ضرورت بازبینی قوانین پیمان‌سپاری ارزی و بازگشت حاصل از صادرات در عرصه کشاورزی

خبرآنی/مرکزی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید قوانین پیمان‌سپاری ارزی و بازگشت حاصل از صادرات در عرصه کشاورزی بازبینی شود.

محمدمهدی برومندی، عصر پنجشنبه ۲۴ خردادماه در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات افزود: ما با پدیده‌ تغییر اقلیم مواجه هستیم که در پنجاه سال اخیر امارها حاکی از افزایش چهار دهم درجه‌ای دمای زمین طی هر ۱۰ سال است. در هر سال نیز با کاهش ۶ دهم میلیمتری بارش مواجه هستیم.

وی گفت: آمارها حاکی از این است که جمعیت جهان از ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ به ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید و نیاز انسان به غذا بسیار بیشتر خواهد شد.

وی مهم‌ترین دغدغه دولت‌ها را مسئله غذا دانست و افزود: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امنیت غذایی کشور باید مشکلات این حوزه را برطرف کند. علاوه بر تامین نیاز داخل، ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی به خزانه کشور واریز شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با نگاهی به گذشته مشاهده می‌شود که در حوزه گل و گیاه تلاش‌های خوبی انجام شده و اینها حاصل توجه و نگاه دولت است. با شکل‌گیری موسسه تحقیقات علوم باغبانی و پژوهشکده گل و گیاه، شرایط خوبی در حوزه گل و گیاه رخ داده است.

وی گفت: در شرایطی که امروز گل و گیاه در جهان ۱۰۰ میلیارد دلار درامد ارزی دارد، سهم گل و گیاه کشور از این صنعت کم بوده و باید تحولی بنیادین در این زمینه ایجاد شود. باید زیرساخت‌ها را توسعه داده، تحقیقات را توسعه دهیم. باید ضمن برطرف کردن نقاط ضعف این صنعت، قوانین دست و پاگیر را برطرف کرده و قوانین جدید وضع کنیم.

وی با تاکید بر اصلاح زیرساخت‌ها، ادامه داد: باید قوانین پیمان‌سپاری ارزی و بازگشت حاصل از صادرات در عرصه کشاورزی بازبینی شود.

وی با بیان اینکه استان مرکزی، قطب تولید و پایتخت تولیدگل و گیاه کشور است، ادامه داد: آمادگی کامل برای واگذاری زمین برای فاز دوم دهکده گل و گیاه محلات وجود دارد و آب مورد نیاز آن نیز با همکاری وزارت نیرو تامین خواهد شد.

برومندی افزود: در استان مرکزی ۲۷۰ میلیون شاخه گل شاخه بریده، ۶۵ میلیون گل گلدانی، ۹۵ میلیون درخت و درختچه تولید می‌شود و در زمینه نشاء با تولید ۱۵۷ میلیون بوته، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است. در گلخانه‌های استان بیش از ۶۲ هزار تن سبزی و صیفی تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: تلاش می‌شود تا تحقیقات، متناسب با نیازهای بخش اجرا تغییر کرده و به دنبال حل مشکل باشد.

محمدصادق قنادزاده معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران نیز با اشاره به فعالیت دو پایانه صادراتی و دو نمایشگاه دائمی در محلات، اظهار کرد: وجود دو پایانه صادراتی و دو نمایشگاه دائمی در شهرستان محلات موقعیتی است که در بسیاری از استان‌ها نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: رفع تعهدات ارزی، موضوع بحث تمام تجار و صادرکنندگان است و امیدواریم استثنائاتی به ویژه در حوزه کشاورزی ایجاد شود یا بتوان در این زمینه تسهیلگری انجام شود.

وی با اشاره به رونمایی اخیر از بسته‌های جهش صادرات حوزه‌های دانش‌بنیان، افزود: در حوزه نمایشگاه سنگ محلات اتفاقات خوبی رخ داده و مجوز بین‌المللی نمایشگاه سنگ برای اولین بار به مدت سه سال تمدید شده است که امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را فراهم می‌کند. می‌توان این اتفاقات مثبت را در حوزه گل نیز رقم زد.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز امیدواری نسبت به افزایش رایزنان تجاری کشور به ۳۰ نفر، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۳ مجوز حدود ۱۸۰ پاویون خارجی در کشورهای مختلف صادر شده، تلاش می‌شود با همکاری فعالان گل و گیاه، مجوزهای بین‌المللی را اخذ کنیم تا فعالان عرصه گل در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز مشارکت داشته باشند.

وی گفت: پایانه‌های صادراتی، زمانی بازدهی درست خواهند داشت که تمام دستگاه‌های خدمات رسان در این پایانه‌ها مستقر شده و خدمات خود را ارائه دهند. در دولت برنامه‌هایی برای حمایت بیشتر از این پایانه‌ها و ارائه تسهیلات بیشتر توسط گمرک در دستور کار قرار دارد. برخی مشوق‌های صدراتی و تسهیلات ارزی نیز در این پایانه‌ها مستقر خواهد شد.

محمد جلالی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تاکید بر ضرورت تقویت پزوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، اظهار کرد: در بسیاری از موارد، ازدیاد قانون نیز وجود داشته و نیازی به وضع قانون جدید نیست بلکه باید به اصلاح روندها پرداخت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.