قاضی زاده: تعهد می دهم تورم را تک‌ رقمی کنم

به گزارش خبرنگار سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری طی سخنانی اظهار داشت: خوشبختانه به خاطر حضور دراز مدت در مجلس و همکاری با مجمع تشخیص در جریان تصویب برنامه های پنجم ششم و هفتم بوده ام.

وی افزود: برنامه های پنج ساله سابقه قبل از انقلاب دارد که اجرای آنها بامشکلاتی روبرو بوده است و میزان تحقق آنها زیر پنجاه درصد بوده است.

قاضی زاده ادامه داد: برنامه دولت خانواده پیوستی به برنامه هفتم است؛ برنامه دولت ما باید در راستای تحقق دستور العمل های اجرایی برنامه هفتم باشد و قانون برنامه هفتم زیرساخت اجرایی هر دولت است  و همه دولت ها موظف هستند اجرای این برنامه را در دستور کار قرار دهند .

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: زیر ساخت قانونی خوبی برای  اصلاحات در برنامه هفتم آورده شده است منتها این برنامه نیاز به پیوست عملیاتی روشن دارد.

وی تصریح کرد: برنامه هفتم هنوز تصویب نهایی نشده است و در مجمع تشخیص است. دولت با برخی از بندهایی که به برنامه اضافه شد مخالفت کرد اما هفتاد حکم اضافی نسبت به لایحه دولت به برنامه هفتم اضافه شده است و دولت معتفد بود بار مالی این بندها تحقق برنامه را با مشکل مواجه می کند. برخی هدفگذاری ها در برنامه ها غیر واقعی است و همین تحقق برنامه های پنج ساله را دچار مشکل می کند. از سوی دیگر برخی برنامه ها که دارای اولویت نیستند در قانون برنامه  گنجانده می شود که کار را دچار مشکل می کند. همچنین بودجه یکساله  باید بر اساس قانون برنامه باشد که عدم توجه به این موضوع در برنامه مشکل ساز می شود.

قاضی زاده ادامه داد: به نظر ما برنامه ها باید زیرساخت  عملیاتی داشته باشد. پیوست برنامه عملیاتی و اجرایی و وصل کردن بودجه و ارزشیابی عملکرد مدیران به این برنامه ها  هم خیلی مهم است. ما این کار را در بنیاد شهید اجرا کردیم و جواب مثبت گرفتیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه میزان سرمایه گذاری های انجام شده استهلاک دولت را هم جواب نمی دهد. نا ترازی ها باعث شده دولتهای دهه نود دچار استقزاض شوند. منابع سرمایه گذاری دولت  هم آب رفته و دولت هم هنر اهرم سازی منابع را نداشته است. این یعنی  بجای سرمایه گذاری مستقیم دولت باید صرفا شرایط سرمایه گذاری را فراهم می کرده است. بخصوص بخاطر مشکلان عدیده امکان اینکه از منابعش در بخش های زیر ساختی استفاده کند نداشته است و این موجب شده بجای کالای داخلی به کالای چینی و ترکی یارانه بدهیم.

قاضی زاده ادامه داد: وقتی سرمایه گذاری داخلی پر ریسک است سرمایه گذاری خارجی هم پر ریسک خواهد بود علاوه بر آن تهدید بازارهای بین المللی هم برای سرمایه گذار خارجی وجود دارد .

وی تصریح کرد : ما باید چند کار اساسی انجام دهیم. اول باید محیط فعالیت کسب و کار را برای بخش خصوصی مساعد کنیم و بسته های سرمایه گذاری برد برد با کشورهای همسایه ایجاد کینم. مثلا لازم نیست خودرو را خودمان تولید کنیم بلکه می توانیم به صورت مشترک تولید کنیم و باید زنجیره های مشترک صنعتی در منطقه ایجاد کنیم . باید کاری کنیم مردم در کف میدان لذت این رشد را بچشند و سطح رفاه عمومی افزایش پیدا کند.

قاضی زاده با بیان اینکه تورم تک رقمی دست یافتنی است گفت: این امر  با یک سلسله برنامه انضباط بخشی قابل انجام است و دولت خانواده هم تعهد می کند که نرخ تورم را تک رقمی کند. ما باید انضباط بخشی عملیاتی دولت را محقق کرده و تسهیلات دهی نطام بانکی را هم باید با منابع در اختیار متناسب کنیم که ما در بانک دی این کار را انجام دادیم.

وی ادامه داد: باید لنگر اسمی تورم را از روی ارز روی ریال ببریم. پیشنهاد ما در حوزه خودرو است اگر اجازه دهیم نوسانات قیمت خودور با واردات خودرو کاهش پیدا کند انتطارات تورمی آن هم کاهش پیدا می کند.

ما یک مرکز و سیاست روشن داخلی در حوزه نرخ ارز نداریم و نرخ ارز را در کشور های همسایه تعیین می کنند. از سوی دیگر باید بازار غیر رسمی را به رسمیت بشناسیم.

قاضی زاده درباره برنامه اش برای کنترل نرخ ارز گفت: با مکانیزم حراج هلندی قیمت ارز را در کنال خودش  کنترل می کنیم و ارز شناور مدیریت می شود. باید بجای شوک درمانی  اجازه بدهیم با کنترل نقدینگی و کاهش تورم سرمایه گذاری به صورت بلند مدت حل شود.

