امکان استفاده از پساب برای ۳ حوزه پرورش ماهی، محصولات گلخانه‌ای و پرورش طیور در کشور

سیستم بازچرخانی آب و استفاده از پساب در سه حوزه تلفیقی پرورش ماهی، محصولات گلخانه‌ای و پرورش طیور دستاورد یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که در نمایشگاه آبادیران رونمایی شد.

به گزارش خبرآنی، رونمایی از سیستم بازچرخانی کشت ترکیبی گیاهان از دیگر برنامه‌های دومین نمایشگاه ایادیران است. این محصول از دستاوردهای یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که در دومین نمایشگاه آبادیران با حضور جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و حمید رضا شکری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رونمایی شد.

سیستم بازچرخانی آب و استفاده از پساب سه حوزه تلفیقی پرورش ماهی، محصولات گلخانه‌ای و پرورش طیور است. این شرکت در حال حاضر با کاهش ۹۵ درصدی مصرف آب سالانه، ۱۲ تن ماهی، ۲۰ تن گوجه زیتونی، ۳ تن گوشت بلدرچین و ۹ تن تخم بلدرچین تولید می‌کند.

 با بازچرخانی آب و استفاده مجدد از پساب سه حوزه پرورش ماهی، محصولات گلخانه‌ای و طیور، مشکلات هر سه حوزه مانند تجهیزات مکانیکی، مکمل‌های غذایی و کودهای تقویتی رفع می‌شود. در این طرح میزان آب مصرفی تا ۹۵ درصد کاهش یافته اما میزان تولید ماهی با حوضچه‌های مشابه برابر خواهد بود، به این شکل که آب استخر به بستر کشت گلخانه‌ای هیدروپونیک برمی‌گردد و هزینه تولید گلخانه‌ای را قبل از بهره‌برداری تا یک سوم کاهش و در حین بهره‌برداری کاملا صفر می‌کند.

در این چرخه به آب اکسیژن‌دهی می‌شود و چون نمی‌توان از کود شیمیایی برای پرورش گیاه استفاده کرد، از کود حیوانی و فضولات بلدرچین استفاده می‌کنیم. در حقیقت فضولات حیوانی میزان کمبودهای شیمیایی آب را تأمین می‌کند و املاح فضولات بر اساس تغذیه بلدرچین‌ها تنظیم می‌شود.

حل معضل فقر منابع آبی کشور و رفع مشکل کمبود خاک حاصلخیز، جلوگیری از مصرف غیربهینه آب برای تولید محصولات زراعی، جلوگیری از آلودگی منابع آبی به‌وسیله انواع پساب‌ها و پسماندهای بخش کشاورزی، عدم استفاده از کودها و سموم شیمیایی نامناسب و تولید محصولات ۱۰۰ درصد ارگانیک به دلیل ماهیت بازچرخانی آب در سیستم از مزایای این سیستم است.

این سیستم با رفع همه معایب و مشکلات سیستم‌های موجود، از مواد، ضایعات و فضولات یک سیستم در سیستم دیگر بهره‌ برده و با ایجاد یک اکوسیستم طبیعی، فرایند تولید محصولات کشاورزی را توسعه داده و باعث افزایش میزان تولید در سطح، کاهش هزینه تولید، جلوگیری از هدر رفت منابع و تولید محصولات کاملا ارگانیک می‌شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.