پزشکیان: مردم از وضعیت فعلی اقتصاد ناراضی هستند

به گزارش خبرنگار سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی، مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در برنامه میزگرد تخصصی اقتصادی برنامه‌های اقتصادی خود را در گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی تشریح کرد. 

پزشکیان در ابتدای این برنامه با اشاره به خطبه‌ای از حضرت علی (ع) در نهج البلاغه گفت: امام علی (ع) در نامه به مالک اشتر جامعه را به طبقاتی تقسیم می‌کنند. طبقه‌ای از جنود یا لشکریان و نظامیان که می‌فرمایند این طبقه باعث عزت و سربلندی جامعه هستند و بدون این طبقه نمی‌توان جامعه را اداره کرد. سپس می‌فرمایند این طبقه را نمی‌شود اداره کرد مگر اینکه مالیات ستانی کنید. 

وی افزود: ایشان در ادامه می‌فرمایند مالیات ستانی ممکن نیست مگر اینکه قضات، کتّاب و سایر نیروها به امور دفترداری و اداره این حوزه بپردازند. اما اصل حرف بنده طبقه بعدی است که در این نامه مورد تاکید قرار گرفته و می‌گوید هیچ کدام از این طبقات نمی‌توانند پایدار بمانند مگر با تجار و صنعت‌گران. همین نگاه را اگر ما بپذیریم و قوانین را بر این اساس استوار کنیم نباید مشکلاتی که هم اکنون درگیر آن هستیم را داشته باشیم. 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه با اشاره به برخی آمارهای اقتصادی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای بانک‌ مرکزی، وزارت اقتصاد و مرکز آمار ایران، بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز سال 1400 تا بهمن از 115 همت به 302 همت رسیده است یعنی 187 همت ما افزایش داریم. همچنین بدهی دولت به بانکها در همان بازه زمانی از 416 همت به 819 همت رسیده است. انتشار اوراق مالی طی همین بازه زمانی 752 همت شده است در حالی که پیش از آن و تا شهریور 1400 این رقم 333 همت بوده است. 

پزشکیان با اشاره به نرخ تورم بر اساس آمارهای رسمی گفت: نرخ تورم طی سالهای 1400 تا 1402 همواره بالای 40 درصد بوده و تورم گوشت قرمز 72 درصد، ماهی 63 درصد و رشد اقتصادی در گروه کشاورزی منفی 2.2 و رشد صنایع بدون نفت منفی 0.5 بوده است. استخراج نفت و گاز طبیعی 20 درصد بوده است. یعنی به عبارت دقیق‌تر رشد 5.7 درصدی اقتصادی برای نفت بوده است نه برای حوزه‌های دیگر. 

وی افزود: علاوه بر این وضعیت ارز ترجیحی به استناد گزارش رئیس کل بانک مرکزی 20 میلیارد دلار ارز به قیمت 28.5 هزار تومان فروخته شده است. 50 میلیارد دلار ارز با قیمت زیر 40 هزار تومان توزیع شده است. معنی آن این است که حدود نزدیک به 1000 هزار میلیارد تومان پول به یک عده‌ای رانت داده شده است. وضعیت تورم به صورتی است که کارمندان به راحتی نمی‌توانند زندگی کنند و خانه به راحتی نمی‌توانند اجاره کنند. بازنشستگان به واسطه تورم وحشتناکی که وجود دارد نمی‌‌توانند زندگی عادی خود را داشته باشند و همه ناراضی هستند و اگر جلوی این وضعیت گرفته نشود ما قطعا با مشکل زیادی مواجه خواهیم شد. 

خبر در حال تکمیل است....

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.