وی درباره برنامه مالیاتی دولت خود گفت: در حوزه مالیاتی رژیم یکپارچه نیاز داریم و باید مالیات بر اشتغال را کاهش بدهیم. و‌مالیات بر کل درآمد را با یک نظام هوشمند جایگزین کنیم.

وی با بیان اینکه کار خیلی خوبی را دولت رییسی در حوزه مسکن شروع کرد عنوان کرد: مسیری که در حال طی کردن هستند درست است و همین مسیر را باید ادامه دهیم و قول شهید رییسی قابل تحقق است و‌باید اثر قیمت زمین در مسکن را کاهش دهیم.

خیلی از نهادها احتکار زمین انجام می دهند دولت باید با قدرت روی این‌زمین ها کاربری تعیین کند و به افراد فاقد مسکن باید رایگان رمین اختصاص داده شود.

بخشی قابل توجهی از قیمت مسکن مربوط به زمین و مجوزها است با مدیریت این حوزه قیمت مسکن تا 40 درصد قابل کاهش است و با صنعتی سازی می توان قیمت مسکن را کاهش داد که در دولت مردم این برنامه دیده شده است.

وی درباره گسترش دولت الکترونیک اظهار داشت: الکترونیکی‌سازی دولت به تنهایی مفید نیست اما نظام اداری باید متحول شود. در نظام اداری که طراحی کردیم اولین نفری که بامردم مواجه می شود  باید تمام اختیارات را در یک ساختار هوشند داشته باشد تا رضایت مردم جلب شود. دیوان سالاری باعث فساد بی نهایت می شود.

قاضی زاده درباره توسعه اقتصاد دریا محور گفت: جمعیت بخش جنوب کشور ما باید سه برابر بشود. در دولت رییسی ساخت 27 شهر ساحلی در منطقه مکران تصویب شده است و بزرگترین سرمایه ما در سواحل جنوبی خود مردم هستند. بخش زیادی از سرمایه گذاری ما در آفریقا مربوط به خود بلوچ ها است که لازمه بازگشت سرمایه آنها به داخل کشور این است که بخش های توسعه گر داشته باشیم تا با ایجاد مزیت نسبی بتوانند سرمایه جذب کنند. اگر سرمایه گذار داخلی بیاید سرمایه گذار خارجی هم خواهد آمد.

وی نقش مردم در اقتصاد را اساسی دانست و عنوان کرد: ما در دولت خانواده قائل به این هستیم تا دولت و اقتصاد را به مردم واگذار کنیم. مدل اقتصاد  عمومی در کشور ما سهام عدالت است اما در دولت خانوادخ معتقدیم باید به مردم ثروت بدهیم و دارایی های آنها را افزایش دهیم. شرکت های بزرگی در اختیار دولت است که باید با اصلاح ساز و کار سهام عدالت ثروت آنها را به مردم بدهیم. در بنیاد شهید این کار را رانجام دادیم و صندوق اندوخته شاهد را به خانواده شهدا دادیم. حسن این کار آن است که شرکت های دولتی وارد بازار سرمایه می شوند و این موجب فعال شدن آنها می شود. رسما شرکت های دولتی باید وارد بازار بورس شوند و کم کم هم این سهام به مردم منتقل شود و ازاین طریق اقتصاد عمومی هم توسعه پیدا می کند.

وی ادامه داد: در دولت خانواده یکی از موضوعات ما پایداری معیشت خانواده است. اول باید یک نظام مالیات-یارانه خانواده ایجاد کنیم. هر خانواده ای درآمدش بیش از هزینه باشد مالیات می دهد، هر خانواده ای در آمدش با هزینه مساوی است که نه مالیات می دهد نه یارانه می گیرد و کسانیکه هزینه شان از در آمد بیشتر است باید یارانه بگیرند.

قاضی زاده افزود: تعداد زیادی خانوار داریم که فرد با درآمد ندارند بایدکاری کنیم که خانواده  هفده در صد از در آمدش را پس انداز کند و یک نفر از اعضای خانواده  شاغل باشد و این  باعث می شود ضریب جینی کاهش پیدا کند.

قاضی زاده درباره رفع ناترازی انرژی گفت: خوب نیست کالای با ارزشی مانند گاز را برای تولید حرارت استفاده کنیم. باید حجم سرمایه گذاری در تولید را افزایش دهیم و با ایجاد شهرک های شیمیایی زنجیره فراوانی از پتروشیمی خورد ایجاد کنیم. از منابع نفت و گاز برای تولید ثروت و رفع بیکاری استفاده کنیم. ما یک بسته اعتبار انرژی برای خانواده تعریف می کنیم که در غالب آن هر خانواده سهم مشخصی از سبد انرژی دارد که  این عمل موجب صرفه جویی سه و نیم میلیون دلاری در مصرف بنزین می شود. بعد از اجرای کامل با راعیت الگوی مصرف قبوض مردم رایگان می شود. تا نتوانیم منابع کافی تولید کنیم سرمایه گذار خارجی هم جذب ما نمی شود.

وی تصریح کرد: باید تولید انرژی تجدید پذیر را افزایش دهیم. اگر اجازه دهیم سرمایه گذاران برق تولید شده در این حوزه را صادر کنند و از محل تولید  برق از طریق سیکل ترکیبی اجازه صادرات دهیم و قیمت را هم واقعی کنیم بسیاری از مشکلات حل می شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.