کرد که عبدالله ویسی بعد از حفظ فولاد خواهان ادامه همکاری با این باشگاه است. در شرایطی که وضعیت انتخاب مدیران جدید فولاد مشخص نیست، نمی‌توان گزینه‌ای برای مربیگری اعلام کرد، اما در صورت ابقای رضاییان مدیر فعلی شاید مهدی تارتار، سعید دقیقی و ... به‌عنوان یکی از گزینه‌های هدایت فولاد در لیست قرار بگیرند.

12- نساجی مازندران: ساکت الهامی بعد از کسب قهرمانی جام حذفی و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در میان هواداران نساجی بسیار محبوب شد. او این فصل هم منجی تیم نساجی شد و مانع سقوط تیم شمالی به لیگ دسته اول. با این شرایط الهامی این فرصت را دارد که از ابتدای فصل تیم دلخواهش را بسازد و کار را پیش ببرد، مگر اینکه اتفاقی غیرمترقبه پیش بیاید.

13- هوادار: مسعود شجاعی در اولین فرصت مربیگری خود بنفش‌پوشان را در لیگ برتر حفظ کرد. البته هر چه به سمت پایان لیگ نزدیک‌تر شدیم، انگیزه بازیکنان این تیم تَه کشید و نتایج هوادار بدتر شد. صحبت‌های این مربی در حاشیه کلاس مربیگری A هم نشان می‌داد که از برخی شرایط خسته شده است و شاید دیگر با بنفش‌پوشان ادامه ندهد.

14- استقلال خوزستان: سیروس پورموسوی در نیم‌فصل دوم لیگ برتر با جذب بازیکنان خارجی توانست سرنوشت تیمش را تغییر بدهد و این نماینده خوزستان را در لیگ برتر حفظ کند. بعد از تغییر مدیرعامل استقلال خوزستان اما پورموسوی استعفا داد تا مدیرعامل جدید در نخستین روز کاری‌اش انتخاب سرمربی برای فصل بعد را در رئوس برنامه‌های کاری خود قرار دهد.

15- پیکان:‌ رضا عنایتی بعد از تجربه ناموفق با تیم امید ایران، با پیکان هم نتوانست کامیاب شود. بعد از پایان فصل  هنوز معادلات نیمکت خودروسازان روشن نیست.

16- صنعت نفت آبادان: صنعت نفت نیز همانند فولاد خوزستان با تغییر مربیان زیادی در فصل بیست‌وسوم لیگ روبه‌رو بود. با این وجود فراز کمالوند آخرین مربی فصل نفت در میان هواداران محبوب است و به نظر می‌رسد اگر مشکلی ایجاد نشود، او با باشگاه آبادانی ادامه فعالیت می‌دهد. نباید فراموش کرد که اوضاع مالی نفت در لیگ یک بسیار خوب ارزیابی می‌شود و آنها می‌توانند در جمع مدعیان صعود باشند.

17- خیبر خرم‌آباد: رضا مهاجری توانست باشگاه لرستانی را با قهرمانی لیگ دسته اول فوتبال کشور به لیگ برتر برساند، اما در مورد سرنوشت این مربی اخبار ضد و نقیضی وجود دارد که شاید دو طرف قطع همکاری کنند.

18- چادرملوی اردکان: دومین باشگاهی که توانسته است به لیگ برتر صعود کند ثبات خوبی دارد. سعید اخباری به‌عنوان سرمربی همکاری‌اش با این باشگاه را ادامه خواهد داد، مگر اینکه مشکلی ایجاد شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.